Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag håller med B20. Det spelar ingen roll exempelvis att D3 Polestar AWD och D5 AWD är EXAKT samma motor. De kommer inte uppfattas så på begagnatmarknaden. Köpare är inte rationella. Känslor styr. Och känslan av att bilen är trimmad är inte samma som större effekt original.
Jo, på det sättet är det en skillnad i imagen runt den här modifieringen. Kanske försöker man på Volvo få till lite av den gamla uppfattningen om turbomotorer, på den tiden då de var associerade med motorras, fortkörningsböter och dyrt i största allmänhet. Idag är ju överladdning med turbo så "standard" att alla skulle skratta på sig om någon biltillverkare fick för sig att klistra dit emblemen Turbo Intercooler på bakluckan.

Så det är klart att det kan skrämma en del.
apersson850 skrev:
least skrev:En bil utan besiktning efter Polestar-trim skulle jag inte köpa överhuvudtaget.
Hur skulle du veta det, då?
Rimligtvis står det i säljarens annons att bilen har uppgraderats med Polestar och står inte detta i bilens besiktningshandlingar har inte uppgraderingen utförts korrekt.
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev: Polestar till en Volvo idag ser jag mer som att man kan köpa en ny Scania med samma motor men olika effektuttag, exempelvis 520, 580 eller 730 hästkrafter ur en DSC16 Euro 6.
Jo, men volvo har ju valt att inte sälja "730 hk" varianten så som Scania gör, d.v.s original, man kan ju inte heller få den levererad eller reggad av Volvo.

Istället har man gått till en race/trimfirma som pular i den trimmade mjukvaran i efterhand och så måste nya ägaren själv regga om bilen.
Det sänder ju signalerna att den som gör sig hela detta omaket är en gasglad tomte som kommer att utnyttja effekten och slita betydligt hårdare på bilen genom sin körstil.

Jag säger inte att det behöver vara så men man jobbar ju stenhårt på att bygga upp den imagen runt polestar och det kan ju självklart få begköparen att dra öronen åt sig.
Black R som kan beställas av Volvo är ju färdigoptimerade och reggade.
Eller det är återförsäljaren som fixar den biten?
Black R som kan beställas av Volvo är ju färdigoptimerade och reggade.
Eller det är återförsäljaren som fixar den biten?
.. och just dessa bilar kommer att köras hårdare.
Och när den sedan säljs begagnad "vet" köparen att denna bilvarianten har körts hårt.
Med en "ful-Polestartrimmad" bil tror köparen att han köper en standardbil...
Jag tror jag kör lugnare med min polestaroptimerade T6:a än många av mina manliga kollegor kör med sina tjänstedieslar... Om jag kan få 30hk och 80nm extra för några tusenlappar, varför skulle jag inte göra det, jag behöver ju inte va en raceputte bara för att jag drar nytta av den ökade effekten någon gång ibland.
MartinS skrev:Jag tror jag kör lugnare med min polestaroptimerade T6:a än många av mina manliga kollegor kör med sina tjänstedieslar... Om jag kan få 30hk och 80nm extra för några tusenlappar, varför skulle jag inte göra det, jag behöver ju inte va en raceputte bara för att jag drar nytta av den ökade effekten någon gång ibland.
Det finns säkert många som liksom du lägger pengar på att få effekten bara för effektens skull, men många håller hårt i sina slantar, så att trimma en bil är oftast för att man gillar att gasa helt enkelt.

Alla jag känner som trimmat bilar gör det för att kunna köra hårdare och leka mer med bilen, inte för att det bara kändes bra med mer effekt på papperet.
MartinS skrev: jag behöver ju inte va en raceputte bara för att jag drar nytta av den ökade effekten någon gång ibland.
Så ser jag också på saken, bara för att man har lite större motor sitter man väl knappast och gasar max hela tiden för att utnyttja effekten :wink:
Denna logik med högre effekt kontra vårdslös körning, försvinner den när man köper V60 Black R jämfört med en vanlig V60(med eller utan R-design) med T6/D5 motor med Polestar?

Eftersom Black R inte har den stämpeln som chiptrimmad utan mer en vässad version. Vilket det egentligen inte är eftersom drivlinan är det samma.
Köpare är inte logiska, tvärtom. Och Ja, en identisk Black R och en T6 Polestar så kommer fler att föredra originalutförandet Black R.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset