Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gengas2013 skrev:Nu gick den plötsligt igång + fortsätter oförklarligt att gå, som om ingenting någonsin hade krånglat...

Jag startade den sedan ett 20tal gånger, körde lite korta och jag vågade till slut lämna landet,
Tyvärr är det nu(precis som det brukar bli) ingen som helst antydan till problem längre!
så det är inte lätt för mig att felsöka heller.

Så eländet rullar, tills nästa gång om 2, 6 månade eller två år?, ..då man helt utan förvarning inte får den att gå på veckor/månader för att elektroniken skjuter ned den, kanske är man långt ute i ingenstans, ..kanske då hemska tanke..till och med utan internet!! :-)

Tips?
I 9 fall av 10 så räcker det att göra det kontaktstycket till immo styrenheten och atennringen med elektronikrengörning. Kan låta för bra för att vara sant men kan nästan sätta min högra hand på att problemet kommer försvinna efter den här enkla åtgärden som tar Max en kvart att göra!
Hejsan
Nä, det låter inte för bra för att vara sant,

det låter faktiskt mycket mycket mera logiskt än att det skulle blivit "fel" på antennen så att den måste bytas,
Själva det mekaniska "bytandet" är vad som normalt "lagar" den då i så fall för andra.
Vilket ju känns igen från annan elektronik-kontaktering.
Jag är beredd att sätta en peng på att det är som du säger. :-)-)
Lucif3r skrev:
VonH skrev:Var sitter immobilizer styreneheten?

I styrboxen. Det är ingen sepparat enhet.
Vadå i styrboxen? Nej den sitter monterad under panel ovanför pedalerna, dän med panel och du bör se den här lilla enheten.

Bild

Köp en bra elektronik rengörningsspray och duscha i kontaktstycket, spraya även kontaktstycket till antennringen.
Ni alla som skriver att det är kontaktstycket som är problemet har helt rätt. Och alla ni som köpt ny antenn har troligen kastat ut pengar i onödan. Det hade räckt att lossa kontakten och sätta dit den igen. Volvo har konstruerat ett system som är alldeles för känsligt för spänningsfall. Att det ibland hjälper att byta nyckel beror antagligen på att dom orkar skicka ut olika starka signaler.
Detta är mina personliga erfarenheter och jag har plöjt igenom otaliga engelska o US forum och dom är entydliga, kontaktstycket är problemet.
Man kan få en lösning som håller längre. Placera originalnyckel under plastkåpan på ett ställe där den har bra kontakt med antennen. Använd sen en ochipsad nyckel till att starta med. Kan dock bli försäkringsproblem vid stöld.
Hej!

Jag har nu läst runt en del ang. detta vanliga problem och att rengöra kontaktstycket verkar ju som en bra väg att börja.

Finns det någon som skulle kunna skriva en liten enkel "guide" för en som har noll koll på bilar. Kan man ens göra det själv om man inte har några erfarenheter av att mecka med bilar? Måste man koppla ur batteriet innan man lossar kontakten eller finns det ingen risk för kortslutning/stöt? Är det enkelt att hitta rätt kontakt? Vilka kontakter ska man ta? Vart sitter styrenheten exakt på en V70 -00? Fungerar någon av dessa kontaktsprayer? (En med olja och en utan):

http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ray-p18317

http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ray-p18311

Mycket tacksam för svar då jag precis köpt en V70 classic -00 och stött på detta problem att den startar men dör direkt.

Med vänlig hälsning, Simon

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]