Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ändrar mig:
(Volvo har tidigare haft en variant med +22%).
Den siffran är för en Saab (jag är en "sifferbitare"). Jag minns att jag tittade i produktbladet i slutet på 90-talet och räknade på första V70 (850 facelift) och då var det Audidieseln. Jag vet inte om den hade fyrväxlad ZF eller Aisin-AW, men siffran var +26 %. Och inte 22% som jag skrev förut.
Jag ändrar också min tumregel efter att tittat på lite specar: +5-10% för bensin och +15% för diesel (en del Saabvarianter har upp till +20%). Lite kuriosa: samma femväxlade och sexväxlade automatväxellådor som Volvo har idag har också Saab. Än så länge har Saab den sexväxlade bara till 1,9-dieseln och till V6:an.
Ogya skrev:Hej!
Amli skrev:
Ja, det låter oneklig onödigt invecklat! Vad händer om man är flera som kör bilen med olika körstilar, vilket inte är helt ovanligt i en familj
Kommer även den nya powershift lådan vara likadan tro?
Det var under 90-talet som man i biltidningar kunde läsa om att automatlådan anpassade sig efter förarens körstil. Det var faktiskt ganska vanligt att se det. Jag tror det rörde sig om en missuppfattning. Växellådans styrenhet adapterar styrtrycken (som ska ut till kopplingarna och bromsarna i lådan) efter den unika växellådan och bilen. Toleranser gör att alla bilar är unika. Jag tror att styrtrycken från fabrik i Japan är något högre än vad en nominell bil behöver, vilket kan ge hårdare växlingar innan adaptionen är klar. Skälet skulle i så fall vara att undvika förstörande slirning orsakat av för lågt tryck (jämför en slirande koppling till en manuell växellåda om tryckplattan tycker för dåligt på lamellen).

Som sagt, systemet lär sig inte hur den specifika föraren uppför sig när han kör. Däremot, som jag påpekat tidigare, så kan adaptionen tar längre tid om föraren kör så lugnt att aldrig adaptionstemperaturen uppnås (detta kan bara hända om omgivningstemperaturen samtidigt är låg) eller om man kör med så varierande pedalläge under växlingarna så att adaptionen försvåras. Detta är lätt att förstå. En växling tar ca en sekund om man räknar från när ny växel begärs och när du har den nya utväxlingen. (Givetvis är den upplevda växlingen mycket kortare.) På en sekund kan du kanske ändra pedalen från kanske 70% till 20%. Jag vet inte vad detta är i motormoment, men det kanske kan vara t.ex. 350 Nm till 150 Nm för en viss variant. Säg att styrtrycket för den specifika växlingen är hypotetiska 3 bar före adaption. Om man ska bygga upp en matris i styrenheten med olika styrtryck som funktion av pedal/moment och växling, så ska du tilldela dessa 3 bar ett visst körfall. Du kan ju inte göra det för 350 Nm lika lite som för 150 Nm. Däremot om du har konstant pedalläge under adaptionen så kan ju ett visst optimalt styrtryck (säg 2,8 bar istället för fabriksinställda 3 bar) kopplas till ett visst moment (säg 250 Nm). När du sedan i framtiden befinner dig på säg 250 Nm vid denna växling, säg växel 2 till 3, så får du dina 2,8 bar som ger mjukare växling än 3 bar. Visst, har du ett transient moment vid en växling så kanske inte 2,8 bar är helt optimalt, men det är antagligen bättre än alternativet.
Så tror jag att det funkar.

Jag vet inte om Powershift, men eftersom det är en automatiserad manuell (dock med ett hydrauliskt eller elektrohydrauliskt kontrollsystem) så borde den vara mindre beroende av adaptionen. Det är min tanke.
Ogya har en intressant teori. Men jag undrar om den är korrekt? Ogya menar att adaptionsfunktionen skulle vara till för att få den individuella växellådan och motorn att fungera optimalt(fungera med sig själv). Inte att anpassa sig till föraren. Om man börjar med att studera ordet adaption så brukar det användas i sammanhang som anpassning till yttre omständigheter eller att ta till sig intryck. Alltså framförallt att yttre omständigheter påverkar. Det Ogya beskriver skulle snare beskrivas som inställning/justering. Det är inte yttre utan inre faktorer som påverkar. Jag ställer mig alltså tveksam till Ogyas teori. Samtidigt vill jag inte avfärda den tanken. Det vore inte helt ologiskt om funktionen vore till för just det som Ogya skriver. Sedan har man lagt på reklam om växellådor som anpassar sig efter körsätt/förare.

Men jag lutar ändå åt att adaptionsfuntionen är tänkt att just följa förarens körsätt. Det som stör mig i min egen teori är att Ogyas idé skulle fungera i praktiken medan min(och de flesta biltillverkares påståenden) inte har en chans att fungera på ett bra sätt i verkligheten. Min tolkning fungerar bara om bilen alltid körs så som den brukar. Då har växellådan anpassat sig till just den typen av växlingar. Så fort en annan förare tar över stämmer det inte längre för datorerna. Men det största problemet enligt mig är att om man, som så ofta, låter 95% av växlingarna ske lugnt och fint så agerar lådan lugnt och fint även vid de fåtal tillfällen man vill snabbt få en nedväxling vid en omkörning eller dylikt.

Min egen erfarenhet från BMW och Volvo är att det sker en anpassning efter föraren. Om jag kör brutalt under en period så växlar lådan snabbare och ligger kvar på låga växlar längre. Problemet är att vid de första växlingarna så agerar lådan efter sitt minne och är slö och försiktig. Därför fungerar enligt mig bara adaptionen bra när man valt att köra brutalt under en period. Om man däremot bara vill vara brutal vid några få kurvor eller vid en mer seriös situation som omkörning eller liknande fungerar det inte alls. Därför är ett sportläge ett "måste" om man vill få en riktigt bra automatlåda. Peta i sportläget och du på direkten har en låda som svarar upp mot din förväntning.

Men jag måste erkänna att Ogya har satt myror i huvudet på mig.
Okej, mer om automatlådan. (Borde väl egentligen ha en egen tråd.)

Den som sitter i min bil uppträder så himla inkonsekvent.
När jag sätter den i manuellt läge (Så mycket manuellt det nu kan bli med denna.) så brukar den faktiskt själv växla ned från t ex 3:an till 2:an när jag glider över ett farthinder (vägbula) i ca 25 km/h.
Då är det ju konstigt att det ibland händer att när jag smyger fram i 3:an på 30-begränsad väg och sedan stannar bilen helt så växlar den öht inte ned! Den ligger kvar i 3:an! Känns lite trögt att starta från stillastående i den växeln. ?:-/

Sen ibland när jag aktivt växlar ned inför t ex en sväng i stan, typ ned till 2:an så lägger den förbannade lådan med eget liv in 1:an!!! :-(O)

Jag blir bara så trött... :x

Någon jädra adaption har jag inte heller märkt av i automatläge. Verkar vara ruffel och båg.

Angående vem lådan möjligen skulle adaptera sig till så är det naturligtvis inte människan som kör (Å fan?!) utan motorns beteende. Ja,ja, som påverkas av gaspedalen och den är det såklart människan som styr. Äsch, det här sista stycket var bara ordbajseri. Sorry. :oops:
betterlead skriver:
När jag sätter den i manuellt läge (Så mycket manuellt det nu kan bli med denna.) så brukar den faktiskt själv växla ned från t ex 3:an till 2:an när jag glider över ett farthinder (vägbula) i ca 25 km/h.
Då är det ju konstigt att det ibland händer att när jag smyger fram i 3:an på 30-begränsad väg och sedan stannar bilen helt så växlar den öht inte ned! Den ligger kvar i 3:an! Känns lite trögt att starta från stillastående i den växeln.
Jag tycker inte det är konstigt. När du rullar ut till stillastående har du foten på bromsen och vidrör aldrig gaspedalen. Därför är treans växel kvar när du står still. Men i det andra körfallet så ger du ju lite gas, dvs begär dragkraft, och då väljer den lämplig växel (tvåan) när du ska accelerera efter farthindret.
Sen ibland när jag aktivt växlar ned inför t ex en sväng i stan, typ ned till 2:an så lägger den förbannade lådan med eget liv in 1:an!!!
Inte så konstigt det här heller. Antingen håller du i spaken för länge, så bilen antar att du ej är nöjd med att växla till tvåan utan vill ha ettan (utan att behöva dutta igen och förlora tid). Eller så beror det på att nedväxlingen till tvåan skett så långsamt att du trott att inget hänt och följaktligen hållit kvar spaken lite för länge eller duttat en gång till med avsikten att få bilen att växla till tvåan.

Primus skriver:
Min egen erfarenhet från BMW och Volvo är att det sker en anpassning efter föraren. Om jag kör brutalt under en period så växlar lådan snabbare och ligger kvar på låga växlar längre. Problemet är att vid de första växlingarna så agerar lådan efter sitt minne och är slö och försiktig. Därför fungerar enligt mig bara adaptionen bra när man valt att köra brutalt under en period. Om man däremot bara vill vara brutal vid några få kurvor eller vid en mer seriös situation som omkörning eller liknande fungerar det inte alls.
Givetvis kan inte bilen skilja på om det är förare X eller förare Y som kör. Ej heller programmera sig tuffare för att en tuff förare kört bilen till största delen. Eller motsatsen för en snäll förare. I styrenheten kan man ha estimerat förarens önskemål baserat på föregående växling (vid viss typ av körning). Säkert är det som så, att det endast är föregående växling som triggat. Alltså, detta är inget som adapteras enligt mig. Det finns i stället en funktionalitet som aktiveras och den finns alltid där, oavsett om växellådan är ny eller fullt adapterad. Det har inget med växlingskvalitet att göra (adaptionen är för växlingskvalitet) utan har med växlingspunkterna att göra, dvs när den ska växla. Exempelvis så har S60R en funktionalitet som triggas om du kör kickdown i låga hastigheter och får andra växeln. Släpper du sedan upp gasen till nästan noll så växlar den inte upp till trean eller fyran i ca 40 km/h utan ligger kvar på tvåan och råmar i något som känns som en evighet innan den växlar upp. Kalibratören har helt helt valt att göra det på detta vis för han tror att du kommenderat en sportig körning och vill ha omedelbar dragkraft när som helt och inte har tid att vänta på en tvåstegs växling från fyran till tvåan.

Åter till ditt körfall: Skulle du uppfatta växlingen som hårdare så är detta fullt rimligt. Antingen är den kalibrerad att växla snabbt/hårt för detta körfall eller så är adaptionen för denna unika växling ej gjord alls eller ej gjord fullständigt. Styrtrycket beror på hastighet och trottelläge och eventuellt trottelderivata (förutsatt att adaptionen hunnit tillräckligt långt i sitt ständigt pågående arbete). Om du upplever att den är mjukare nästa gång så har växlingskvaliteten adapterats vid föregående tillfälle när du tyckte den var dålig och det beror enbart på att du aldrig hade haft exakt detta körfall tidigare, dvs någorlunda samma hastighet och trottelläge och en viss växling, t.ex. 6-3. Men de adaptionsvärden växellådan fått för detta körfall är enbart beroende av sin egen hårdvara och inte personen bakom ratten, dvs om det var du eller svärmor som körde.

För mig är det ingen adaption att styrenheten loggar föregående (brutala) nedväxling och kommenderar snabbare (och hårdare) växling till nästa gång under samma förutsättningar (samma läge och derivata på gaspedalens position) såvida du gör om det ganska så direkt efter. Jag skulle gissa att den redan "glömt" ditt adrupta gaspådrag efter några vanliga lugna växlingar. För mig är det en funktionalitet.
Ogya: Jag är tveksam till din tanke om adaption och funktionalitet. Jag delar den i alla fall inte. Men har jag rätt? Tja, det vet jag inte.. 8) . Vad har du för underlag för din tolkning av adaption? jag tycker ditt resonemang är intressant. Det skulle som jag skrivit tidigare kunna förklare en del. Men tills vidare håller jag mig skeptisk.. :lol:
Ogya skrev:betterlead skriver:
Då är det ju konstigt att det ibland händer att när jag smyger fram i 3:an på 30-begränsad väg och sedan stannar bilen helt så växlar den öht inte ned! Den ligger kvar i 3:an! Känns lite trögt att starta från stillastående i den växeln.
Jag tycker inte det är konstigt. När du rullar ut till stillastående har du foten på bromsen och vidrör aldrig gaspedalen. Därför är treans växel kvar när du står still. Men i det andra körfallet så ger du ju lite gas, dvs begär dragkraft, och då väljer den lämplig växel (tvåan) när du ska accelerera efter farthindret.
Nja, du läste nog lite slarvigt - lådan växlar själv ned till tvåan vid fartminskningen. (I "bul"-beskrivningen.) Innan jag rör gasen för att accelerera efter guppet. Det är här inkonsekvensen ligger. Annars kan jag förstå att det är som du beskriver när den inte alls växlar ned pga att jag inte rör vid gasen från att jag släppt den till helt stillastående. Men varför gör den inte det alltid - alltså rullar ut i trean till stillastående? Nu tror jag iofs, jag kan ha fel, att lådan är tänkt att slänga i ettan vid stillastående automatiskt, även i man-läget.
Sen ibland när jag aktivt växlar ned inför t ex en sväng i stan, typ ned till 2:an så lägger den förbannade lådan med eget liv in 1:an!!!
Inte så konstigt det här heller. Antingen håller du i spaken för länge, så bilen antar att du ej är nöjd med att växla till tvåan utan vill ha ettan (utan att behöva dutta igen och förlora tid). Eller så beror det på att nedväxlingen till tvåan skett så långsamt att du trott att inget hänt och följaktligen hållit kvar spaken lite för länge eller duttat en gång till med avsikten att få bilen att växla till tvåan.
Nej, så är inte fallet. Just det här har jag testat av ordentligt. Lådan ligger i trean, jag släpper gasen och puttar i tvåan, ca 20 km/h, trycker på gasen och fattar inte varför lådan samtidigt slänger i ettan. Öht, varför nå'nsin ettan förutom när man startar från stillastående? Jag förstår ändå ditt resonemang utan att veta alla fakta.

Primus skriver:
Exempelvis så har S60R en funktionalitet som triggas om du kör kickdown i låga hastigheter och får andra växeln. Släpper du sedan upp gasen till nästan noll så växlar den inte upp till trean eller fyran i ca 40 km/h utan ligger kvar på tvåan och råmar i något som känns som en evighet innan den växlar upp. Kalibratören har helt helt valt att göra det på detta vis för han tror att du kommenderat en sportig körning och vill ha omedelbar dragkraft när som helt och inte har tid att vänta på en tvåstegs växling från fyran till tvåan.
Det här var intressant, så fungerar nog min låda också, trots att det inte är en S60R. Din förklaring till just detta uppträdande var insiktsfull. Nu är grejen den, att ibland vill man inte ha detta uppförande, ibland, ja! Men du har ökat min förståelse för det här. :-)-)
Teorier, inget fel med dom men verkligheten är att lådan växlar mycket okomfortabelt. Jag har haft en del automatväxlade bilar och min nuvarande S80N 3,2 är den i särklass som växlar "sämst". Med "sämst" menar en stor brist på komfort, det är snarare regel än undatag med pisksnärtsväxlingar från 2 till 3. Dessutom helt omotiverade 3-2 och 2-1 nedväxlingar i cirkulationsplatser och korsningar.
Under P2 perioden så snackade man om ett begrepp på Volvo språk, "Shift quality", detta tycks helt ha försvunnit till förmån för någon idiotisk programslinga som bara funkar i teorin.
Idealet för min del hade varit att lådan valde 2;an vid normal start för att därefter växla upp vid 1400-1600v/min, då blir det komfortabla växlingar vid låg belastning. Vid 2-3 växlingen så väntar lådan tills 1900-2100v/minuten på att växla även vid mycket låg belastning/acceration, rycket som då uppstår är mycket okomfortabelt och smärtsamt för den som har ont i ryggen. Lådan växlar dessutom så långsamt så att hela drivlinan skiftar från dragläge till "motorbroms" läge vilket ytterliggare förstärker effekten. Hela upphängningen av motor/låda är dessutom mycket mjuk vilket ger stora svängningar som blir ryck i vissa lägen. Dessutom, jag har uppdaterat mjukvaran 3ggr senast 8mån utan att det hjälper, Volvo vägrar att göra mer.
Bäst hade varit eget val av program, Komfort - Normal - Sport.

Som ni alla märker... jag är inte precis nöjd med komforten i en 400kkr bil.
Lägg därtill alla småfel:
Knarrande framvagn.
Mycket stötig med 18"
Spårar mer än konkurenterna. (Kolla Audi, där kompenserar styrningen automatisk för spårning).
Tjutande fläkt.
Krånglande dörrlås.
Diverse konstiga meddelanden i displayen.
Bakre ryggstöd går ej att fälla.
och... mina 3 oljeläckage i motor vxl-låda.
JK24T skrev:Teorier, inget fel med dom men verkligheten är att lådan växlar mycket okomfortabelt. Jag har haft en del automatväxlade bilar och min nuvarande S80N 3,2 är den i särklass som växlar "sämst". Med "sämst" menar en stor brist på komfort, det är snarare regel än undatag med pisksnärtsväxlingar från 2 till 3. Dessutom helt omotiverade 3-2 och 2-1 nedväxlingar i cirkulationsplatser och korsningar.
Under P2 perioden så snackade man om ett begrepp på Volvo språk, "Shift quality", detta tycks helt ha försvunnit till förmån för någon idiotisk programslinga som bara funkar i teorin.
Idealet för min del hade varit att lådan valde 2;an vid normal start för att därefter växla upp vid 1400-1600v/min, då blir det komfortabla växlingar vid låg belastning. Vid 2-3 växlingen så väntar lådan tills 1900-2100v/minuten på att växla även vid mycket låg belastning/acceration, rycket som då uppstår är mycket okomfortabelt och smärtsamt för den som har ont i ryggen. Lådan växlar dessutom så långsamt så att hela drivlinan skiftar från dragläge till "motorbroms" läge vilket ytterliggare förstärker effekten. Hela upphängningen av motor/låda är dessutom mycket mjuk vilket ger stora svängningar som blir ryck i vissa lägen. Dessutom, jag har uppdaterat mjukvaran 3ggr senast 8mån utan att det hjälper, Volvo vägrar att göra mer.
Bäst hade varit eget val av program, Komfort - Normal - Sport.

Som ni alla märker... jag är inte precis nöjd med komforten i en 400kkr bil.
Lägg därtill alla småfel:
Knarrande framvagn.
Mycket stötig med 18"
Spårar mer än konkurenterna. (Kolla Audi, där kompenserar styrningen automatisk för spårning).
Tjutande fläkt.
Krånglande dörrlås.
Diverse konstiga meddelanden i displayen.
Bakre ryggstöd går ej att fälla.
och... mina 3 oljeläckage i motor vxl-låda.
Jag delar inte dina erfarenheter av varken automatlåda,knarrande framvagn.stötig,krånglande lås. Du måste ha fått ett måndagsex. Jag har kört över 3000 mil méd en S80 3,2 AWD och den går tyst,växlar snabbt och utmärkt. Jämför med en 530Xi som finns i firman och som jag också kör regelbundet. Båda bilarna ä utmärkta. Även en BMW kan krångla vilket vi har god erfarenhet av. Men efter åtgärder fungerar den bra. Helt nöjd med Volvon samma klass som BMW Audi!! Sedan kan det finnas måndagsexemplar av alla bilmärken. Du verkar ha fått ett sådant. Jag skulle åter kräva att Volvo åtgärdade bilen. Annars får du väl byta verkstad . Volvo har ett ansvar.
Lycka till!
Volvo mitt val skrev:Jämför med en 530Xi som finns i firman och som jag också kör regelbundet. Båda bilarna ä utmärkta. Även en BMW kan krångla vilket vi har god erfarenhet av. Men efter åtgärder fungerar den bra. Helt nöjd med Volvon samma klass som BMW Audi!!
Givetvis kan en BMW krångla, minst lika mycket som en Volvo, men att säga att automatlådan är lika bra?
Det låter som ni fått ett måndagsex av er 530Xi.
kave skrev:
Volvo mitt val skrev:Jämför med en 530Xi som finns i firman och som jag också kör regelbundet. Båda bilarna ä utmärkta. Även en BMW kan krångla vilket vi har god erfarenhet av. Men efter åtgärder fungerar den bra. Helt nöjd med Volvon samma klass som BMW Audi!!
Givetvis kan en BMW krångla, minst lika mycket som en Volvo, men att säga att automatlådan är lika bra?
Det låter som ni fått ett måndagsex av er 530Xi.
Det är en subjektiv bedömning och stämmer säkert, sedan kan du ha en annan subjektiv uppfattning. Mycket av hur vi bedömmer bilar är subjektivt och ingen annan kan då säga fel eller rätt, bara beskriva sin egen bedömning av t.ex. en bils funktioner, väghållning, fjädringskomfort, knappars placering, mm.

Du säger ju själv att du får b&aum[…]

Det varierar med årsmodeller och nä[…]

Acproblem Volvo 940 -98

vilket kontaktstycke var det? hittade du nån[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.6.4 Mjukvarurel[…]