betterlead skriver:
När jag sätter den i manuellt läge (Så mycket manuellt det nu kan bli med denna.) så brukar den faktiskt själv växla ned från t ex 3:an till 2:an när jag glider över ett farthinder (vägbula) i ca 25 km/h.
Då är det ju konstigt att det ibland händer att när jag smyger fram i 3:an på 30-begränsad väg och sedan stannar bilen helt så växlar den öht inte ned! Den ligger kvar i 3:an! Känns lite trögt att starta från stillastående i den växeln.
Jag tycker inte det är konstigt. När du rullar ut till stillastående har du foten på bromsen och vidrör aldrig gaspedalen. Därför är treans växel kvar när du står still. Men i det andra körfallet så ger du ju lite gas, dvs begär dragkraft, och då väljer den lämplig växel (tvåan) när du ska accelerera efter farthindret.
Sen ibland när jag aktivt växlar ned inför t ex en sväng i stan, typ ned till 2:an så lägger den förbannade lådan med eget liv in 1:an!!!
Inte så konstigt det här heller. Antingen håller du i spaken för länge, så bilen antar att du ej är nöjd med att växla till tvåan utan vill ha ettan (utan att behöva dutta igen och förlora tid). Eller så beror det på att nedväxlingen till tvåan skett så långsamt att du trott att inget hänt och följaktligen hållit kvar spaken lite för länge eller duttat en gång till med avsikten att få bilen att växla till tvåan.
Primus skriver:
Min egen erfarenhet från BMW och Volvo är att det sker en anpassning efter föraren. Om jag kör brutalt under en period så växlar lådan snabbare och ligger kvar på låga växlar längre. Problemet är att vid de första växlingarna så agerar lådan efter sitt minne och är slö och försiktig. Därför fungerar enligt mig bara adaptionen bra när man valt att köra brutalt under en period. Om man däremot bara vill vara brutal vid några få kurvor eller vid en mer seriös situation som omkörning eller liknande fungerar det inte alls.
Givetvis kan inte bilen skilja på om det är förare X eller förare Y som kör. Ej heller programmera sig tuffare för att en tuff förare kört bilen till största delen. Eller motsatsen för en snäll förare. I styrenheten kan man ha estimerat förarens önskemål baserat på föregående växling (vid viss typ av körning). Säkert är det som så, att det endast är föregående växling som triggat. Alltså, detta är inget som adapteras enligt mig. Det finns i stället en funktionalitet som aktiveras och den finns alltid där, oavsett om växellådan är ny eller fullt adapterad. Det har inget med växlingskvalitet att göra (adaptionen är för växlingskvalitet) utan har med växlingspunkterna att göra, dvs när den ska växla. Exempelvis så har S60R en funktionalitet som triggas om du kör kickdown i låga hastigheter och får andra växeln. Släpper du sedan upp gasen till nästan noll så växlar den inte upp till trean eller fyran i ca 40 km/h utan ligger kvar på tvåan och råmar i något som känns som en evighet innan den växlar upp. Kalibratören har helt helt valt att göra det på detta vis för han tror att du kommenderat en sportig körning och vill ha omedelbar dragkraft när som helt och inte har tid att vänta på en tvåstegs växling från fyran till tvåan.
Åter till ditt körfall: Skulle du uppfatta växlingen som hårdare så är detta fullt rimligt. Antingen är den kalibrerad att växla snabbt/hårt för detta körfall eller så är adaptionen för denna unika växling ej gjord alls eller ej gjord fullständigt. Styrtrycket beror på hastighet och trottelläge och eventuellt trottelderivata (förutsatt att adaptionen hunnit tillräckligt långt i sitt ständigt pågående arbete). Om du upplever att den är mjukare nästa gång så har växlingskvaliteten adapterats vid föregående tillfälle när du tyckte den var dålig och det beror enbart på att du aldrig hade haft exakt detta körfall tidigare, dvs någorlunda samma hastighet och trottelläge och en viss växling, t.ex. 6-3. Men de adaptionsvärden växellådan fått för detta körfall är enbart beroende av sin egen hårdvara och inte personen bakom ratten, dvs om det var du eller svärmor som körde.
För mig är det ingen adaption att styrenheten loggar föregående (brutala) nedväxling och kommenderar snabbare (och hårdare) växling till nästa gång under samma förutsättningar (samma läge och derivata på gaspedalens position) såvida du gör om det ganska så direkt efter. Jag skulle gissa att den redan "glömt" ditt adrupta gaspådrag efter några vanliga lugna växlingar. För mig är det en funktionalitet.