Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såg att det kom på tal lite om privat v:s firma. Självklart blir det billigare att köpa privat, men då ska man kunna bilar.

Vi köpte på firma, småfel som dök upp inom ett halvår åtgärdade dem. Det tycker jag är en stor trygghet som är värda några extra kronor. Skulle det dessutom dyka upp något fel som var redan när jag köpte bilen är det ett års garanti som gäller.

Kör själv 140hk och automat, körde innan en liten Golf med 190hk och 4wd. Klart jag saknar lite hästar, men med tanke på att jag har hela familjen i bilen tycker jag det räcker till. Det enda jag saknar är 4wd, men som sagt 140hk räcker åt vissa och är för lite åt vissa. Men för den delen ska man inte dumma ner 140hk-versionen. För som sagt, den räcker gott och väl åt en del och speciellt dem som prioriterar ekonomin i bilköpet.
Tycker det är rätt komiskt att man försöker försvara att det är tryggt att köpa bil på firma.
Den enda anledningen att köpa bil är att det kan vara lite krångligt att sälja sin nuvarande i samma veva man hittar nått nytt....

Men som sagt, ja har garanti de har byt det och det och det. Skulle ha kostat med 10 000:- .blabla
Det som inte näms är att man köpt bilen 30papp för dyrt och sen fått 30papp för lite för sin i inbyte! :lol:

Jag har själv köpt alla min bilar (ca 15st) privat utan nått strul. Det enda som man behöver se upp med är att den inte är stulen eller nått sånt allvarligt.

Sen kan fan vad som helst rasa känns det som, kan ju byta motor i bilen och ändå vara billigare än jag köpt den på firma! :D

Så hur resonerar ni som köper på firma?, är det skönt att se de nyputsade i en hall som gör det värd???
wide skrev:Tycker det är rätt komiskt att man försöker försvara att det är tryggt att köpa bil på firma.
Den enda anledningen att köpa bil är att det kan vara lite krångligt att sälja sin nuvarande i samma veva man hittar nått nytt....

Men som sagt, ja har garanti de har byt det och det och det. Skulle ha kostat med 10 000:- .blabla
Det som inte näms är att man köpt bilen 30papp för dyrt och sen fått 30papp för lite för sin i inbyte! :lol:

Jag har själv köpt alla min bilar (ca 15st) privat utan nått strul. Det enda som man behöver se upp med är att den inte är stulen eller nått sånt allvarligt.

Sen kan fan vad som helst rasa känns det som, kan ju byta motor i bilen och ändå vara billigare än jag köpt den på firma! :D

Så hur resonerar ni som köper på firma?, är det skönt att se de nyputsade i en hall som gör det värd???
Kul för dig att du köpt dina bilar privat utan strul!
Men vissa kanske inte bryr sig om pengar lika mycket.
Det kanske känns bättre att ha 2000mil/24 mån garanti. Det får du ju aldrig privat.
Dessutom ger vissa banker lägre ränta via bilhandlare än privat.
Och händer det något så är det enklare att hävda sin rätt om man köper av handlare jämfört med privat köp.
WannabeeGBG skrev:
wide skrev:Tycker det är rätt komiskt att man försöker försvara att det är tryggt att köpa bil på firma.

Det kanske känns bättre att ha 2000mil/24 mån garanti. Det får du ju aldrig privat.
Och händer det något så är det enklare att hävda sin rätt om man köper av handlare jämfört med privat köp.
Men vänta nu, vad är garanti???. Det ju pengar med ett annat ord!.
Jag tycker bara att det otroligt vad folk är fega när man köper med bil för låt säga 100 000:-, då ska man betala ett överpris på 30 000 för att få garanti?
Resonerar man samma när man köper ett hus för 3miljoner, är man villig att betala 900 000:- för en försäkring mot fuktskador då?.. Nää folk vill ju kanppt lägga ut 10 000:- på en extra försäkring.
Men när det gäller bilar, då gäller det inte att nått går sönder....

Försöker försvara? Det är väl mer fakta?
Om jag köper en begagnad bil och motorn rasar på den så har jag ju ingen garanti om jag köpt den privat. Har jag köpt den på firma så löser de felet om det sker inom ett halvår efter köp. Är inte det trygghet?

Om jag upptäcker att en privatköpt bil är krockad 10 månader efter köp så har jag ingen garanti. Upptäcker jag det 10 månader efter bilköp hos en bilhandlare så kan jag i princip häva köpet.

Som jag skrev är det självklart billigare och bättre för den kunnige att köpa privat. Men om man inte kan så mycket om bilar anser jag att köp hos en bilhandlare är en trygghet.

När jag köpte min V70 så handlade det inte om att bilen var 30 000 kr dyrare hos handlare heller, jag tror knappt den var dyrare hos en bilhandlare än om jag köpt den privat, jag jämförde rätt mycket priser.
sparwen skrev:

Försöker försvara? Det är väl mer fakta?
Om jag köper en begagnad bil och motorn rasar på den så har jag ju ingen garanti om jag köpt den privat. Har jag köpt den på firma så löser de felet om det sker inom ett halvår efter köp. Är inte det trygghet?

Om jag upptäcker att en privatköpt bil är krockad 10 månader efter köp så har jag ingen garanti. Upptäcker jag det 10 månader efter bilköp hos en bilhandlare så kan jag i princip häva köpet.

Som jag skrev är det självklart billigare och bättre för den kunnige att köpa privat. Men om man inte kan så mycket om bilar anser jag att köp hos en bilhandlare är en trygghet.

När jag köpte min V70 så handlade det inte om att bilen var 30 000 kr dyrare hos handlare heller, jag tror knappt den var dyrare hos en bilhandlare än om jag köpt den privat, jag jämförde rätt mycket priser.
Ska väll svara då , utan bli ovänn med alla här... :)

Att du köpte bilen dyrare än privat, det är självklart!. Killen som bytte i bilen fick låt säga 30k mindre än vad du gav.
Så hade du köpt bilen direkt av han, och låt säga lägga på 10 000:- på inbytpris så hade ni båda gjort en bra affär.

Sen när man surfar runt och jämnförpriser så har de flesta privatpersoner ett fantasipris, för maninte har nån koll.
Det brukar inte vara allt för svårt att pruta ner när folk märkt att ingen hört av sig..
V70in är ju verkligen en kanon bil att göra klipp på, finns ju hur många som helst till salu....

Köpte min för drygt 100 000:- med 5k på mätare. På bilfirma så begär de runt 150-170...
Nu kanske det här var lite extremt billigt.
Men som sagt man gör inga klipp på firmor, det är ALLTID nån stackare som bytt in den för mindre...

Men det är smidigt på firma att köpa, slipper man alla "sista priser kompisar"... :lol:
Visst är det bekvämt att handla hos en bilfirma. Speciellt om dom tar den gammla bilen i inbyte.
Problemet är att dom betalar så dåligt i inbyte, så där blir man blåst :(
Sen tar dom svin mycket betalt för bilen man köper. (Märkeshandlare)
Dom vill nog tjäna 30.000kr på en affär. Klart dom har marginaler att reparera lite småsaker (garanti)
som kunden tjatar om på den nya bilen. Men kan det gå upp till 30.000kr som man betalar
i överpris???? Sällsynt på en volvo. Frågan är, vill man vara bekväm eller.............?????

Själv har jag sålt de flesta bilar jag haft privat, utan strul. (bra bilar)
Har köpt privat oxå, helt utan strul. Resonerar som så......
för 30.000kr kan jag köpa tillbehör, och få bilen precis som jag vill ha den :D :D
wide skrev:
WannabeeGBG skrev:

Men vänta nu, vad är garanti???. Det ju pengar med ett annat ord!.
Jag tycker bara att det otroligt vad folk är fega när man köper med bil för låt säga 100 000:-, då ska man betala ett överpris på 30 000 för att få garanti?
Resonerar man samma när man köper ett hus för 3miljoner, är man villig att betala 900 000:- för en försäkring mot fuktskador då?.. Nää folk vill ju kanppt lägga ut 10 000:- på en extra försäkring.
Men när det gäller bilar, då gäller det inte att nått går sönder....
Detta är historien om mitt och sambons allra första bilköp:

Om du köper en bil mitt i vintern och det senare (när snön är borta) visar sig att växlarna hoppar ur titt som tätt,
att turbon skriker rätt så högt så börjar du fundera. När våren kommer och AC'n dessutom visar sig vara ur funktion
så börjar det bli lite mycket. Detta hände mig, Då gjorde jag ett M-test och fick specat inte mindre än 26 fel, som
allt som allt skulle gå lös på minst 60.000 att åtgärda. Skulle detta varit ett privatköp hade vi nog suttit med en bil
idag som kostat oss sammanlagt 140.000 och som var värd 40.000. Då tackar man gudarna för att man köper av
handlare. Då spelar det mindre roll om man betalar 30 extra när man har den tryggheten att kunna häva köpet.
Det blir lite svårare vid privat-köp. Att man sen inte är så pass grym så man löser allalagningar själv är ju en
bidragande orsak till att man hellre köper av handlare och med andra ord slipper göra det. Speciellt när man som jag
är ute och reser 150-200 dagar/år. Så oavsett vad du säger så får du mig nog aldrig att köpa privat.

That's it! :wink:

PS: Dessa 26 fel var alla sådana som man inte kunde upptäcka under vintern då man inte kan köra speciellt hårt.
Att bilen sen hade sommardäck på mitt i varga-vintern var ju ingenting man kollade på. Dum-i-hövvets bror liksom... :oops:
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]