Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1606562
vjohnj skrev: ons 09 apr 2025, 09:42 Alla kanske inte är lika slööa som ex sverige, med att få saker gjorda. Bara en tanke ;)
Man har gjort noggrana analyser och resultatet är att det tex är ca 3 ggr så kostsamt att producera en iPhone i USA jämfört i lågkostnadsland.

Så även om man lyckas flytta hem produktionen lär konsumenterna få vänja sig vid en helt ny prisnivå. Att åka räkmacka på utvecklingsländer lär det vara slut med.
#1606571
Vem är det som får tullavgiften? Inte lär det vara de amerikanska företagen eller konsumenterna.

Om man tar som exempel att Mercedes tar in en S-klass och för att göra det enkelt kostar 100.000 USD och då blir tullen 25.000 USD.
Dessa 25.000 kommer kunden att få betala, men tullen kommer hamna i den statliga plånboken.
Alltså den enda ”vinnaren” lär vara clownen som då har pengar att sänka skatten för sig själv och hans kompisar.
#1606572
Nån som vet vad som händer med alla containerfartyg som redan är på väg mot USA, kommer de att betala tullarna eller helt enkelt styra om mot andra marknader? Med andra ord, blir det rea på kina-grejer i Europa nu? :P
#1606574
Erik Å skrev:Nån som vet vad som händer med alla containerfartyg som redan är på väg mot USA, kommer de att betala tullarna eller helt enkelt styra om mot andra marknader? Med andra ord, blir det rea på kina-grejer i Europa nu? :P
Det som finns på båtarna är oftast redan sålt till handlare eller distributörer så det går till de ursprungliga kunderna. Men blir 100% dyrare.
#1606581
vjohnj skrev:Fast tullar går åt två håll för kund. Ena är slut kund får betala mer, eller säljare får mindre vinst för att kunna sälja samma sak för samma pris till kund som innan eller?
Det är extremt osannolikt att säljaren skulle ta hela tullkostnaden åt kunden. Det skulle ju innebära att man haft väldiga marginaler innan och det är helt enkelt ovanligt.
#1606589
vjohnj skrev: ons 09 apr 2025, 13:17
Lövet skrev:Det är extremt osannolikt att säljaren skulle ta hela tullkostnaden åt kunden. Det skulle ju innebära att man haft väldiga marginaler innan och det är helt enkelt ovanligt
Är det helt osannolikt i Kinas fall? När de har typ "slav/nära gratis" arbetar
Företaget som har extremt stora marginaler på det man tar in från låglöneländer som Apple, Nike, Adidas, Levis osv skulle nog kunna sänka sina marginaler/vinster för att kompensera.

Men billiga kinesiska produkter som har så låg marginal att man skulle behöva betala för att arbeta som slav för man ska kunna sänka mer och det lär ju inte hända.
#1606590
vjohnj skrev: ons 09 apr 2025, 10:07 Klart det blir dyrare med personal du betalar mot attr anv "slavar" Men man är inte i beroende ställning om man kan producera saker/mat "hemma". Samt ta bara en sån sak med att skit som bara tillverkas o kastas från kina.
Så är det, frihet och oberoende kommer ofta med en häftig prislapp.

Om iPhone tex hopppar upp till 40.000 kr så komme de inte längre vara slit och släng utan man kopmmer få använda sin mobil i många år framöver

CNN.COM
"US-made iPhones could cost more than three times their current price of around $1,000, he added, because it would be necessary to replicate the highly complex production ecosystem that currently exists in Asia.

“You build that (supply chain) in the US with a fab in West Virginia and New Jersey. They’ll be $3,500 iPhones,” he said, referring to fabrication plants, or high-tech manufacturing facilities where computer chips that power electronic devices are normally made."

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?

Blev det något köp. Funderar sjä[…]