NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nån som har provat att lossa vakuumslangen till bromsservot och plugga nippeln på insuget? Vore väl intressant att veta om det är servot som får pedalen att flytta nedåt eller om det är ABS-modulatorn som beter sig annorlunda med motorn igång..
Okalettos skrev: tor 07 aug 2025, 09:47
Hedis62 skrev: ons 06 aug 2025, 22:28
Okalettos skrev: sön 30 mar 2025, 13:15 Uppdatering..

Har nu känt (med bilen uppallad) hur bromsen tar med avseende på pedalrörelse.. Med motorn avstängd så börjar bromsen ta mycket tidigare än när motorn är igång..
*Motor avstängd = ca 2-3cm nedtryckt pedal
*Motor igång = ca 5-6cm nedtryckt pedal

Och.. ungefär samma förhållande i pedalrörelse när man knappt kan snurra ett hjul längre.

Väldigt märkligt detta..
Fick du nån ordning på det hela?
Har själv råkat ut för samma som du efter byta av ok,hållare,bromsslagar skivor och belägg bak.
Tycker även att pedalen sjunker ett par centimeter längre ner mot golvet än innan bytet när jag bromsar.
Skitirriterande det här. Funderar på att köpa en bromsluftare som man fäster på bromsvätskebehållaren så att systemet blir trycksatt å man slipper hålla på med bromspedalen eller finns det nåt som är bättre?
Hej,
Ja nä jag tappade ork och lust att fortsätta.. Bromsarna tar bra och i 50+ så märker man inte fenomenet på samma sätt som vid krypkörning..
Men nu har jag nästan vant mig ;-).. Men, har jag kört vår andra V50 och sen kör denna så blir man påmind..
Jag kanske ber verkstan om ABS-modulator-avluftning (som jag inte riktigt begrep mig på i VIDA) när det är dags att byta bromsvätska, om något år eller två :P
Har du någon koll på i vilken ordning man ska eller bör lufta bromsarna? Har hört vissa påståenden att man ska lufta tvärt emot det gamla vanliga sättet, dvs börja med vänster fran , höger fram också vidare, nu blir man ju helt plötsligt lite osäker?!
Har inte tillgång till vida så kan inte läsa mig till det.
Hedis62 skrev: tor 07 aug 2025, 15:43 Har du någon koll på i vilken ordning man ska eller bör lufta bromsarna? Har hört vissa påståenden att man ska lufta tvärt emot det gamla vanliga sättet, dvs börja med vänster fran , höger fram också vidare, nu blir man ju helt plötsligt lite osäker?!
Har inte tillgång till vida så kan inte läsa mig till det.
Har inte kollat i VIDA, men enligt Haynes för V50 (t o m MY07) är det VF, HB, HF, VB. Men på andra bilar/modeller kan det vara annorlunda..
Gällande V50 har jag svårt att tänka mig att de bytt ordning från MY08.. Eller så har de det pga eventuellt felskrivet t o m MY07 😅😯🤔

Den som löser livslängdsproblemet ho[…]

Hej Vet du varför blir det totalhaveri? &Au[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Det finns en uppsjö hos Temu när jag goo[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Tyvärr saknas bilder, men jag har gjort rent […]