Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Service idag. Blev byte av olja, oljefilter, kupéfilter, luftfilter och xenon-lampor. Det var inga större svårigheter, men oljefiltret satt lite annorlunda mot dom videos jag kollat på. Men inga större problem.

Skulle även byta bränslefilter men hade dels inte lyckat få med rätt storlek på hylsan (och valde att skippa specialverktyget) och det var trängre än jag tänkt mig. Ville inte montera bort något annat heller. I volvoswedens video vickar dom lätt på filterbehållaren för att komma åt men på min bil satt den till synes stenhårt, så jag gick bet.

Borde jag bättra på förutsättningarna och göra ett nytt försök? Senast bytt 2022-01-20, för 1600 mil sedan. Alternativet är ju att vänta ett år till.

Bild

Bild
Bild
UnleashFusion skrev: Nästa nummer blir alltså 444444 , 44km/h ? ;) T1 44? :P
Yes, men jag misstänker att jag inte har den kvar då :-)
När jag var på Volvo härom dagen och köpte packningen till oljepluggen såg jag att dom hade exakt samma sorts olja som jag skyfflade i, dom ville ha 300kr/litern jag betalade strax under 100. Där finns det en del pengar att spara onekligen.

Har också insett att jag verkligen måste köpa extraljus till denna. Jag vet inte om det är att lyktorna fortfarande är dåliga, eller om jag vant mig så vid den rampen vi har på Teslan, men det är ju total misär i mörkret med denna. Trots LED-konverteringen på helljuset.

Nästintill korspostning detta nedan, samma inlägg som i vad jag gjort med min volvo idag. Men så får det va.

Tillbaka i hallen igen för ett nytt försök med bränslefiltret. För att göra en alldeles för lång historia bara lång.

-Köpte specialverktyget på Biltema
-Hissade upp bilfan
-Inser att jag inte har rätt storlek på skaftet med mig. Fick för mig att verktyget skulle ha 1/2 men tydligen är det 3/8. Står inget alls på biltema.
-Går in och frågar på macken om dom har nåt, men såklart inte. Biltema och Jula i närheten har stängt redan. Får med mig nån tång att prova med men kommer inte åt.
-Funderar på om jag ska ge upp, men testar en gång till med dom hylsor jag har med mig (märk väl, samma som jag hade med igår och konstaterade att det var "fel storlek"..)
-Hylsan passar perfekt och jag våldar lite mer än igår och får loss filterlocket/koppen
-Häller diesel över mig själv
-Knölar ut koppen, häller lite mer diesel över mig
-Plockar ut filtret.
-Tänker mig inte för, vrider på filtret för att titta. Häller diesel på mig och golvet.
-Gör rent så gott det går
-Monterar nytt.
-Åker hem
-Sprutar kebabsås över mig själv och golvet.

70 minuter i GDS-hallen och ett helt onödigt verktyg rikare. God natt.

Bild
@batmac, Lite mer verktyg och mycket kladdigare alltså :) Det är alltid svårt när man ska skruva på annan plats, man blir lite strandsatt men har själv heller inget annat val även om jag smög in ett oljebyte av motorn i somras i garaget under bostadsrätterna här. Hade då kunnat ha hojen för att handla det som behövts i alla fall. Året innan byttes det belägg där men hoppar att byta skivor om det sitter fast :)

Redo för att köra kärran i vinter nu då eller är det mer på gång?
Micce1980 skrev:@batmac, Lite mer verktyg och mycket kladdigare alltså :) Det är alltid svårt när man ska skruva på annan plats, man blir lite strandsatt men har själv heller inget annat val även om jag smög in ett oljebyte av motorn i somras i garaget under bostadsrätterna här. Hade då kunnat ha hojen för att handla det som behövts i alla fall. Året innan byttes det belägg där men hoppar att byta skivor om det sitter fast :)
Hade varit väldigt skönt att bara göra det hemma, men det går ju inte att komma ifrån att lyft är smidigt, oljan kan dumpas direkt osv. Men ja, skiter det sig så sitter man ju där :-D
Micce1980 skrev:Redo för att köra kärran i vinter nu då eller är det mer på gång?
Ja jag tror kamremmmen får vänta till nästa år. Jag hade gärna fått dit extraljus ganska snart men jag får se om det går att klämma in i budgeten, högre värmekostnader, dubblade lånkostnader och en sambo mellan jobb gör det lite mer knapert och det finns ju en del som helst ska göras på huset också :-) Vill inte gå och köpa nåt jag blir besviken med heller så jag räknar med att jag får lägga åtminstone 2-3k på extraljus.
Paket! :-D

Bild
I paketet fanns en LED-ramp som jag tänkte att jag skulle montera idag, men det blev lite sent och jag hittar ingen solklar väg att dra elen. Mycket saker i vägen överallt, så ska ta nya tag imorgon.

Bild
batmac skrev: fre 25 okt 2024, 21:15 I paketet fanns en LED-ramp som jag tänkte att jag skulle montera idag, men det blev lite sent och jag hittar ingen solklar väg att dra elen. Mycket saker i vägen överallt, så ska ta nya tag imorgon.

Bild
Åh dessa tänkte jag också köpa till min V70, ibland känner jag att enbart helljus räcker inte.. men ledramper är som en djungel.. finns så mycket och sen prisklassen en annan sak också haha. man blir inte klok av "vad som är bra/bäst" :x
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Köpråd volvo s60 t5

Det var lite så jag tänkte också.[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]

Damasker såg hela ut. Testade att plocka ur[…]