Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var ett frågetecken efter just för att jag inte vet, men som jag sade så avgasfusket är slapphet och girighet. Samma med EGR och tänker jag på att exempelvis BMW dragit sig för att åtgärda.

Nu pratar vi om en standard som den är godkänd för. Blyad bensin och dagens bensin har olika standarder.
Xanthopteryx skrev:Det var ett frågetecken efter just för att jag inte vet, men som jag sade så avgasfusket är slapphet och girighet. Samma med EGR och tänker jag på att exempelvis BMW dragit sig för att åtgärda.

Nu pratar vi om en standard som den är godkänd för. Blyad bensin och dagens bensin har olika standarder.
Du skriver ju själv att HVO100 inte uppfyller EN590 vilket biltillverkarna kräver.
Om det plötsligt bara skulle säljas HVO100 skulle alla med gamla bilar hamna i samma situation som jag med min gamla bil. Det bränsle min bil är godkänd för finns inte.

Avgasfusket och problemen med EGR är ju ett resultat av biltillverkarnas resurskrävande arbete att nå hårt ställda utsläppskrav.
Vad gäller för fordonsskatten? Tailpipe emission dvs vad bilen släpper ut ”tank to wheel” (spelar ingen roll var bränslet kommer ifrån) eller mer bränslets livscykel ”well to wheel” dvs vid ett biobränsle är CO2 mycket lägre.

Att enbart tillåta HVO antar jag att någon sensor måste till och valideras så inte folk köper en billigare HVO-bil och tankar diesel. Sen med den globalt begränsade HVO-tillgången och dåligt med mackar tror jag inte många såna bilar skulle säljas förutom typ taxi etc som utgår från samma ställe hela tiden. Trist om man måste åka 20mil på semestern från skidorten för att tanka eller inte kan lämna landet. Andrahandsvärdet borde vara i paritet med begränsningarna.
V70_2005 skrev: mån 25 nov 2019, 08:09 Vad gäller för fordonsskatten? Tailpipe emission dvs vad bilen släpper ut ”tank to wheel” (spelar ingen roll var bränslet kommer ifrån) eller mer bränslets livscykel ”well to wheel” dvs vid ett biobränsle är CO2 mycket lägre.

Att enbart tillåta HVO antar jag att någon sensor måste till och valideras så inte folk köper en billigare HVO-bil och tankar diesel. Sen med den globalt begränsade HVO-tillgången och dåligt med mackar tror jag inte många såna bilar skulle säljas förutom typ taxi etc som utgår från samma ställe hela tiden. Trist om man måste åka 20mil på semestern från skidorten för att tanka eller inte kan lämna landet. Andrahandsvärdet borde vara i paritet med begränsningarna.
Det är mycket enkelt. Avskaffa fordonsskatten och höj skatten rejält på fossilt bränsle istället.
Då premieras de som kör lite och/eller tankar biobränsle, och de som kör mycket och/eller tankar fossilt "straffas".

Det är ju inte rimligt att en stor och törstig pick-up är nästan skattebefriad även om den bara körs på bensin, medan en motsvarande bil som bara tankar biobränsle straffskattas med tiotusentals kronor. Bara för att den förstnämnda är E85-godkänd.
Samma jämförelse gäller mellan en "miljöbil" som körs mycket kontra en törstig bil som knappt körs alls.
Fjonsson skrev:
Xanthopteryx skrev:Det var ett frågetecken efter just för att jag inte vet, men som jag sade så avgasfusket är slapphet och girighet. Samma med EGR och tänker jag på att exempelvis BMW dragit sig för att åtgärda.

Du skriver ju själv att HVO100 inte uppfyller EN590 vilket biltillverkarna kräver.
Om det plötsligt bara skulle säljas HVO100 skulle alla med gamla bilar hamna i samma situation som jag med min gamla bil. Det bränsle min bil är godkänd för finns inte.

Avgasfusket och problemen med EGR är ju ett resultat av biltillverkarnas resurskrävande arbete att nå hårt ställda utsläppskrav.
I dag nej, men ändrar du standarden (igen) så att HVO ryms i den så är det automatiskt godkänt för en bil som bara 'kan' köras på EN590.
Redan i dag är det som sagt var upp till hälften inblandat med HVO i dieseln du tankar.
Och när FAME blev aktuellt så ändrades standarden för Mk1 för att kunna innehålla FAME.

Rätt lustigt det där - en bil är godkänd för ett bränsle enligt standard A.
Man ändrar standard A och bilen är fortfarande godkänd för bränslet trots att det är en annan sammansättning. Det är liksom inte så att det blir standard B eller C till exempel.

EN228 (bensin) har ju ändrats typ sex gånger vad jag vet och ändå kan du tanka bränsle enligt utgåva 6 på en bil som är godkänd för bränslet som gällde enligt valfri utgåva innan.
mikebike skrev:
V70_2005 skrev: mån 25 nov 2019, 08:09 Vad gäller för fordonsskatten? Tailpipe emission dvs vad bilen släpper ut ”tank to wheel” (spelar ingen roll var bränslet kommer ifrån) eller mer bränslets livscykel ”well to wheel” dvs vid ett biobränsle är CO2 mycket lägre.

Det är mycket enkelt. Avskaffa fordonsskatten och höj skatten rejält på fossilt bränsle istället.
Då premieras de som kör lite och/eller tankar biobränsle, och de som kör mycket och/eller tankar fossilt "straffas".

Det är ju inte rimligt att en stor och törstig pick-up är nästan skattebefriad även om den bara körs på bensin, medan en motsvarande bil som bara tankar biobränsle straffskattas med tiotusentals kronor. Bara för att den förstnämnda är E85-godkänd.
Samma jämförelse gäller mellan en "miljöbil" som körs mycket kontra en törstig bil som knappt körs alls.
Håller helt med där!
Kör 20 kr/liter på fossilbränsle och dagens typ 15 kr/liter på förnybart bränsle. Sedan justerar man upp fossilbränslet bit för bit.
Kör du lite = låg skatt. Kör du mycet = hög skatt. Låg faktiskt bränsleförbrukning = låg skatt. Hög faktisk bränsleförbrukning = hög skatt.
Min xC60 T8 har oxå startat bensinaren, trots fullt batteri och lugn körning.
Verkar hända lättare när det är kallt, har hittills hänt när det varit runt -5 (och det var riktiga motorn som startade, inte bränslevärmaren alltså).
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]