Fjonsson skrev:Xanthopteryx skrev:Det var ett frågetecken efter just för att jag inte vet, men som jag sade så avgasfusket är slapphet och girighet. Samma med EGR och tänker jag på att exempelvis BMW dragit sig för att åtgärda.
Nu pratar vi om en standard som den är godkänd för. Blyad bensin och dagens bensin har olika standarder.
Du skriver ju själv att HVO100 inte uppfyller EN590 vilket biltillverkarna kräver.
Om det plötsligt bara skulle säljas HVO100 skulle alla med gamla bilar hamna i samma situation som jag med min gamla bil. Det bränsle min bil är godkänd för finns inte.
Avgasfusket och problemen med EGR är ju ett resultat av biltillverkarnas resurskrävande arbete att nå hårt ställda utsläppskrav.
I dag nej, men ändrar du standarden (igen) så att HVO ryms i den så är det automatiskt godkänt för en bil som bara 'kan' köras på EN590.
Redan i dag är det som sagt var upp till hälften inblandat med HVO i dieseln du tankar.
Och när FAME blev aktuellt så ändrades standarden för Mk1 för att kunna innehålla FAME.
Rätt lustigt det där - en bil är godkänd för ett bränsle enligt standard A.
Man ändrar standard A och bilen är fortfarande godkänd för bränslet trots att det är en annan sammansättning. Det är liksom inte så att det blir standard B eller C till exempel.
EN228 (bensin) har ju ändrats typ sex gånger vad jag vet och ändå kan du tanka bränsle enligt utgåva 6 på en bil som är godkänd för bränslet som gällde enligt valfri utgåva innan.