Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Gummilister som tappat färg och börjar bli tråkiga kan ni stryka med Paraffinolja, det är bra till i stort sett allt gummi.
Det har länge tipsats om på diverse Hifisajter, att använda på gummikanten på högtalarelement och drivremmar i band och skivspelare. Ett bra skydd mot att gummit hårdnar, och ger ny mjukhet i gummi som börjat åldras. Det räddar dock inte gummi som är knastertorrt redan...

Paraffinolja köps på Apoteket, det används som laxermedel till hundar och katter och kostar ett par tior (med reservation för att det var länge sedan jag köpte..) för en liten flaska. Det är dessutom väldigt drygt så en flaska räcker länge.
Användarvisningsbild
av TopGear
Ett tips från en som använt olivolja på listerna nyligen, torka dem ordentligt efter påstrykning, om du inte gör det får du samma problem som jag...
Smorde på ett fett lager vilket såg jättesnyggt ut men efter att ha kört några dagar började de insmorda listerna kännas som sandpapper. Oljan attraherade gruskorn och efter ett tag började sörjan av olja och sand långsamt rinna på sina ställen nerför dörrarna=skitfult och svårt att bli av mig. Var som att gnugga bort sirap.

Kommer nog inte göra om det.
av NicklasO
Olja är fett och drar åt sig damm, sen ger det ju inget skydd från strålning, avfettning etc som riktiga medel gör.
Och ska man ha olivolja så rekomenderar jag att man ställer ut bilen så listerna får brynas i solen, dem är klar när dem ramlar av, serveras med fetaost:D
Nä men olja är bara skit, det har ingen hållbarhet att tala om, är kladdigt, drar åt sig damm, skyddar inte listerna etc..

Rekomenderar oxå Vinylsheild med då från http://www.pingens.se då det är billigare där.
Kika även på guiden jag gjort när man behandlar mattor etc med Vinylshielden på http://www.pingens.se så finns det olika guider på huvudsidan.

mvh/

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]