Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är det ju inte bara föraren som kan ha synpunkter på vilka bilar med vilken spec det finns att välja på som anställd hos si eller så företag.
"Reservation mot felskrivning" har 0 juridisk betydelse. Det är samma som "befintligt skick", det skyddar inte handlaren mot någonting.

Ring och prata med handlaren. Du vinner direkt om du drar detta i ARN. Men då tar det ju lite tid.

Som privatperson har man ingen skyldighet att dubbelkolla vad gäller utrustning. Om det står i beskrivningen ansvarar handlaren för att det ska stämma.
Man kan också välja att gå till tingsrätten snarare än ARN. Då går det fortare och kan också bli mindre skrivarbete eftersom det sannolikt blir muntlig förhandling. Inte heller blir det några problem därför att handlaren inte följer utslaget, som kan bli fallet med ARN.

Målet skulle med all sannolikhet klassas som "småmål" och då är den ekonomiska risk man tar genom att gå till rätten ytterst liten. Kostnaden om man förlorar målet är mindre än två tusen kronor för närvarande om jag minns rätt. Tror dessutom det stora flertalet näringsidkare inte är särskilt pigga på att tampas med tingsrätten, särskilt om det för deras del är små pengar det handlar om och de inser att de löper stor risk att förlora.

Har själv testat det hela vid tre tillfällen. I det första fallet gällde det en hantverkare som gjort renoveringsjobb i vår lägenhet. Han var dum nog att stå på sig och förlorade i rätten. I det andra fallet var det en bilaffär (den V70 -02 jag fortfarande äger) där handlaren vägrade leva upp till sitt garantiåtagande. Han vek sig dock direkt när jag skriftligen klargjorde att om saken inte var utagerad före så och så tidpunkt kunde han vänta sig en stämningsansökan till tingsrätten. I det tredje fallet handlade det om en pryl jag köpt på Internet där handlaren skickat fel vara. Även i det fallet vek sig handlaren när jag hotade med att gå till rätten.
andersuw skrev:Nu är det ju inte bara föraren som kan ha synpunkter på vilka bilar med vilken spec det finns att välja på som anställd hos si eller så företag.
Självklart, Det brukar finnas långa listor med förbehåll och krav på vad som gäller vid bilval. som tex vinterdäck, miljö, lack, antisladd, 4 dörrar, ej tyg-cab osv. Men jag har inte sett att man har specat att det just ska vara nyckelavstängning i någon spec jag har läst hittills.

Jag valde själv till det bara för att jag planerade att köpa loss bilen själv och det skulle vara bra om någon barnfamilj skulle köpa den någon gång i framtiden, men det var jag väldigt ensam om att tänka på.
Lövet skrev: Om det står i beskrivningen ansvarar handlaren för att det ska stämma.
En dum fråga, Hur fungerar det. Får man med en varudeklaration i köpekontraktet på beg bil, på samma sätt som man får vid ny-köp så man kan åberopa det i domstol att det specifikt är tydligt att det finns nyckelavstängning?

En print-screen från blocket är väl svårare att använda antar jag, även om det kan funka.
En print-screen är lika mycket värd som något annat vad gäller bevisvärdet i tingsrätten. Rätten har fri bevisvärdering, och de bestämmer om din print-screen ska godtas som bevis eller inte. Om det inte finns något som stöder att just du manipulerat skärmdumpen, då gäller den som bevis.
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: Om det står i beskrivningen ansvarar handlaren för att det ska stämma.
En dum fråga, Hur fungerar det. Får man med en varudeklaration i köpekontraktet på beg bil, på samma sätt som man får vid ny-köp så man kan åberopa det i domstol att det specifikt är tydligt att det finns nyckelavstängning?

En print-screen från blocket är väl svårare att använda antar jag, även om det kan funka.
Finns säkert flera varianter. Printscreen funkar sannolikt men något starkare bevisning är att få ett mejl från Blockets kundtjänst med annonsen. Det vet jag att de hjälper till med vid rättsfall.
Det löser ju inte ursprungsfrågan men jag har tre små (5,3,1) som alla sitter därbak i min V70. Inte för att jag saknar nyckelavstängningen (som borde vara standard) utan för att de är trevligt att sitta bredvid den andre vuxna i familjen.

Så om de inte löser sig smidigt med säljaren så funkar det faktiskt som alternativ.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]

I några veckor har jag haft problem med att […]