Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

uppdatering:
efter en dag på volvo för nått jobb med ventilerna så konstaterade teknikern att det är egr ventilen som krånglat.
fanns ingen hemma utan får lämna in bilen igen imorgon för byte att ventilen.
förhoppningsvis så blir bilen bra efter detta
Har kollat en film om den 8-stegade lådan på Tuben, och det verkar som att ett flertal bilmärken använder sig utav samma sorts låda, med mindre olikheter.
Är det någon som vet om t.ex Toyota har liknande problem?
Och är det verkligen så att det endast är på 1:ans växel som det finns motorbroms? Jag tycker det är väldigt irriterande om man kommer rullandes sakta och det är lite nerför, och lådan antingen växlar från 2 till 3, eller 3 till 4 utan gas.....då blir det alltid ett irriterande ryck!
Det är också märkligt att det kan bli ryckiga växlingar på Alla växlar i manuelläget om man inte gasar fullt, men att de vid fullgas oftast blir "riktiga" växlingar....borde snarare vara tvärtom tycker ja.
Alltså, frihjulandet är ju nåt som finns tillgängligt bara. Jag rullade nerför ett pass senast idag, med enbart sportläge i mesta delen av tiden, lite självpetat det sista då det var tämligen brant. Men man kan förstås inte rulla nerför i eco+, det säger sej självt.
Jag har förresten läst i diverse test av bilar med den åttastegade lådan att testförarna reagerat på vimsigt uppträdande av lådan. Onödiga växlingar hit och dit, alltså. Däremot har jag inte direkt läst att de klagat på kvalitén på själva växlingarna.
Min sexstegade växlade ner med ett kraftigt ryck när jag saktade in lite lagom, exempelvis in mot en cirkulationsplats. Men det hade de funderat ut att det berodde på en programmeringsmiss då, så det fixades med programuppdatering. Rent allmänt har växlingarna förbättrats vid varje oljebyte i lådan också. Särskilt första gången.
apersson850 skrev:Planetväxellådor brukar ha lättast för att lägga i nästa växel mjukt om det är hög belastning, alltså bra gaspådrag och/eller hög last.
Har märkt att det verkar vara lite så på min låda...konstigt nog, känns som att det borde vara tvärtom! Dock kvarstår hårda växlingar oavsett belastning, då jag växlar själv....också lite knepigt varför det är så!
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]