Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Betyder nog snarare att det bara är miljöbilsklassning med de däcken, sen om bilen är beställd med större fälgar från fabrik så medför ju det också bredare sulor. Lite mycket tyskstuk med 205:or på 8" fälgar.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Det med däckdimensionen är lite speciellt.
Det beror på att regeringen ändrade reglerna för skattebefriade miljöbilar, och då räckte det inte med att bilen var etanoldriven. Det kombinerades med ett gränsvärde på koldioxidutsläpp som inte fick överskridas för att bilen skulle godkännas som miljöbil med skattebefrielse i fem år. Därför var bilar som fick skattebefrielse för miljöbilar (viktigt för många företags tjänste- och förmånsbilar) begränsade i däckdimensionen från fabrik och i registreringsuppgifterna. Bilar som beställdes med andra däckdimensioner, t.ex. R-design, blev inte skattebefriade men fick lägre fordonsskatt än enbart bensindrivna bilar.
Användarvisningsbild
av börne
epostaren skrev: Den drar mindre bensin än 2,5T.
Stämmer detta?

Min manuella 2010 2,5T drar c:a 0,85 utan problem & tycker det är relativt lite för en stor bil med den motorn. Dock en S80 så man får ju jämföra med en S80FT!
Användarvisningsbild
av DTJ
Min bil var skattebefriad i fem år, 2,5FT R-design med 245/40-18 från fabrik
Köpte den när den fortfarande var skattebefriad
av Mwi
epostaren skrev:Bara 16 tums-fälgar och 205 millimeter breda däck är godkända.
Summum hade standard 17" 2010 och så fanns R-design med 18" som var en väldigt vanlig tjänstebil
Chassit är sänkt 10 millimeter fram och 15 millimeter bak.
Tror det bara var 2009 min 2010 har standard höjd.
Den har en annan utväxling än 2,5T. Den drar mindre bensin än 2,5T.
Nej och nej :D men man ändrade utväxlingen och filade lite på motorn till 2010 på 2.5T och 2.5FT, så 2010 har högre effekt och drar mindre bränsle än 2009 men det är samma förbrukning på T och FT inom samma årsmodell.
Med reservation för eventuella fel :roll:
Användarvisningsbild
av snepo
börne skrev:
snepo skrev:Konstigt att efter fem år är det ingen miljöbil längre. Gäller det alla miljöbilar? Att efter fem år är de inte miljöbilar längre. Konstiga regler. Nu verkar ju inte skatten så blodig,men ändå.
Är väl inte så konstiga regler! Det motiverar folk som ska köpa nytt att välja en miljöbil helt enkelt, givetvis gäller det alla godkända miljöbilar, konstigt om bara vissa miljöbilar skulle va skattebefriade.

Här har du all info... https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... befrielse/
Ja men efter fem år,skitar dom ner mer då. Så de inte är miljöbilar längre.
Användarvisningsbild
av TommyP86
MarcusJ skrev:Det med däckdimensionen är lite speciellt.
Det beror på att regeringen ändrade reglerna för skattebefriade miljöbilar, och då räckte det inte med att bilen var etanoldriven. Det kombinerades med ett gränsvärde på koldioxidutsläpp som inte fick överskridas för att bilen skulle godkännas som miljöbil med skattebefrielse i fem år. Därför var bilar som fick skattebefrielse för miljöbilar (viktigt för många företags tjänste- och förmånsbilar) begränsade i däckdimensionen från fabrik och i registreringsuppgifterna. Bilar som beställdes med andra däckdimensioner, t.ex. R-design, blev inte skattebefriade men fick lägre fordonsskatt än enbart bensindrivna bilar.
Mja. Jag minns det inte väl nog för att vara säker, men är rätt säker på att det stod skattebefriad när hon köpte den. Men som sagt, kan ha varit min T4F.
av jpennerb
Mwi skrev:
epostaren skrev:
Den har en annan utväxling än 2,5T. Den drar mindre bensin än 2,5T.
Nej och nej :D men man ändrade utväxlingen och filade lite på motorn till 2010 på 2.5T och 2.5FT, så 2010 har högre effekt och drar mindre bränsle än 2009 men det är samma förbrukning på T och FT inom samma årsmodell.
Med reservation för eventuella fel :roll:
Jag tror att detta bara gäller bilar med manuell låda?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]