Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev: Nu är det ju inte bara parkeringsvärmare det handlar om på en V90 utan också tillsatsvärmare under körning. Utan klimatpaket får du ingendera. Inte så kul när temperaturen kryper ner mot minus 10 och bilen får svårt att hålla både kylvätsketemperatur och kupétemperatur på rätt nivå.
Åhå, så har Volvo sparat in på dieselvärmaren, det hade jag ingen aning om, då är det ju grym skillnad. Den ingick ju alltid förr på dieslarna i Sverige.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inget klimatpaket, tror inte det fanns ens. Men värmare har jag, och Volvo on Call, så jag har timer också. Använder den ofta när det är kallt ute.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Åhå, så har Volvo sparat in på dieselvärmaren, det hade jag ingen aning om, då är det ju grym skillnad. Den ingick ju alltid förr på dieslarna i Sverige.
Jepp. På de nya bilarna är tillskottsvärmare inte längre standard. Finns ingen ersättning i form av PTC-element e.dyl. heller. Första svensksålda Volvon i mannaminne som riskerar att inte ha fullgod kupévärme under körning. Inte direkt premium. :shock: :roll: Så vill man vara säker på att alltid kunna ha det varmt och gott i bilen gör man d-t klokt i att få dit värmaren från fabrik. Då kan man få hela kitet (tillskottsvärmare, parkeringsvärmare, VoC inkl. fjärrstart av värmare) för rätt rimliga pengar (13900 kr, 9900 utan VoC). Att eftermontera blir säkert svindyrt och VoC går överhuvudtaget inte att sätta dit i efterhand.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Åhå, så har Volvo sparat in på dieselvärmaren, det hade jag ingen aning om, då är det ju grym skillnad. Den ingick ju alltid förr på dieslarna i Sverige.
Jepp. På de nya bilarna är tillskottsvärmare inte längre standard. Finns ingen ersättning i form av PTC-element e.dyl. heller. Första svensksålda Volvon i mannaminne som riskerar att inte ha fullgod kupévärme under körning. Inte direkt premium. :shock: :roll: Så vill man vara säker på att alltid kunna ha det varmt och gott i bilen gör man d-t klokt i att få dit värmaren från fabrik. Då kan man få hela kitet (tillskottsvärmare, parkeringsvärmare, VoC inkl. fjärrstart av värmare) för rätt rimliga pengar (13900 kr, 9900 utan VoC). Att eftermontera blir säkert svindyrt och VoC går överhuvudtaget inte att sätta dit i efterhand.
Huvva, det riskerar ju att bli många V90/V90CC snik-frysboxar längs vägarna då. För man har ju skohornat in den i tjänstebilsnormen precis så värme får man vara utan som basbeloppsåkare.

Det hade jag missat helt....
av andersuw
apersson850 skrev:I Classic-variant var XC70 prisvärd. Som vanligt, när det gäller Classic hos Volvo. Min XC70 hade ett listpris på 560000 när jag köpte den, som 2012 års modell. Men de var som sagt billigare på slutet.
560 000 enligt listan låter som närapå rekord för en V70/XC70 i den här generationen så det lär vara en rätt välutrustad XC70 du har. ;-) Jag räknade ut att min egen V70 -15 hamnat på ca 510 000 enligt listan om jag köpt den ny och tyckte det var dyrt nog. Men min är förstås inte en XC, "bara" en D4 och saknar AWD. Skulle jag vilja ha något liknande som det jag köpt i V90-generationen kan jag se att listpriset landar på runt 620 000. Lägger man till CC, D5 och AWD hamnar man säkert på runt 700 000.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Huvva, det riskerar ju att bli många V90/V90CC snik-frysboxar längs vägarna då. För man har ju skohornat in den i tjänstebilsnormen precis så värme får man vara utan som basbeloppsåkare.

Det hade jag missat helt....
Just nu är det där lite av en fallgrop som jag ser det. Måste vara rätt många (inklusive jag själv tills nyligen) som tänker att tillskottsvärmaren förstås finns där som vanligt. Dock gissar jag att säljarna på goda grunder snabbt lär sig att upplysa kunderna om den fallgropen och sedan på något magiskt sätt ändå lyckas baxa det hela under basbeloppsgränsen. Förmånsbilar säljs ju vad jag har förstått sällan till listpris.

Glömde för övrigt nämna att Volvo enligt uppgift återinfört kylargardin på V90. Den är standard i motsats till tillskottsvärmaren. Ibland finns det anledning att ifrågasätta om utvecklingen verkligen går framåt. ;-)
av Lövet
Är ni verkligen säkra på att det inte sitter PTC element (som det gör på alla andra dieselbilar nästan) om man inte har tillsatsvärmaren? Skulle bli förvånad om det inte var så på V90, framförallt med Volvos miljöimage.
av andersuw
Om det fanns ett PTC-element borde det rimligen ha nämnts i listan över standardutrustning och i ägarmanualen. Men det finns inte nämnt i någondera fallet. Av manualen framgår bara att tillskottsvärmare är tillval. Jag har heller inte sett någon påstå att han/hon kunnat verifiera att det finns något PTC-element på något annat sätt. Finns en tråd om det hela på den forumdel som handlar om nya 90-serien:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1141169
Användarvisningsbild
av apersson850
Nja, hade jag valt Inscription istället för Dynamic och Four-C istället för nivåreglering och dessutom lagt till taklucka, som då inte ingick i något paket, utan var tramsigt dyrt, samt några smågrejor som man kunde köpa om man ville, då hade det gått att spräcka 600000-vallen.
Sen fick jag ju en del rabatt på det, så jag gav inte fullt halvmiljonen för den.
av andersuw
Ja jag inser att du kunnat spräcka 600 000-kronorsvallen om du "jobbat på det" ;-) och är inte heller direkt förvånad över att du lyckades ta dig under 500 000-kronorsgränsen till sist.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]