Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JKV
Lockis skrev: sön 04 nov 2018, 16:38
JKV skrev:nja bruttolöneavdrag.
JKV skrev:Den kostar mig 5k i månaden (ingen förlorad tjänstepension på det)
Detta går inte ihop då?
Alla pensionsbelopp baseras på Bruttolönen så om du gör ett bruttolöneavdrag så har du förlorat sjukgrundande inkomst. Vilket i slutändan påverkar Tjänstepension (Din arbetsgivare kanske är snäll och ändå ger dig mer men det har jag aldrig hört talas om) och vanlig pension om du nu ligger under en viss summa i inkomst efter avdraget (1pbb afaik).
Våran arbetsgivare har valt att rapportera in lönen till tjänstepension innan avdraget görs. Men ja sjukpening och vanlig pension kan påverkas beroende på vad du tjänar. Den stora förlusten skulle dock vara om du inte fick det inbetalt på tjänstepensionen då den på marginalskattdelen är 30-65% beroende på vad du har för avtal.
av Lockis
JKV skrev:Våran arbetsgivare har valt att rapportera in lönen till tjänstepension innan avdraget görs. Men ja sjukpening och vanlig pension kan påverkas beroende på vad du tjänar. Den stora förlusten skulle dock vara om du inte fick det inbetalt på tjänstepensionen då den på marginalskattdelen är 30-65% beroende på vad du har för avtal.
Fast tjänstepensionen är en summa av din lön som arbetsgivaren är skyldig att betala in. Alltså inget dem rapporterar utan dem betalar. Och den summan baseras på din bruttolön. Om din arbetsgivare väljer att göra din pensionsavsättning baserat på din lön innan bruttoavdraget gjorts är det snällt av dem men inget dem behöver göra.
av Flajjan
JKV skrev:Jag kör min V90 T8 momentum som förmånsbil. Den kostar mig 5k i månaden (ingen förlorad tjänstepension på det) Innan jag tog ut denna hade jag en XC60 D4 den drog ca 0,65 jag kör runt 2000 mil om året. Har 3,5 till jobbet med möjlighet att ladda där. Skulle jag tagit en ny XC60 eller V90 d4 hade dom varit runt 500kr billigare i månaden. Men jag räknar på att jag sparar 1000kr i månaden på det jag kan köra på el. Så bilen blir 500kr billigare på månads basis för mig. Sen att man har en T8 med 407hl när det behövs är ju inte fel. Och känslan av att glida in och handla hämta på förskola mm på ren el är ju helt ok. Mina första 400mil ligger jag på 0,31 blandat. Jag kör den 20mil 80% motorväg på 0,6 sista 8 milen som var 90% motorväg med farthållare på 115låg blandad på 0,75 helt ok tycker jag.
Du har ungefär lika långt till jobbet som jag har. För min del så betalar företaget drivmedel och jag beskattas för privata mil. Till och från kontoret räknas som privata mil. Står du för bränslet själv eller står företaget för bränslet?
Jag har ställt frågan till skatteverket om hur man beskattas om man har en elhybrid och laddar hemma men företaget står för bensinen (inte fått svar) - om jag förstått det rätt så betalar jag för elen som jag laddar bilen med och för dom privata milen (som man redan har betalat för) plus att jag får betala förmånsvärde för bränslet - eftersom företaget står för bensinen. Då får jag betala i flera åndar för samma sak. Alternativet är ju att inte ladda hemma - men då faller ju halva tanken med en T8, andra halvan är ett mindre högt förmånsvärde.
Användarvisningsbild
av joel80
Eller så gör du tvärtom! Så gör jag.
Betalar allt bränsle själv och tar ut 9.50kr/mil från företaget för alla jobbmil.
Eftersom min snittförbrukning ofta ligger kring 0.4l/milen blir det fördelaktigt. Kostnaden per mil är då under 7kr/mil så jag går lite plus.
Snittar man över 0.6l/mil går man inte plus på det tror jag.

Jag har för mig att jag när jag kontaktade skatteverket (typ 2015) fick reda på att man inte kan dela upp det så att man får ersättning för det man laddar privat om man har bränsleförmån. :/

av Lövet
Flajjan skrev: mån 05 nov 2018, 06:22
JKV skrev:Jag kör min V90 T8 momentum som förmånsbil. Den kostar mig 5k i månaden (ingen förlorad tjänstepension på det) Innan jag tog ut denna hade jag en XC60 D4 den drog ca 0,65 jag kör runt 2000 mil om året. Har 3,5 till jobbet med möjlighet att ladda där. Skulle jag tagit en ny XC60 eller V90 d4 hade dom varit runt 500kr billigare i månaden. Men jag räknar på att jag sparar 1000kr i månaden på det jag kan köra på el. Så bilen blir 500kr billigare på månads basis för mig. Sen att man har en T8 med 407hl när det behövs är ju inte fel. Och känslan av att glida in och handla hämta på förskola mm på ren el är ju helt ok. Mina första 400mil ligger jag på 0,31 blandat. Jag kör den 20mil 80% motorväg på 0,6 sista 8 milen som var 90% motorväg med farthållare på 115låg blandad på 0,75 helt ok tycker jag.
Du har ungefär lika långt till jobbet som jag har. För min del så betalar företaget drivmedel och jag beskattas för privata mil. Till och från kontoret räknas som privata mil. Står du för bränslet själv eller står företaget för bränslet?
Jag har ställt frågan till skatteverket om hur man beskattas om man har en elhybrid och laddar hemma men företaget står för bensinen (inte fått svar) - om jag förstått det rätt så betalar jag för elen som jag laddar bilen med och för dom privata milen (som man redan har betalat för) plus att jag får betala förmånsvärde för bränslet - eftersom företaget står för bensinen. Då får jag betala i flera åndar för samma sak. Alternativet är ju att inte ladda hemma - men då faller ju halva tanken med en T8, andra halvan är ett mindre högt förmånsvärde.
Knappast en förlustaffär med nuvarande upplägg med tanke på att du får dra av resorna till och från jobbet med 9kr milen och har en laddningskostnad på runt 2kr. Eller kör du för lite per år?
av Lockis
Lövet skrev:Knappast en förlustaffär med nuvarande upplägg med tanke på att du får dra av resorna till och från jobbet med 9kr milen och har en laddningskostnad på runt 2kr. Eller kör du för lite per år?
Avdrag för körning till och från arbetsplatsen får bara göras om du uppfyller kraven, oavsett om du har tjänstebil eller ej :-)
av Lövet
Lockis skrev:
Lövet skrev:Knappast en förlustaffär med nuvarande upplägg med tanke på att du får dra av resorna till och från jobbet med 9kr milen och har en laddningskostnad på runt 2kr. Eller kör du för lite per år?
Avdrag för körning till och från arbetsplatsen får bara göras om du uppfyller kraven, oavsett om du har tjänstebil eller ej :-)
Det är jag helt med på. Men jag har inte gjort uträkningen om han gör det eller ej. Om så är bilavdraget en ren sedelautomat för tillfället. Det täpps nog till snart.
av Flajjan
Jag har inte testat att göra bilavdrag, kanske borde fundera på att göra det - 3 mil i vardera riktning, tar mellan 25 och 55 minuter med bil. nästan 2 timmar med kommunala medel.

Märkligt att man skall betala elen själv plus att man betalar förmånsvärde för bensinen. Följden av det blir att om jag beslutar mig för att köpa en T8 inte kommer att ladda hemma - varför betala dubbelt? Visst miljön - men handen på hjärtat så har vår eminnenta grön/röda regering förstört mycket av det egna personliga miljötänket med sina påtvingade miljöskatter och indexhöjningar att man lixom tröttnar på att gå hela vägen - eftersom men endå får betala själv. Skall man dra vidare den tanken kan jag lika gärna köpa en T5 som är billigare och tydligen drar lika mycket i det stora hela eller en T4 så får jag både lägre förmånsvärde och förbrukning.
En kollega med en T8 har en snittförbrukning om 0.9, jag vet att vissa lyckas med 0,7 eller som ovan 0,4 - fantastiskt! Men det kan knappast vara några längre resor. Jag till skillnad mot många är ju inte sådär superimpinerad av vare sig bilen eller draget, visst den går bra, men det är inte så man tappar hakan. Volvo har ju lyckats med konststycket att ligga i toppen på listan för bilar som går sönder mest/har sämst kvalitet - samtidigt som dom kan ta kungligt betalt för det... Lite OT, men endå relevant i det stora hela.
För mig är en bil en plåtlåda som tar mig från A till B. Hade KIA Optima phev varit lite mindre bullrig så hade jag gladeligen köpt en sådan, hade en som hyrbil 3 veckor, åkte lika bra som i vilken bil som helst, satt bättre i den än i både nuvarande BMW 5serie och min V90 med sportstolar (lite plastig och kass nav men vad spelar det för roll) den var tyst och behaglig så länga man höll sig under 110, därefter blev det surrigt och bullrigt - riktigt jobbigt att åka längre sträckor med.

Visst är det ganska trevligt att köra en hybrid (det är stundtals tyst) men när förbrukningen endå är i närheten av en ren fosilbil/ den verkliga skillnaden inte är så stor som man vill påskina då vet jag inte om det är värt att lägga så mycket pengar för en sådan bil.

Lite märkligt att många har milersättning från sina företag, vet att om företaget står för bränslet så kan dom dra momsen på bränslet, vilket kan bli en ganska stor skillnad för företaget, dessutom har dom möjligheter till olika mängdrabatter som man som enskilld inte alltid har.
Varför skiter jag inte bara i Volvo frågar man sig kanske - jo för att volvo var en gång i tiden svenskt och jag har gillat mina tidigare volvo bilar.
av Lockis
Flajjan skrev:Lite märkligt att många har milersättning från sina företag, vet att om företaget står för bränslet så kan dom dra momsen på bränslet, vilket kan bli en ganska stor skillnad för företaget,
Jag tillhör floran som själv betalar mitt drivmedel och sen får ersättning för det jag kör i tjänsten.
Användarvisningsbild
av joel80

Lockis skrev:
Flajjan skrev:Lite märkligt att många har milersättning från sina företag, vet att om företaget står för bränslet så kan dom dra momsen på bränslet, vilket kan bli en ganska stor skillnad för företaget,
Jag tillhör floran som själv betalar mitt drivmedel och sen får ersättning för det jag kör i tjänsten.
Det är ett vettigare alternativ om man kan köra på el en del. Hybrider och elbilar får 9.50kr per mil i bränsleersättning. Då slipper man betala förmån på bränslet man får från arbetsgivaren. Borde bli betydligt bättre än att betala för bränsletillägg.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3