Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
grillchips skrev: Jag hör inte till en av de som har svårt att hålla foten still och därmed blir hastigheten konstant.
Du kör alltså aldrig i backar?
av NilsO
VolvoB20 skrev:
volvo244gle skrev:En elmotor har fullt moment genom hela registret (0-10.000 rpm eller så) och klarar sig med en fast utväxling.
Effekten en motor utvecklar är lika med momentet * varvtalet.

Om momentet är lika över hela varvtalet kommer det medföra konstigheter.

vid 10.000 rpm kommer motorn alltså att utveckla 100 ggr så mycket effekt som vid 100 rpm om den har fullt moment över hela registret.

Så elbilen skulle ha 10 hk i första biten i starten och 1.000 hk vid toppfart.
Stämmer, elbilar har inte fullt vridmoment genom hela registret. Däremot kan de ha maximalt vridmoment till hjulen, vilket är samma som maximal acceleration på bilen, redan från stillastående, och upp till en viss hastighet (ca 70 km/h för någon Tesla-modell, t ex). Vilket vore lite som om man kunde köra på 1:ans växel upp till 70 km/h på en bensin- eller dieselbil.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
NilsO skrev:
VolvoB20 skrev:
volvo244gle skrev:En elmotor har fullt moment genom hela registret (0-10.000 rpm eller så) och klarar sig med en fast utväxling.
Effekten en motor utvecklar är lika med momentet * varvtalet.

Om momentet är lika över hela varvtalet kommer det medföra konstigheter.

vid 10.000 rpm kommer motorn alltså att utveckla 100 ggr så mycket effekt som vid 100 rpm om den har fullt moment över hela registret.

Så elbilen skulle ha 10 hk i första biten i starten och 1.000 hk vid toppfart.
Stämmer, elbilar har inte fullt vridmoment genom hela registret. Däremot kan de ha maximalt vridmoment till hjulen, vilket är samma som maximal acceleration på bilen, redan från stillastående, och upp till en viss hastighet (ca 70 km/h för någon Tesla-modell, t ex). Vilket vore lite som om man kunde köra på 1:ans växel upp till 70 km/h på en bensin- eller dieselbil.
En snabb googling på effektkurvor för elmotorer ger sida upp och sida ner med kurvor som visar högst vridmoment vid låga varv och ökande effekt upp till en viss gräns när vridmomentet minskar i sådan takt att effekten också minskar trots högre varvtal.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har nog alltid varit för manuell växellåda.. mycket för att jag gillat att "ha kontroll" samt att jag värdesatt minskad förbrukning... men nu är jag nog mer för ingen växellåda alls.

Efter att ha haft hybriden i snart ett år har man fått försmak på eldrift rejält. Det handlar inte om automat eller manuell där... det är inga växlar alls, det är så skönt och bekvämt att accelerera från rödljus eller liknande utan ett ryck varannan sekund... oavsett om man har manuell eller automat kommer alla dom där rycken, då man tappar momentum. Innan jag fått smaka på hur det var utan dom rycken reagerade jag inte på det, men nu är det en störande detalj jag inte kan hjälpa att reagera på när jag t.ex har slut på batteri eller kör någon annan bil. (D)
av osla
jag hör till dom som vill växla själv, dels för det är roligare att leka, men kan göra förställ in i en kurva/korsning genom att släppa gasen, så kallat diesel ställ, för att sedan gasa sig genom kurvan/korsningen då man är och leker. men framför allt för att med en automat så försämras framkomligheten markant mot för att ha kopplingen då man ska igång då det är halkigt. med automaten så gasar man försiktigt men ökar lite för det inte händer nå, men vid ett visst varv blir det för kraftigt moment och det börjar slira, sen går det inte gunga sig lös heller. sen blir jag vansinnig på dagens automat lådor (iaf volvos lite nyare) som växlar ner så inåt helvete fort det börjar gå tungt, där gillar jag min ena w124:as automat betydligt bättre som ligger på högsta växeln ner till 40 om man inte ger full gas, även samma med släp, farten bara ökar (kanske inte jättefort, men vill jag det ska gå fort så växlar jag ner en växel) utan att det växlas tusen gånger upp och ner
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det går att gunga sig lös med automat också, man får ta hjälp av handbromsen bara. Börjar det slira kan man även där ta hjälp av bromsarna, fotbroms om det är FWD, och handbroms om det är RWD.... Förutsatt att bilen har handbromsen på bakhjulen givetvis.
Användarvisningsbild
av grillchips
StringerBell skrev:
Du kör alltså aldrig i backar?
Du råkar inte själv höra hur dum den kommentaren är? Du förstår nog mycket väl vad jag menar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NilsO skrev: Däremot kan de ha maximalt vridmoment till hjulen, vilket är samma som maximal acceleration på bilen, redan från stillastående, och upp till en viss hastighet (ca 70 km/h för någon Tesla-modell, t ex).
Om du bara har en enda växel ja, men om du har en växellåda är det bättre att växla ned, för då kan du öka momentet och effekten som överförs till hjulen flera ggr om, det gäller även en elmotor.
av osla
Lucif3r skrev:Det går att gunga sig lös med automat också, man får ta hjälp av handbromsen bara. Börjar det slira kan man även där ta hjälp av bromsarna, fotbroms om det är FWD, och handbroms om det är RWD.... Förutsatt att bilen har handbromsen på bakhjulen givetvis.
blir lite svårt på mb som har pedal till p-broms, och en spak för att släppa den. eller på bilar med el p-broms
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]