Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:
börne skrev:
snepo skrev:Tveksam till att en bil med 231 hk och 340 nm,skulle vara bättre än 315 hk 450 nm
Har väl inte jämfört med någon annan bil rakt av! Säger bara att alla bensinare inte behöver varvas som du påstod i ett tidigare inlägg ??:-/

Har väl aldrig påstått att en 231hk bil skulle dra ifrån alla dieslar eller alla andra bensinare :roll:
Nej,menade inte heller alla bensinare. Överlag är det ju så att bensinare behöver högfre varv för att ge sitt bästa kontra diesel.
Mina inlägg är från mina erefarenheter och några vänners. Sedan kan man ju älta detta i oändlighet om man vill
av voff
Till TS:

Det enda rätta för dig, enligt mig, är att köpa en lågmilad V70 N Classic 2008 men bensinfemma på 140 eller 170 hk. Denna modell har betydligt bättre rostskydd än V70 II. För din budget bör du få ett toppexemplar som rullat under 8 000 mil. Svårslaget köp om du tänkt behålla bilen i 20 år.

Exempel https://www.blocket.se/lund/Volvo_V70_2 ... ?ca=13&w=3
av bilman
Det här med rost är en mycket viktig punkt. Min nuvarande 745/90 kostar nu för byte av olika delar, men tro det eller ej, ingen rost! de som ser bilen tror inte att den har varit i vått och torrt. Hade före en 245/80 som gick kanon, men rosten blev övermäktig. Med en lågmilare är detta ju en alternativ, men jag vet absolut ingenting om gamla generationen, läste hela tiden om modellen 2011 med tanke på mitt tycke att bilen ska vara högst 5 år gammal. Men som börne skrev måste jag i så fall flytta mig till en annan avdelning i forumet :(
Användarvisningsbild
av frasse4
snepo skrev:
börne skrev:
snepo skrev:Tveksam till att en bil med 231 hk och 340 nm,skulle vara bättre än 315 hk 450 nm
Har väl inte jämfört med någon annan bil rakt av! Säger bara att alla bensinare inte behöver varvas som du påstod i ett tidigare inlägg ??:-/

Har väl aldrig påstått att en 231hk bil skulle dra ifrån alla dieslar eller alla andra bensinare :roll:
Nej,menade inte heller alla bensinare. Överlag är det ju så att bensinare behöver högfre varv för att ge sitt bästa kontra diesel.
Nja det är överlag så att en N/A motor behöver varva till skillnad från en turbo oavsett diesel eller bensin. En icketurbo diesel är seg på låga varv och en turbobensin drar bra från låga varv
Användarvisningsbild
av apersson850
Korrekt. Men på grund av dieselbränslets förbränningsegenskaper kan motorn inte varva lika högt som en bensinmotor, varken ur förbränningsteknisk eller mekanisk synpunkt. Det är normalt sett enklare att ta ut hög effekt genom att höja varvtalet, så där det låter sig göras vill man ofta göra just det. Alltså ger man motorerna de egenskaper som passar bäst ihop med bränslet de använder, och då stämmer det rent generellt, att rödmarkeringen på varvräknaren kommer sisådär 1500-2000 varv/min senare på en bensinare.
av kelan
bilman skrev:Funderar på en begagnad v70-2011. Ej tekniskt kunnig, Kör 1000mil/år, ej vrålmotor:runt 140hk eller under, standard utrustning, under 20 000mil, manuell v-låda.Vad ska jag tänka på : pris, diesel, bensin, skatt, serviceintervaller, reservdelar, rost mm. Tack för tips och råd!
Jag köpte själv nyligen en Volvo V70 1.6 DRIVE 2011 som är på 110hk. I och med att det är en miljödisel är årsskatten på 1520kr/år vilket gör att denna bil ekonomisk att äga oavsett om du använder den ofta eller ej. Om du säger att du kör max 1000 mil per år så räcker det med service en gång per år.
Är jättenöjd med min V70 så jag skulle rekommendera en sådan till dig. ☺️
av bilman
Läste i pressen för ett bra tag sedan att Volvo återkallade 29000 bilar med en 6-växlad manuell växellåda modellår 2010-2011 på grund av en kulled i växellådan som kan lossna och då går det inte växla. Vet ej om Drive 2011 är 6-växlad eller om den ingick i de 29000. Om jag minns rätt så åtgärdades problemet. Läste också i något forum om gegga i bränslefiltret Drive 2011 på grund av det blir en kemisk reaktion mellan miljödieseln (ca 5%) och det adaptiv(?) som finns i en behållare på bilen och det blir stopp på bilen. I år 2016 får man utgå från att det problemet också åtgärdat. Vidare behöver man byta partikelfiltret och det är dyrt. Slutligen skrivs att korta körningar ej är bra för filtret. I ett rosttest V7/ 2011 i vibilägare var betyget undermåligt rostskydd. Står inte specifierat vilka modeller av V70/2011 som ingick i testet. Har dock läst att många är nöjda med 1.6 Drive: billigare att köpa och billigare att äga. Som sagt jag är inte tekniskt kunnig , allt detta har jag läst! Hu mycket har din bil gått? Hur mycket kostar servicen/år? Roligt att du är jättenöjd med din bil, det är bara att gratulera.
av Lövet
Om du ska köpa en 1.6d, se till att köpa en som fått 12.000 mila servicen med partikelfiltret utbytt. Annars kommer hela din driftsekonomi att haverera, den servicen är rejält dyr.
av Rådlös
Jag kommer med ett sent tillägg i den här tråden. Vi pratade lite om service och kostnader men jag hade inga siffror då på min V70 2.0F -08. Nu har jag (efter försening) fått fakturan på 12 000-milservicen. Vi poängterar först som sist, någon ventiljustering ingår inte längre! Och kamrem finns inte i den motorn, som vi också har sagt tidigare. Den har kamkedja i stället.
Räkningen landar på, avrundat uppåt 5 000 kr. Det kan ju bli lite olika summor om man t.ex behöver nya bromsbelägg eller annat. I mitt fall byttes ett avgasrörfäste som tydligen var dåligt. Den dyraste delposten på servicen var nya tändstift, 570 kr. Det är lite speciella tändstift till denna motorn, men då är dom avsedda för att hålla i 12 000 mil också! Därefter kommer ett filter med aktivt kol, 500 kr. Motoroljan 412,80 kr. Övriga delposter ligger hundralappar under dom summorna.
Uppställd ser fakturan ut så här: Arbetskostnad 1525,00. Material 2190,80. Förbrukningsmaterial 61,00. Summa 3776,80. Moms 944,00. Totalt 4721,00.
Jag har inget exempel att jämföra med, men tror inte att detta går att rubricera som "extra dyr service på FFV-bilarna"? Det framförs ju ofta sådana argument i debatten om "F-motormodellerna".
Ni som kör på bensin eller diesel, vad kostar eran 12 000-milservice? (Auktoriserad Volvoverkstad)

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]