Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja det har ju sina sidor det här med keyless. Ibland kan man ha "nyckeln" i fickan, ibland måste den in i "nyckelhålet" och ibland måste man "sy in" den i buren. Fast för det mesta är det inte så dumt i alla fall. :D

En nyfiken fråga: Hur kom du på att det funkar som det gör när det gäller pling vid öppen dörr och tändning på om du själv inte har keyless?
andersuw skrev:Norpade just en av de sirener för runt 500 som jag hittade på bildelsbasen och har just skickat ett mejl till min PST för att boka tid för detta (själva sirenbytet plus mjukvaruladdning). Har då också bett om prisuppgift. Får se vad han svarar.
Har nu fått svar från min PST på Upplands Motor i Uppsala rörande detta. Priserna (lite lätt avrundade) är följande:

Begagnad larmsiren med lutningsgivare från AB Svensk Bilåtervinning, inkl. frakt: 600
Byte larmsiren: 700
Mjukvara: 200
Laddning av mjukvara: 500

Så totalt landar det på ca 2000. Förhoppningsvis blir jobbet gjort i slutet av nästa vecka.
Lutningsgivare till mitt larm är nu på plats. Min PST tyckte spontant att det var lite fånigt att ta betalt inte bara för själva mjukvaran utan också för laddningen när det nu var andra saker som måste göras med bilen rent fysiskt också så att det inte blev någon extra ställtid för laddningen. Heder åt honom och Upplands Motor för detta. Därigenom blev det hela lite billigare än jag räknat med: ca 600 kr för larmsiren (från skroten) inklusive frakt, ca 700 för montaget och ca 200 för mjukvaran, det vill säga totalt 1500. :D

Passade samtidigt på att för 200 kr ytterligare byta till samma mjukvara som mikesh89 för ljusomkopplaren (se tidigare inlägg i tråden) så att all ytterbelysning nu är avslagen i läge 0, även med tändning på (art. nr 31254147). Praktiskt när man grejar med bilen i sammanhang när man behöver ha tändning på och inte vill dra ur batteriet genom att stå med ytterbelysning på. Vad man tidigare kunde göra var att växla till p-ljus. Det är även vad jag sett att min ÅF gör. Men det drar ju fortfarande lite onödig ström samtidigt som det är stor risk (i alla fall enligt min erfarenhet) att man sedan glömmer att växla tillbaka så att bilen blir stående med p-ljus på. Man behöver ju aldrig läge 0 vid körning, däremot ibland ett läge med all belysning av när man mekar.

Fick samtidigt nedladdning av en tredje mjukvara för ECM (art. nr 30785336) som primärt avser EGR-funktionen och som tillhör de mjukvaror som Volvo själva vill skall laddas så snart bilen är inne på verkstad. Att det kommer ny mjukvara för just EGR är inte oväntat med tanke på att det varit en del problem med just detta på VEA-dieslarna.
Ja det här är ju ett av de där lite udda tillbehören som man helst vill aldrig skall behövas. Fast om det trots allt behövs kan man ju alltid hoppas och tro att tjuvarna ger sig iväg med oförrättat ärende. Det skall väl rätt speciella omständigheter till för att de lugnt skall fortsätta skruva av hjulen om det börjar tjuta. :D

Misstänker för övrigt att de som pysslar med den typ av stölder som jag vet att du råkat ut för har bra pejl på det faktum att V70/XC70/S80 i vanliga fall är en rätt ofarlig måltavla (normalt ingen lutningsgivare på plats eftersom det tydligen aldrig ingått i någon utrustningsnivå eller något paket) medan 60-serien, där lutningsgivare ingår redan från Kinetic, är något de bör hålla sig borta ifrån. Din och min bil är nu det överraskande undantaget som bekräftar regeln. :D
Du måste eftermontera stötfångarhöljesgivare för att det skall fungera. ;-)

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]

Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep paket […]

Bumpar en gammal tråd..... Är de bara k[…]

Byt bränsletrycksensorn