Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Så nu är problemet löst. Det var axeln och det övre lagret ovanför kugghjulet på startmotorn som var löst och orsakade det hemska ljudet. Nu startar den lättare än tidigare men de va krångligt att få loss och dit en ny startmotor. Inte direkt genomtänkt placering. Sen blev det en ny multirem och remspännaren var nog orginal så spännrullen lät de som de va en hel sandlåda i så den bytte jag med. Nu är den i fint skick igen. Tackar för alla goda idéer.
Jag använde mig av Heinz Mekbok och för er andra dom inte är så kunniga och också använder den så kommer ett tips ifrån mig. När jag skulle montera multiremmen så trodde jag att jag fått fel längd för den var för lång men fet visade sig eftersom jag inte kollade hur remmen satt innan jag bytte eftersom jag hade en bild i boken på de. Men bilden visar fel så kolla hur din ren sitter innan och trä den likadant. Detta gäller bilar med AC.
Sen ser jag att det läcker olja ifrån den övre slangen till växellådsoljekylet. Om jag lossar den pissar de då en massa olja eller ligger de nere i växellådan å gottar sig? Mvh Mattson
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Olika remdragning på dom olika motorerna 92-98 har en egen dragning sen 99-00 fick en helt annan dragning av remmen och sen så skiljer det ju om man har AC eller ej.

Det är pissenkelt att byta startmotorn om du hade tagit bort insuget :wink:

Nej det lär inte pissa ut någon olja från oljekylningen till växellådan om motorn är avstängd.
av Mattson
I Heinz boken var nog insuget borttaget men de vågade jag inte när det var spridare där. Som sagt jag har inte skruvat med nått sådant innan. Sen skall man väl ha en ny packning till insuget när de väl är loss å de hade jag ingen. Sen med min vanliga tur så hade säkert en bult eller 2 gått av till insuget å då hade jag stått där än idag. Med många svordommar så gick det att byta utan att ta av insuget men det är ju inget som är gjort på en halvtimme.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Japp du behöver en ny packning till insuget om det ska bort och egentligen fem nya o-ringar till spridarna. Bultarna till insuget sitter inte så hårt har inte varit med om att dom har gått av någon gång. Men iaf skönt att bilen går igen :D
av Mattson
Med min vanliga otur så går dom av. Nu har jag beställt en ny oljekylarslang den som sitter ovanpå växellådan för kopplingen mellan slangen och röret läcker de lite och har gjort i flera år så det är väl en tidsfråga innan det sprutar ut där. Segt att slangen kostar 950kr.
av Mattson
Jag har alltid trott att de läkt ifrån sidan på motorn men när jag hade loss luftburken vid startmotorbytet så man såg lite mer så såg jag att de läcker i skarven. Den va inte billig för den lilla ska man får för pengarna men de måste ju bytas
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Startmotorn är inte så komplicerad att ta bort. Lite trångt med alla slangar och skit, men det går med en förlängare till spärrskaftet. Sen är det ju bara 2 bultar, + en på blocket.
Lite bökigt att komma åt med insuget på plats men, det går fint underifrån också.

Jag hängde dock inte med på vilken oljeslang du pratar om? Dom enda oljeslangar som en manuell har är från kylaren till oljetermostaten, som sitter precis bredvid remhjulet, dvs motsatt sida som växellådan. Och ja - dom är dyyyyraaa...

Kopplingen har ju bara vanligt bromsrör med en hydraul/bromsslang.
av Mattson
Ska ja byta en startmotor igen nån gång så är de enkelt men första gången va de trångt å krångligt tyckte jag. Jag har en automatlåda och det går 2st oljeslangar under luftburken in till olja/vattenkylaren och där är den ens dålig för de läcker imellan slangen och rörändan på slangen där dom är ihoppressade med varandra.

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]