Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag upplever att den slirar betydligt längre på min XC70 D5 än den gjorde på mina tidigare bensinare med geartronic. Med bensinransonering upplevde jag bara att det var ett par växlingar men nu med D5:an kan jag tycka att den går som en traktor i 10 minuter innan den blir som vanligt. Växlar hårdare under tiden också.
av andersuw
apersson850 skrev:Min automatlåda lägger aldrig i N på eget bevåg. Så "vissa modeller" omfattar tydligen inte min bil, i alla fall.
Texten i VIDA rörande neutralkontrollen är exakt densamma för din bil (V70 D5 -12 aut) som för min egen (V70 D4 -15 aut) trots att både låda och motor skiljer sig åt. Men beslutet om huruvida funktionen skall finnas där från fabrik kan förstås ändå vara olika av ett eller annat skäl. Fanns det t.ex. start/stopp till XC70 D5 AWD så tidigt som MY -12?
Användarvisningsbild
av apersson850
Min är ju en XC70, om det har någon betydelse. Start/stoppautomatik fanns inte att få, vare sig man ville eller ej, på den tiden. Inte till den kombinationen av motor och automatlåda, i alla fall.
av Schmoyoho
andersuw skrev:Nej så funkar det inte. Högre varv alstrar mer värme och får upp tempen fortare, allt annat lika. Det är därför lådan är programmerad att bete sig som den gör.
Tror det huvudsakligen är för att friktion alstrar värmen av att låta oljan överföra motorns moment istället för att koppla förbi den och överföra den med lock-upens kopplingar? Jag kan inte påstå att min låda varvar nämnvärt mer av att lock-up:en inte används.
av andersuw
apersson850 skrev:Min är ju en XC70, om det har någon betydelse. Start/stoppautomatik fanns inte att få, vare sig man ville eller ej, på den tiden. Inte till den kombinationen av motor och automatlåda, i alla fall.
Nej det är samma för XC70 som för V70. Ber om ursäkt för att jag i hastigheten beskyllde dig för att ha det sistnämnda istället för det förstnämnda. :-)

Det verkar som sagt som om Volvo velat fram och tillbaka när det gäller att använda sig av den neutralitetskontrollen som lådorna uppenbarligen kan förses med sedan tre generationer (fem-växlat, sex-växlat, åtta-växlat). Men det är mycket möjligt att den permanentas från och med nu. Svårt att se hur start/stopp skulle kunna funka bra utan den och den åttaväxlade lådan är ju tillräckligt ny för att vara utvecklad för att funka problemfritt med start/stopp-teknik.
av andersuw
Schmoyoho skrev:
andersuw skrev:Nej så funkar det inte. Högre varv alstrar mer värme och får upp tempen fortare, allt annat lika. Det är därför lådan är programmerad att bete sig som den gör.
Tror det huvudsakligen är för att friktion alstrar värmen av att låta oljan överföra motorns moment istället för att koppla förbi den och överföra den med lock-upens kopplingar? Jag kan inte påstå att min låda varvar nämnvärt mer av att lock-up:en inte används.
Både lådan och motorn värms fortare vid högre varv just genom friktionen. I lådans fall handlar en del, kanske huvudparten, av den extra friktionen om just det du nämner: att lock-upen inte låser och oljan i momentomvandlaren därför bromsar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Att oljan i momentomvandlaren värms upp beror just på att det är en momentomvandlare. För turbinkopplingar, som inte kan höja momentet, är verkningsgraden idag mycket hög. Inte långt från 100%, faktiskt. Men i en momentomvandlare har man inte bara ett pumphjul som pumpar oljan någorlunda rakt in i ett turbinhjul. Man har också ett statorhjul däremellan, som när det är aktivt ändrar riktningen på oljan. Statorn sitter på ett envägsnav, vilket gör att när momentomvandlaren snurrar snabbt med låg belastning (man har fått upp farten), då gör den ingen större skillnad, men när differensen mellan pump- och turbinhjul ökar, då påverkar statorn mer. I och med att statorn ändrar riktningen på oljeflödet skapas en friktion i den viskösa oljan, en friktion som värmer upp oljan. Det är den friktionen som man är ute efter, eller rättare sagt dess värmande sekundäreffekt.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]