Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har heller inte hört om begränsning av sträcka. Och i manualen står bara att man inte får fler än ett tempaspare monterat på bilen, samt max 80 km/tim
Användarvisningsbild
av MartinS
På bilar där tempaspare har en avsevärt mindre rullomkrets än orginalhjulet är det nog vettigt att inte åka så långt med det. t.ex. XC60 och XC70.

Jag har inget tempaspare i min XC60, kanske lika bra. var skall jag göra av det punkterade gigantiska däcket om bagaget är fullt?

Domkraft har jag dock i XC60'n, och jag kostade på mig 120kr extra till V40CC'n jag väntar på för att få domkraft till den med.
Användarvisningsbild
av ER
Nä, att åka på detta fjanthjul är inte roligt när det rycker och sliter på som MartinS säger skillnaden som misstolkas som slirande och jag har testat pga punka bak. Lägg till grusväg eller halt vinterväglag så blir det ännu roligare när tex ena bakhjulet bromsas utan anledning mer än misstolkningen så bilen jobbar mot sig själv hela tiden.
Enda fördelen jag ser är att jag inte behöver hjälp om däcket är helt punkterat så det inte går att med pump och lagningssats kan fixas på plats, men även en enkel punktering kan leda till större hål än lagningen kan hantera och kladdet det orsakar när vätskan/skummet hittar nytt hem.
Användarvisningsbild
av SvenB
ER skrev:Nä, att åka på detta fjanthjul är inte roligt när det rycker och sliter på som MartinS säger skillnaden som misstolkas som slirande och jag har testat pga punka bak.
Enda fördelen jag ser är att jag inte behöver hjälp om däcket är helt punkterat så det inte går att med pump och lagningssats kan fixas på plats, men även en enkel punktering kan leda till större hål än lagningen kan hantera och kladdet det orsakar när vätskan/skummet hittar nytt hem.
Det lär ju finnas däckverkstäder som vägrar laga däck som lagats med lagningsvätska. De byter till nytt däck och tar betalt för rengöring av fälgen. ??:-/
av andersuw
joskarl skrev:
andersuw skrev:
joskarl skrev:När jag fick punktering 20 mil hemifrån blev jag på volvoverkstan kraftigt avrådd att köra hem med min XC 70. Varför ska jag då ha ett nödhjälp. Bättre att vänta på bärgare.
Av vilket skäl blev du avrådd? Jag har inte hört talas om att folk haft problem med att köra längre sträckor med nödhjul och det finns inget i manualen till någon av de fyra bilar med nödhjul som jag har eller har haft om att man inte skulle kunna köra så långt som 20 mil med nödhjul.
Det var inte för nödhjulets skull utan att bilen skulle kunna ta skada eftersom antislir tror att det lilla hjulet slirar. Finns säkert många på forumet som kan förklara detta bättre än jag.
Ja rullomkretsen på nödhjulet är ju lite mindre än på de reguljära. Fast något sätt att hantera detta problem i relation till antislirfunktionen måste rimligen finnas på bilarna. Annars skulle väl Volvo inte ens tillhandahålla nödhjul som option. I manualen till min V70 D4 -15 sägs i vart fall inget om att detta skulle utgöra något problem. Inte heller om att nödhjulet måste sättas på bakaxeln, där det ju inte finns någon antislirfunktion (elektronisk diffspärr), i vart fall inte på framhjulsdrivna bilar. Vad som sägs i manualen är att fyrhjulsdriften kan kopplas ur vid användning av nödhjul på fyrhjulsdrivna bilar. Jag har tidigare läst om att bilen kunde ta skada om man körde med hjul med olika rullomkrets på fyrhjulsdrivna bilar. Men det gällde väl den första generationen, med Viscobaserad fyrhjulsdrift, inte Haldex?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja. Fast lite varmt blir det nog ändå, eftersom Haldexkopplingen har en restfriktion på ungefär 5% även när oljetrycket släppts.
Jag har sett en uppgift på att funktionen för fattigmansdiffbromsen numera skulle vara adaptiv. När man kör rakt fram och det inte verkar slira lär sig bilen om ett hjul snurrar lite fortare än de andra, och applicerar då diffbromsning via ABS-systemet i relation till detta, inte i relation till att hjulen skulle gå med samma hastighet från början. Om det är sant vet jag inte, men fullt tekniskt möjligt är det i alla fall.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Goblin
Cox skrev:Köp en riktig domkraft, som är avsedd för ändamålet. Original är ju enbart en nödlösning
+1 :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Alexas skrev:Någon som har ett sådant här set och använt det?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022836/
Ja det var en lång diskusssion om "snabellagning" för något år sedan på forumet. Det var både för och emot.http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 4cklagning
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]