Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
White skrev:Fett på ytan så tar man bort friktionen som skall avlasta bultarna i rotationsriktningen.
Hur är det med argumentet att det finns inget fett (standardfett) i dag som har bärighet nog att att behålla en film mellan ytorna om man drar med rätt moment utan metallen kommer kontakt med varandra vare sig man vill det eller ej.

Rätt eller fel ?
Användarvisningsbild
av White
VolvoB20 skrev:
White skrev:Fett på ytan så tar man bort friktionen som skall avlasta bultarna i rotationsriktningen.
Hur är det med argumentet att det finns inget fett (standardfett) i dag som har bärighet nog att att behålla en film mellan ytorna om man drar med rätt moment utan metallen kommer kontakt med varandra vare sig man vill det eller ej.

Rätt eller fel ?
Du har ju en poäng där. Men jag är väldigt osäker på att om man "bara" drar med avsett moment skulle fettet inte "bära"? Jag själv använder exempelvis hjullagerfett
till mycket, och det har ju väldigt hög bärighet. Tror faktiskt inte att hjullagerfett hade gett helt vika för det momentet?

Hmm... Hade varit spännande med ett litet experiment angående detta...
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
lennarte skrev:
NilsO skrev:Jo. Frågan är väl om det spelar någon roll i praktiken med ett (mycket) tunt lager fett. Friktionskraften blir ändå väldigt stor
När jag skrev kopparpasta så menar jag kopparpasta på spray. och jag sprayar mot navet som centrunhålet i fälgen styrs mot. Sedan att det "stänker" på anläggningen mellan nav och fälg, det bryr jag mig inte om. Det verkar som många tror att det "kletas in" hela navet med fett. Däremot sprayar jag insidan på skivan som ligger mot navet mot "passningsrost" eftersom jag ganska ofta har bort skivorna.
Angående fastsittande fälgar, det hände mer än en gång under tiden jag jobbade på verkstad som jag fick byta fälg. Hemma kan man spraya på rostlösning och vänta några dagar, men det går ju knappast på en verkstad. Kommer ihåg en Golf som stått ett tag som bromsarna hade fastnat på. Hon kom körande (det var bara några 100-tal meter) med båda bakhjulen "kasande". Där satt fälgarna också fast, fick värma med gassvetsen innan dom lossnade.

Mvh
Lennart
exakt :-)-) jag använder pensel och såklart just på navet omkring centrumålet och lite på gängerna till skruvarna, har själv lyckats få bort hjul med slägga men har vänner som fått använda skärbrännaren för att få bort både plåt och aluminiumhjul
av Lövet
Har nyligen för första gången köpt ny bil och mellan fälgarna och navet är det snustorrt från fabrik. Får på nåt sätt känslan av att det ska vara så då även framöver :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:Har nyligen för första gången köpt ny bil och mellan fälgarna och navet är det snustorrt från fabrik.
Såg att volvo-verkstaden som har skiftat mina däck har lagt på ett tunt lager fett/vax på navcentrum för de ska kunna montera av däcken i framtiden utan att behöva använda slägga på fälgarna :mrgreen: Tycker det verka riktigt bra faktiskt.

Genom åren har jag sett mängder med folk som har fått lägga ut rejäla summor på att få fastrostade bultar, muttrat och fälgar demonterade eller faktiskt demolerade för att få av dem från bilen.

Rekordet var en Mercedes med sådan här bultar o fälgar.

Bultarna snäpper av nere vid konan, mellan 6-kantshuvudet och konan som sitter kvar o håller fast fälgen, Verkstaden fick kapa sönder fälgarna med vinkelslip för att få bort dem då det inte ens gick att svetsa fast nya huvuden i botten på hålen, svetsen brast bara vid varje försök att dra loss dem. Om man inte har någon olja på bultarna kan de fastna något djävulskt.

Bild
Bild

Jag har aldrig sett eller hört tala som någon var alla bultar snäppt rätt av pga att det skulle finnas fett på navet. jag har dock sätt massor med bultar som lossnat o skruvat ur sig, med det är lika många inoljade som det är knastertorra, och det har berott på för dålig/glömd åtdragning
Senast redigerad av 5 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av C.W.
vi kan I alla fall vara överens att kopparpasta och aluminium fälgar inte hör ihop.
Nu har jag lärt mig det här.
Användarvisningsbild
av Funk
White skrev:Skulle tro att exempelvis ett tunt skikt med WD40 eller liknande är helt okej. Hade ju varit kul att kunna mäta belastningen på hjulbultarna
både med och utan smörja, så vi fick svart på vitt liksom. Detta kan ju diskuteras till förbannelse annars kan jag tro. :wink:
Ja det hade varit trevligt.
Samtidigt så har jag och kollegor smort åtminstone navet vid bokstavligt talat tiotusentals hjulmonteringar och ingen har tappat hjulet, det är tillräckligt empiriskt för mig..

/Thomas
Användarvisningsbild
av White
Funk skrev:
White skrev:Skulle tro att exempelvis ett tunt skikt med WD40 eller liknande är helt okej. Hade ju varit kul att kunna mäta belastningen på hjulbultarna
både med och utan smörja, så vi fick svart på vitt liksom. Detta kan ju diskuteras till förbannelse annars kan jag tro. :wink:
Ja det hade varit trevligt.
Samtidigt så har jag och kollegor smort åtminstone navet vid bokstavligt talat tiotusentals hjulmonteringar och ingen har tappat hjulet, det är tillräckligt empiriskt för mig..

/Thomas
Jo, troligen klarar hjulbultarna den belastningen. Rent teoretiskt ska man i alla fall aldrig ha smörja på ett friktionsförband. (Har själv jobbat på mekanisk verkstad i 27år)

Aja, var och en är salig i sin tro, så blir alla nöjda och glada. :wink:
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS