Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JcN
Vet någon av er om detta kit med oljesticka även passar 5orna på 2 liter? Har beställt till våran XC70 D4 men den personen jag talade med sa att oljetrågen inte är likadana på de två motorerna (D5244T12 - D5204T5) varpå han såklart inte kunde garantera att det även skulle passa på den på 2 liter.

Ett alternativ är ju att provmontera stickan på den mindre motorn och jämföra nivån med den lilla som sitter där från fabrik.

// Jonas
Champis skrev: Dvs först trycka på den och sen hålla in den. Sen funkade det!
Du bara håller in den i 1-2 sekunder, utan att mickla med någon fot på någon pedal. Sen är det klart. Bara att vänta på att oljenivån visas. Det kan ta några sekunder, och går inte alls om motorn är igång eller nyss stängdes av.
Så här beskriver bruksanvisningen att man når nyckelläge II:

För att nå nivå I eller II utan motorstart –
tryck inte ner broms-/kopplingspedalen
när dessa nyckellägen ska väljas.

Nyckelläge I - Med fjärrnyckeln helt
intryckt i startlåset [15] – Tryck kort på
START/STOP ENGINE.
Nyckelläge II - Med fjärrnyckeln helt
intryckt i startlåset [15] – Gör ett långt [16]
tryck på START/STOP ENGINE.
Tillbaka till nyckelläge 0 - För att återgå
till nyckelläge 0 från läge II och I – Tryck
kort på START/STOP ENGINE.

[15] Inte nödvändigt för bil med Keyless*-funktion.
[16] Ca 2 sekunder.

Så här beskriver samma bruksanvisning att man ska kontrollera oljenivån på 5-cylindrig diesel:

Mätning av oljenivå, 5-cyl. diesel
Om kontroll av oljenivå önskas görs det enligt
följande sekvens.
1. Aktivera nyckelläge II, se Nyckellägen –
funktioner vid olika nivåer (s. 80). [Det som står på sidan 80 är det jag visade ovan]
2. Vrid tumhjulet på vänster rattspak till
position Oljenivå.
> Därefter visas information om motorns
oljenivå.

Jag kan inte hitta några felaktigheter eller konstigheter i den beskrivningen.
av William85
JcN skrev: ons 21 sep 2022, 09:44 Vet någon av er om detta kit med oljesticka även passar 5orna på 2 liter? Har beställt till våran XC70 D4 men den personen jag talade med sa att oljetrågen inte är likadana på de två motorerna (D5244T12 - D5204T5) varpå han såklart inte kunde garantera att det även skulle passa på den på 2 liter.

Ett alternativ är ju att provmontera stickan på den mindre motorn och jämföra nivån med den lilla som sitter där från fabrik.

// Jonas
Röret till oljestickan monteras i hålet där lilla stickan sitter, så enklast är att trycka ner röret och se vad nivån blir på stickan och se om det känns rimligt mot vad givaren visar. (Nu när du ändå köper grejerna tänker jag) Är lite diff mellan stickan och givaren i min XC70 D4 ändå. När givaren visar Max är det kanske halvvägs mellan min-Max på stickan.
av JcN
William85 skrev: ons 21 sep 2022, 14:13
JcN skrev: ons 21 sep 2022, 09:44 Vet någon av er om detta kit med oljesticka även passar 5orna på 2 liter? Har beställt till våran XC70 D4 men den personen jag talade med sa att oljetrågen inte är likadana på de två motorerna (D5244T12 - D5204T5) varpå han såklart inte kunde garantera att det även skulle passa på den på 2 liter.

// Jonas
Röret till oljestickan monteras i hålet där lilla stickan sitter, så enklast är att trycka ner röret och se vad nivån blir på stickan och se om det känns rimligt mot vad givaren visar. (Nu när du ändå köper grejerna tänker jag) Är lite diff mellan stickan och givaren i min XC70 D4 ändå. När givaren visar Max är det kanske halvvägs mellan min-Max på stickan.
Tack för infon. Ska serva V50-in med lilla motorn i slutet av Oktober/börjar av November, blir att provamontera då. Återkommer med resultatet.

// Jonas
av JcN
JcN skrev: lör 24 sep 2022, 16:30
William85 skrev: ons 21 sep 2022, 14:13

// Jonas
Tack för infon. Ska serva V50-in med lilla motorn i slutet av Oktober/börjar av November, blir att provamontera då. Återkommer med resultatet.

// Jonas
Ja, då är oljebyte avklarat och provmontering gjord. Det är som du skriver @william85. När elektroniska givaren visar fullt visar nivån ungefär 50% på stickan, alltså den lilla grå på tråget.
Ang montering av röret till den långa mätstickan så går det och den kommer visa korrekt nivå vad jag kan se när jag syftar den grå stickan mot den längre utlagda på arbetsbänken. Det går även att sätta röret på plats och skruva dit det på bilen.
Det som tyvärr hindrar att montera på bilen är att det blir för trångt upptill. Röret kommer gnida mot kylarslangen samt att ”snorkeln” i plast som går till luftburken måste demonteras, synd och skam!

// Jonas
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]