Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En liten uppdatering gällande förbrukningen.

Har nu hunnit köra några hundra mil, fortfarande naturligtvis inte helt representativt, men en mer säker indikation.

*Ren stadskörning, enbart till och från dagis/jobbet/mataffären etc. 58 mil sådan körning = 0.638 liter/mil mätt vid pump. Färddatorn visade 0.62

*Landsvägskörning, 100-110 km/h oftast med en bränslestjälande farthållare inkopplad, två vuxna, ett barn inklusive packning. Allt som allt 124 mil under dessa förutsättningar = 0.488 liter/mil i snitt mätt vid pump. (Färddatorn har visat cirka 0.02 för lite även här.)

*Landsvägskörning, 90 km/h UTAN farthållare, medveten ecodriving (utan att vara någon mästare). Två vuxna, ett barn, packning. En sådan körning som var 2x34 mil: 0.404 liter/mil. (Färddatorn visar fortsatt cirka 0.02 för lite)

Jag är hyfsat nöjd med dessa siffror, ska bli intressant att se om det är konsekvent. Hade väl kanske trott att bilen skulle vara lite snålare i stan, men det är väl osäkert hur mycket start/stopp sparar i rödljusdjungeln. Landsvägssiffrorna är fullt ok.
Att den franska D2-motorn i kombination med manuell växellåda är en bra drivlina även för V70 har varit klart för mig länge. Att den har en mer civilicerad gång än den gamla Volvo 5:an och går snålare är väl också tydligt, om man kört olika versioner av V70. För de flesta som använder bilen för vardagsbruk borde denna version av V70 vara det optimala valet. På ett bilforum, likt detta, är det ofta tvärtom. Att man reflexmässigt påstår att den gamla 5-cylindriga Volvo-dieseln har mindre "dieselknatter" och går mjukare upprepas gång på gång och få ifrågasätter det. Trots att det är precis tvärtom. Anledningen är att många här sätter likhetstecken mellan stark motor och bra motor. Inget kan vara mer missvisande. Befriande att läsa ett inlägg, där man inte bara upprepar det som många andra, oftast utan eftertanke, upprepar som en sanning. Särskilt mot bakgrund av att det inte är en sanning.
Gourmand skrev:Att den franska D2-motorn i kombination med manuell växellåda är en bra drivlina även för V70 har varit klart för mig länge. Att den har en mer civilicerad gång än den gamla Volvo 5:an och går snålare är väl också tydligt, om man kört olika versioner av V70. För de flesta som använder bilen för vardagsbruk borde denna version av V70 vara det optimala valet. På ett bilforum, likt detta, är det ofta tvärtom. Att man reflexmässigt påstår att den gamla 5-cylindriga Volvo-dieseln har mindre "dieselknatter" och går mjukare upprepas gång på gång och få ifrågasätter det. Trots att det är precis tvärtom. Anledningen är att många här sätter likhetstecken mellan stark motor och bra motor. Inget kan vara mer missvisande. Befriande att läsa ett inlägg, där man inte bara upprepar det som många andra, oftast utan eftertanke, upprepar som en sanning. Särskilt mot bakgrund av att det inte är en sanning.
Det var just det att D2 (DRIVe) går så mycket tystare och mer vibrationsfritt än D3 (läs tidigare inlägg) som gjorde mig mest förvånad. D2 är verkligen tyst, det är bara om man segdrar rejält vid exakt 1500 rpm som det uppstår en del vibrationer, vid alla andra rpm är den verkligen tyst och len i gången.

Jag skulle lätt kunna leva med en D3 också, problemet är bara att den är så mycket dyrare att köpa och äga. Just skillnaden i inköpspris verkar extremt få debattörer ta hänsyn till. Det diskuteras nästan enbart förbrukning. Att en D3 MY2012 är cirka 30.000 kr dyrare i inköpspris än en i övrigt jämförbar D2 struntar de flesta debattörer i. Det är ändå bara D4/D5 som gäller. Allt blir liksom lite snedvridet.

Men jag vill också tillägga att jag absolut INTE skulle ha köpt en DRIVe/D2 om jag regelbundet hade dragit husvagn etc. Det är motorn inte lämpad för. Men utan något på dragkroken räcker den faktiskt helt ok. Det blir nog också så att man lägger om körstilen en smula med en DRIVe, jag tror nog att jag kör mer harmoniskt och lugnare än med min förra bil.
Leafs skrev:
Men jag vill också tillägga att jag absolut INTE skulle ha köpt en DRIVe/D2 om jag regelbundet hade dragit husvagn etc. Det är motorn inte lämpad för. Men utan något på dragkroken räcker den faktiskt helt ok.
Även MED något på dragkroken räcker den i de flesta fall till. Jag drar relativt ofta ett släp med totalvikt på 1.300 kg. (Bruttovikt lastat 1.250 kg). Det är inte bara att det ligger nära bilens högsta vikt på dragkroken, utan även att det är 2 meter högt och 12 meter långt. För övrigt håller jag med dig i det du skriver.
Vi befinner oss trots allt på ett bilforum, där många troligen har ett lite mer än medelstort bilintresse. Då är det inte konstigt att de större motorerna rekommenderas.

Jag kör en D5. Jag har provkört en D2 i V70, och den fungerar. Prestanda är ganska lika en 940 med sugmotor -- vilket många hävdar är den ultimata Volvon.

Ser man mer ekonomiskt på sitt bilägande är det svårt att välja något annat än en D2 / Drive. Jag är medveten om att D5:an kostar mer, men jag använder pengar från "nöjeskontot" för det. Jag tycker att det är värt de extra pengarna. Jag förväntar mig inte att andra ska tycka det -- för som konstaterats så duger D2 alldeles utmärkt. :wink:
Att vara bilentusiast behöver inte ha något med motorstyrka att göra. Jag har ju själv en hobbybil, som är extremt motorstark, men i de kretsarna så är det lika vanligt med de som hyllar DKW, Citroen 2Cv, som t.ex. Jaguar. En V70 är ju en utpräglad bruksbil, oavsett motorval och oavsett om man har mörklagda rutor, sänkta chassin etc. V70 har en mängd utmärkta styrkor och många fina egenskaper, som inte påverkas negativt av en mer rimlig motorstyrka. Utmärkt att kunna äga en sådan bil, utan att privatekonomin drabbas negativt. Häng på största motorn, fyrhjulsdrift och automatlåda, sänkt chassi och breda lågprofildäck, så har du förstört den ekonomiska fördelen med en V70, men har fortfarande en vanlig standardbil - även om man likt Åmål-raggarna försöker dölja det med en massa plastbitar.

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏