Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Its1more skrev: Om jag inte minns fel är det kamrem fram till MY11 då det blev kedja.
Du minns tyvärr fel. Det är i princip samma motor från MY08 och framåt (alla med kedja), men till MY11 fick den lite annat innanmäte i form av kolvar, stakar, ventiler etc. Allt för att få ner förbrukningen, vilket man ju faktiskt lyckades med lite, det lär skilja cirka 1dl/mil på 08-10 mot 11->. Bortsett från detta är de väldigt lika. Med polestar skiljer det bara 14hk mellan den tidigare och den senare versionen, den tidigare levererar dessutom mer effekt tidigare än den senare som tar igen det på toppen.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
TommyP86 skrev:Ja du, den är intagen 2010-07-01 så jag tror risken är mycket liten för att den är krockad och reparerad my13-delar då :) sanningen är nog snarare att nån av typ oss ägt den. (Bara volvonördar som bryr sej om sånt där) ur fiffelsynpunkt är det skitdåligt.
En volvonörd hade bytt emblem bak till MY13-> också... Näe, jag tror inte på att det är någon som är värst intresserad som bytt grejer på den.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Konstigt är det iallafall. Tycker den ligger rätt högt i pris om man kontrar miltalet.

Mvh Lars
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Tycker den ligger väldigt bra till i pris kontra utrustningen, verkligen mycket bil för pengarna. 8)
Användarvisningsbild
av xerent
Mccartney skrev: Hur kändes xc70 3.2 jämfört med T6an? båda två är väl 3.0 liters motorer?
Nästan rätt, T6 är 3.0 och 3.2 är... Öhm, 3.2. :grin:

Nog för att 3.2 är en mysig stark motor med styrka har den en helt annan karaktär än T6:an. De är som natt och dag. T6:an är en raket, en otroligt rolig familjeracer att köra. Den svarar snabbt på låga varv, är rapp och briljerar på höga varv. Enkelt att bli en trafikfara med T6... 3.2 utstrålar lugn istället. Den är behaglig och det händer inte så mycket om du inte trampar gasen i botten. Hästarna och vridet finns på höga varv, men det är inte i närheten av T6:an. Inte heller har 3.2 något sportläge på lådan, vilket är tråkigt. De manuella läget är plågsamt långsamt jämfört med T6:ans snabba KLONK i med växeln. Det enda som är likt med motorerna är grundkonstruktionen, den behagliga sköna gången från sexan och ljudet när man varvar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
MartinS skrev:
TommyP86 skrev:Ja du, den är intagen 2010-07-01 så jag tror risken är mycket liten för att den är krockad och reparerad my13-delar då :) sanningen är nog snarare att nån av typ oss ägt den. (Bara volvonördar som bryr sej om sånt där) ur fiffelsynpunkt är det skitdåligt.
En volvonörd hade bytt emblem bak till MY13-> också... Näe, jag tror inte på att det är någon som är värst intresserad som bytt grejer på den.
Kanske, kanske inte :) jag tycker inte om emblemen alls :)
Användarvisningsbild
av MartinS
TommyP86 skrev:
MartinS skrev:
Kanske, kanske inte :) jag tycker inte om emblemen alls :)
Nej, men då hade du väl tagit bort dom, inte behållit de gamla om du nu ville ha en nyare look?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Helt rätt :) tänkte på att folk har lite egna ideer.
Men visst kan man fundera på vem som lagt ut pengarna, för det där kostar en hel del. För att sedan sälja den inte allt för lång tid efteråt.
av dissonans
TommyP86 skrev:Helt rätt :) tänkte på att folk har lite egna ideer.
Men visst kan man fundera på vem som lagt ut pengarna, för det där kostar en hel del. För att sedan sälja den inte allt för lång tid efteråt.
Inte för att vara sån, men det är väl ganska standard i bilkretsar? Man lägger massa pengar på en bil bara för att sälja den snart därefter. Det är iaf min erfarenhet av folk runtomkring mig.
av Schmoyoho
xerent skrev:Nog för att 3.2 är en mysig stark motor med styrka har den en helt annan karaktär än T6:an. De är som natt och dag. T6:an är en raket, en otroligt rolig familjeracer att köra. Den svarar snabbt på låga varv, är rapp och briljerar på höga varv. Enkelt att bli en trafikfara med T6... 3.2 utstrålar lugn istället. Den är behaglig och det händer inte så mycket om du inte trampar gasen i botten. Hästarna och vridet finns på höga varv, men det är inte i närheten av T6:an. Inte heller har 3.2 något sportläge på lådan, vilket är tråkigt. De manuella läget är plågsamt långsamt jämfört med T6:ans snabba KLONK i med växeln. Det enda som är likt med motorerna är grundkonstruktionen, den behagliga sköna gången från sexan och ljudet när man varvar.
Det är ju exakt samma låda i en T6:a från 2008 som det är i en T6:a (AWD då) idag, AW TF-80SC. Kanske bara skiljer i adaption på något vis? Typ att din låda är adapterad att vara mjukare (vet inte exakt hur det fungerar men många andra har ju klagat på att deras lådor smällt växlar även vid lugn körning). Men vet ju dock inte heller ifall lådan kanske är programmerad annorlunda på något sätt så att den ska ha den karaktären.

Sportläge har du visst, bara att du inte kan välja det själv... tydligen. "In normal conditions the gearshifts take place at relatively low speeds in order to reduce fuel consumption. With rapid accelerator pedal movements the Transmission Control Module (TCM) automatically changes over to sport mode."
från http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 52#p136752 Edit: innebär detta "sportläget" någon ändring av pedalmappningen likt i nyare, valbara sportlägen? Eller är det bara att den växlar ner och drar lite bättre när man trampar till hastigt?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 24

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]