Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev:I somras gav jag mig tusan på att ge Biltema en chans att visa hur satans bra deras torkarblad var. Mina Volvo original är lika långa men Biltema envisades med att det ena bladet skulle vara längre än det andra.
Biltema har nog troligtvis rätt. Det ska vara 60cm på förarsidan och 55 på passagerarsidan. :)

Jag skulle gissa att nån har monterat två 55cm-blad på din bil. Det märks ju knappast eftersom det bara blir 2.5cm kortare radie på svepytan. Möjligen märker man det om man är riktigt lång och tittar ut genom övre kanten på vindrutan.

Mycket vanligt på 2000-talet att förarsidans blad är lite (eller mycket) längre. Det är också mycket vanligt att bilägaren inte vet om det eftersom man har det enda bladet framför sig och det andra längre bort. Då märks inte en längdskillnad på någon ynka centimeter före man t.ex mäter förarsidans blad, köper två och försöker montera. :)
Användarvisningsbild
av Fisch
Bra perc. Även detta Pettson var inne på, folk har helt enkelt inte koll även fast de gärna vill få det att låta så minsann.

Tyvärr denna gruppering som skapar onödigt dåliga rykten baserat på allt annat än fakta aka troll.
Perc skrev:
llesrof skrev:I somras gav jag mig tusan på att ge Biltema en chans att visa hur satans bra deras torkarblad var. Mina Volvo original är lika långa men Biltema envisades med att det ena bladet skulle vara längre än det andra.
Biltema har nog troligtvis rätt. Det ska vara 60cm på förarsidan och 55 på passagerarsidan. :)

Jag skulle gissa att nån har monterat två 55cm-blad på din bil. Det märks ju knappast eftersom det bara blir 2.5cm kortare radie på svepytan. Möjligen märker man det om man är riktigt lång och tittar ut genom övre kanten på vindrutan.

Mycket vanligt på 2000-talet att förarsidans blad är lite (eller mycket) längre. Det är också mycket vanligt att bilägaren inte vet om det eftersom man har det enda bladet framför sig och det andra längre bort. Då märks inte en längdskillnad på någon ynka centimeter före man t.ex mäter förarsidans blad, köper två och försöker montera. :)
Någon är jag och jag har även köpt torkarbladen på Volvo.
Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev:Någon är jag och jag har även köpt torkarbladen på Volvo.
Ah, okej. Jag tänkte att du t.ex. hade fått nya i samband med service.

På alla vanliga V70N (och S60) är det 60 och 55 cm. Lär nog gälla XC också, vågar nästan lägga huvudet i pant på det. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Fisch skrev: Tyvärr denna gruppering som skapar onödigt dåliga rykten baserat på allt annat än fakta aka troll.
Om du med "denna gruppering" menar jagrullar, så är det nog inte fakta utan egna upplevelser som ligger till grund för kritiken på Biltema. ??:-/
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är gruppering (fler än en person) "jag-tror-att-jag-förstår" och "allt-jag-köper-hos-volvo-är-alltid-rätt-och-bäst" jag ifrågasätter. Har ingenting med jagrullar som helhet att göra.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har också upplevt att folk här på jagrullar har mycket hög lojalitet till märkesverkstan. Det kan ju inte representera Sverige som helhet för då skulle ni inte ha några fristående verkstäder kvar. :)
Fisch skrev:Det är samma dimension på XC70 och V70, dvs 550mm respektive 600mm om man ska ha "orginal" storlek på torkarna.
Jag får faktiskt krypa till korset och erkänna att jag hade fel. Jag var ute i mörkret i garaget och mätte mina torkarblad. Det på förarsidan var faktiskt längre än det på passagerarsidan. När jag kollade längden på dem så hade jag två par och lyckades nog jämföra de som var lika långa. Imorgon efter jobbet är det jag som åker till Biltema och löper nya blad - ett som är 55 cm och ett som är 60 cm :mrgreen:
Användarvisningsbild
av SvenB
Perc skrev:Jag har också upplevt att folk här på jagrullar har mycket hög lojalitet till märkesverkstan.
Kan kanske betyda på att de är märkestrogna. :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]