Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Sceptic skrev:
ER skrev:
Tom 09 sitter det den "sämre" pumpen med sämre lagret, 10 och senare blev det bättre med ny pump, men inte felfritt. Felet är ju bensin som diesel tydligen så inte just D5/2.4D relaterat eller ens dom äldre motorerna.
Minst lika allvarligt fel är ju felaktig oljenivå så ser man inte upp varvar motorn ihjäl sig med samma kostnad för motorbyte som följd.
Synd att man inte kan byta till nyare maskin när det händer för skall man lägga ut dessa summor så vill man ju ha nya maskinen också med dubbla stressfläktar så det känns lite bättre i själen.
Inte minst baserat på hutlösa priser på äldre snurror som går åt på skrot pga detta.
"Felaktig oljenivå", när tar eländet slut ?:-/ Dock liten risk för min del då jag har full koll på oljenivån. Vet du händelsevis när remmarna skall bytas på en 2.5FT?
Som det sagts tidigare i tråden så tror jag också att alla fel verkligen syns på ett forum som det här medan alla ägare till felfria bilar inte gör det. Att läsa här blir lite som att läsa en läkarbok - man har alla möjliga och omöjliga sjukdomar :wink:
Var nere på Upplands Motor igår då de har däckbytarhelg. Den verkmästare jag pratade med kände till ett (1) fall med skuret AC-lager (en diesel), om det stämmer kan man ju inte veta men det var vad han sa. Frågade också om när rembyte skulle ske på min 2.5FT, han kollade på mitt regnr fram tom 9000-milaservice och det visade att det i alla fall inte finns några planerade rembyten de tre närmaste servicetillfällena.
av Yaniz
Slutssats: problemet är stort på detta forum, men försumbart i verkligheten(?)
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Yaniz skrev:Slutssats: problemet är stort på detta forum, men försumbart i verkligheten.
I och med att man läser om den procent som haft motorras men inte om de övriga 99 procent som inte har råkat ut för det så framstår kanske problemet som större än det i själva verket är....vill jag i alla fall intala mig :wink:
av Yaniz
Sceptic skrev:
Sceptic skrev:
ER skrev:
Var nere på Upplands Motor igår då de har däckbytarhelg. Den verkmästare jag pratade med kände till ett (1) fall med skuret AC-lager (en diesel), om det stämmer kan man ju inte veta men det var vad han sa. Frågade också om när rembyte skulle ske på min 2.5FT, han kollade på mitt regnr fram tom 9000-milaservice och det visade att det i alla fall inte finns några planerade rembyten de tre närmaste servicetillfällena.
Sceptic, jag har en V70II 2.5T modellår 08 och multiremmen (även kallad aggregatrem, hjälapaggrem, generatorrem mm) skall bytas samtidigt som kamremmen vid 18.000 mil. Är ganska säker på att det gäller för din motor också. Det är dock lika viktigt att byta spännrullar/löprullar i samband med rembytena.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Problemet är väl stort därför att det är så dumt? Ett kamdrivningshaveri vill man ju absolut inte ha. Därför sköter man (antar jag) alla kamremsbyten etc, för att slippa ett motorras. Om det nu visar sig, även om i ett fåtal fall, att en helt orelaterad problematik kan leda till att kamdrivningen havererar, är det väl inte konstigt att det känns angeläget att ta upp det i ett teknikforum? Det är ju, oavsett hur många/få gänger det händer, en misslyckad konstruktion och -i värsta fall- en rejäl ekonomisk smäll för den/dem som drabbas. En skröna är ju nåt som är ljug från början och det tror jag inte gäller i detta fall.
Användarvisningsbild
av Sceptic
rid54 skrev:Problemet är väl stort därför att det är så dumt? Ett kamdrivningshaveri vill man ju absolut inte ha. Därför sköter man (antar jag) alla kamremsbyten etc, för att slippa ett motorras. Om det nu visar sig, även om i ett fåtal fall, att en helt orelaterad problematik kan leda till att kamdrivningen havererar, är det väl inte konstigt att det känns angeläget att ta upp det i ett teknikforum? Det är ju, oavsett hur många/få gänger det händer, en misslyckad konstruktion och -i värsta fall- en rejäl ekonomisk smäll för den/dem som drabbas. En skröna är ju nåt som är ljug från början och det tror jag inte gäller i detta fall.
Jag har inte kallat det för skröna, problemet existerar, men jag tror det framstår som betydligt större än vad det är.
Yaniz skrev: Sceptic, jag har en V70II 2.5T modellår 08 och multiremmen (även kallad aggregatrem, hjälapaggrem, generatorrem mm) skall bytas samtidigt som kamremmen vid 18.000 mil. Är ganska säker på att det gäller för din motor också. Det är dock lika viktigt att byta spännrullar/löprullar i samband med rembytena.
Det var vad verkmästar´n sa, trodde remmarna skulle bytas tidigare. Jag kommer dock att vara på helspänn vad gäller gnisslande/skärande ljud från motorn.
av Yaniz
Sceptic skrev:
rid54 skrev:Problemet är väl stort därför att det är så dumt? Ett kamdrivningshaveri vill man ju absolut inte ha. Därför sköter man (antar jag) alla kamremsbyten etc, för att slippa ett motorras. Om det nu visar sig, även om i ett fåtal fall, att en helt orelaterad problematik kan leda till att kamdrivningen havererar, är det väl inte konstigt att det känns angeläget att ta upp det i ett teknikforum? Det är ju, oavsett hur många/få gänger det händer, en misslyckad konstruktion och -i värsta fall- en rejäl ekonomisk smäll för den/dem som drabbas. En skröna är ju nåt som är ljug från början och det tror jag inte gäller i detta fall.
Jag har inte kallat det för skröna, problemet existerar, men jag tror det framstår som betydligt större än vad det är.
Yaniz skrev: Sceptic, jag har en V70II 2.5T modellår 08 och multiremmen (även kallad aggregatrem, hjälapaggrem, generatorrem mm) skall bytas samtidigt som kamremmen vid 18.000 mil. Är ganska säker på att det gäller för din motor också. Det är dock lika viktigt att byta spännrullar/löprullar i samband med rembytena.
Det var vad verkmästar´n sa, trodde remmarna skulle bytas tidigare. Jag kommer dock att vara på helspänn vad gäller gnisslande/skärande ljud från motorn.
Samma här!
Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]