Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
"Vid vilken temperatur börjar det bli svårt för en etanolmotor att starta? Är -10 -15 problematiskt?"

Jag har en V70 2.0 F -08. Alltså en lite mindre etanolmotor. Jag kör alltid på E85.
För ett par år sedan på vintern, glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort.

I Volvos tekniska beskrivningar står det "Vid temperaturer lägre än -15°C bör motorvärmaren användas." Ungefär så står det.
Alla Volvo FFV har elektrisk motorvärmare fabriksinstallerat.

Att du inte hittar problemen och felbeskrivningarna kanske beror på att dom inte finns?
Det är så här att runt just FFV-bilar finns det en stor mängd rykten och tokigt förtal. Mer än 95 % av allt detta dravel är rena fantasier och saknar grund. Dom uttalas av personer som aldrig har kört eller än mindre ägt en FFV-bil. Det är alltid en jobbarkompis svågers morsas före detta sambos kusins farsas bror som fick problem när han åkte i en etanolbil.

Jag gör ett tillägg här och utvecklar detta lite med motorvärmare: Det är ju alltså inte så att en etanolmotor kräver motorvärmare för att starta när det är kallt. Som vi ser, min startade i -27°C. Men det är klart att det hade underlättat med värmare. Nu är det ju så att utsläppen och avgaserna är ju mångdubbelt milöpåfrestande vid en kallstart och en stund innan motorn börjar bli varm. Men detta är mycket viktigt, det är dom i alla motorfordon i ett sådant läge. Möjligen kan man tänka sig att avgaserna och utsläppen från en etanolmotor är minst miljöpåfrestande eftersom det mesta av etanolavgaserna är vattenlösliga och neutraliseras i naturen på kort tid. Det gör inte bensin och dieselavgaser. Därför är motorvärmare positivt i alla bilar. Oavsett vilket bränsle det handlar om.
Så till TS: Köldstartproblem i en normalt frisk FFV hör till den delen av alla falska och ogrundade rykten som florerar. Det finns bensinbilar som inte skulle klara dom här -27°C. Min etanolbil gjorde det.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Tjejen har en v70 2,5ft -11 automat som rullat lite över 18. Hon pendlar karlstad örebro och hennes förbrukning brukar stå på 1,2 plus minus, på etanol då. Hon kör min t4f automat på ca 1,05 samma sträcka. 245/40-18 däck.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är 100 väg hela vägen, förutom några km genom karlskoga där det är typ 70-80 nånting. Måttlig fart är jag tveksam till, snitthastighet typ 105.

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]