Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick min nya (tja, begagnade) solenoid till vvt-enheten idag. Den blir lika varm som den gamla när den strömsätts och motorn tvärdör med jämna mellanrum. Nu dog den sju gånger på en 4-kilometersrunda... :(
Det är alltså inte troligt att solenoiden orsakar stoppen. Förmodligen nån givare/sensor nånstans som krånglar. Kan lambdasonder orsaka plötsliga motorstopp?
//Cruzze
cruzze skrev: Kan lambdasonder orsaka plötsliga motorstopp?
//Cruzze
Nu kan inte jag svara på hur det är för andra. Men jag har haft fekod från Lamdasonden sedan i våras :oops: Felaktig avgastemp tror jag det var, Enligt mekken var det ingen fara att köra vidare. Har kört 1500 mil sedan dess. Inga problem för mig, :-)-)
Har nu också bytt positions-/kamaxelgivaren. Motorn stannar fortfarande :cry: . På provturen var den väldigt kinkig och dog lite då och då. Startar som vanligt inte på 20-60 sekunder trots att startmotorn går fint, men går däremellan bra - med viss tendens till ryckighet.
Nu har jag inga fler idéer kvar :???: .

Här följer en lista på det som bytts ut till nytt:

- Batteri
- Gasspjäll
- Luftmassemätare
- Atmosfärtryckgivare + ny slang till denna
- Solenoid + vvt-enhet
- Bytt till 98 oktan
- En ny tändspole (alla spolar gav felkoder och även den nya efter byte)
- Bränslefilter
- Termostat

Och här är annat som gjorts:

- Kollat tändstift + spolar + kablar
- Monterat bort släpvagnskontakten
- Monterat bort larmsirenen
- Rengjort injektorer
- Kollat kabelgenomföring till bensinpump under vänster baksäte
- Under motorstoppen så hoppar motorn igång så länge man sprutar in startgas i luftinsuget
- Ingen skillnad om AC är av eller på

Fick som sagt fin hjälp att logga med PPC och VIDA. Följande felkoder fanns t.ex : CEM1E04, ECM 3200, ECM 3300, REM 1A01, CEM 6A01, REM 1A03, REM 8D11. De tre senare försvann vid första "nollningen". Har också fått lite sporadiska fel om "Ignition coil malfunction" på samtliga tändspolar (även den nya). Men motorn går ju på startgas under stoppen så gnista bör det vara. Enda saken jag inte undersökt noga är själva bränslepumpen. Den har inget externt relä, som historiskt kunnat krångla. Kan det vara idé att logga spänningen över denna under startförsöken...?

//Cruzze
Till att börja med vill jag be om ursäkt både för den långa texten samt den aningen dryga klangen i orden.. men jag vill väl och tycker det är kul att försöka komma med tips och råd på era problem i den mån jag kan. Hoppas att något i texten kan ge tips iaf.

Here we go...

Alltså... folk blir så jävla sura och gnäller på verkstäder som bara provar byta komponenter för att laga ett fel på en kunds bil. Självklart skall inte en seriös verkstad jobba på det sättet.
Men.. när en forummedlem skall felsöka sin egna bil , då är det inga problem med det? säger bara.. dubbelmoral!!
Det har provats byta komponent på komponent med det ena tipset till det andra.. prova det, prova det....det är ju upp till ägaren om han vill det eller inte, själv tycker jag bara att det är dumt!

I mitt tycke har inte ens felet ringats in ännu.

Ts har problem med sin bil, flertalet ggr under körning så stannar bilen för att sedan inte kunna startas på en kort stund.
Ok.. varför startar den inte ? vad saknas? Gnista eller bränsle? I mitt tycke verkar det som om ts har lyckats komma på att om han ger startgas i insuget när den inte startar så verkar den kunna hoppa igång. ok då antar vi att det är ett soppa- relaterat fel.
Då börjar där.

Vad jag förstår, av vad jag läst i denna chat, så kommer problemen när motorn blivit varm, dvs efter en stunds körande. Dessutom blir problemen värre när det är varmt ute.

Till att börja med. säkring nummer 33 på säkringsboxen på sidan inne i bilen går till Bränslepumpen.
Den går sedan vidare till ett relä som heter CMI12 på CEM-styrenheten. Detta relä matar fram ström till Bränslepumpen. Som i sin tur givetvis matar fram soppa till motorn.

Om då reläet börjar blir dåligt, så att när det blir varmt/ har varit aktiverat en stund, så orkar det inte hålla sig kvar i aktiverat läge, vad händer då? jo bränslepumpen stannar och så gör även motorn. Kan detta vara en orsak? absolut!

Om vi då säger så här då.. bränslepumpen börjar bli dålig och efter den arbetat en stund så orkar den inte hålla sig igång längre, slitna kol t.ex. Även då stannar motorn. Kan detta vara ett fel? absolut!

Kan det vara något annat som orsakar felet? ABSOLUT! men Ts vet inte ens till 100% om felet är bränslerelaterat eller tändningsrelaterat, för han har bara provat byta komponent på komponent utan att söka felkällan.
Felkoder säger ni då.. tja visst, men det är bara felsökningsmaterial, inte något man skall lita blint på. Dem flesta har dessutom pekat på misständning, inte att någon komponent har felat. Om bilen inte får soppa... nog misständer den ? :)

Vad skall Ts göra?
1. låna / köp / hyr / be en verkstad kolla Bränsletrycket! kör bilen med tryckmätaren på, vad händer försvinner trycket?
Om så är fallet ta reda på varför, mät spänningen till bränslepumpen precis efter bilen stannat, får den ngt om inte, kolla relät, ger det ut något? osv osv.

2. Sluta prova byt saker, felsök!!

3. Klarar Ts inte av detta , lämna till någon som kan och vet hur systemen funkar.
Är det en serriös verkstad så finner dem felet utan att prova byta saker.

Återkom med resultat!

Mvh Johnny
du har problem med strömförsörjningen till bakre elcentralen av någon anledning...
och det skulle kunna vara som så att felet baktill slår ut tändfunktionen tillfälligt under en mycket kort tidsperiod.
Av samma elfelsanledning kan inte bilen starta heller, t ex som att "krämen" i batteriet går till strömförsörjningen av REM.

prova att köra motorn på förhöjd tomgågn och var beredd med att ge hjälpstart med kablar från en annan bil när den stannat.
långsökt men det är iaf gratis och enkelt att prova....

beroende på vad du får för resultat så har jag en simpel teori....
som hyfsat erfaren tekniker på Volvo och Renault så undrar jag, Milktrucker, vad i hela fridens dar REM har med saken att göra? Ända funktionen ( som jag känner till ) REM sköter, med tanke på bränsle och tändning , är bränslenivågivaren.
Ingenting som har med tändningen att göra går genom REM.
CEM-styrenheten skulle jag kunna köpa din teori, men om den skulle sakna ström skulle massa mer saker sluta fungera.

Självklart får Ts prova ditt tips, men jag är iaf tveksam.. :???:
@jäevs80t6exe: Way-to-go :D ! Du har naturligtvis helt rätt att det krävs en systematisk felsökning! I backspegeln är ju problemet klurigare än jag anat och sen är det alltid nån som haft exakt samma symptom och bytt ut nån komponent och så rullar det på. Men det är ju inte rätt sätt :oops:
Har som sagt haft bilen inlämnad ett par varv på Bilia och Mekonomen. De tog artigt SEK 1495 i felsökningsavgift men eftersom felet var intermittent och det inte fanns några koder att spinna vidare på så tackade de för sig. Men visst, det är väl som med allt annat. Det finns verkstäder och så finns det verkstäder. Det gäller bara att träffa nån som vill lösa problemet! Tack för info om relä CMI12 till bränslepumpen!

@milktrucker. Intressant med gratis som omväxling. Ska prova ditt tips!

//Cruzze
eller kör motorn med starthjälp kontinuerligt inkopplad.

mina misstankar är glapp i någon kabel, ett glapp som just REM märker att det blir något spänningsfall eller liknande, vilket får tändspolarna att sluta funka tillfälligt.
Vad du har snöat in dig på REM:en då... den har ju som jag tidigare sagt inte ens ngt med motorns funktion att göra.. hur kan den i så fall vara relevant i denna fråga?
REM har i uppgift att styra dem funktioner som sitter bak i bilen. Belysning , torkare, lås i bakdörrar, evt RTI och Subwoofer... MEN INTE MOTORN ! :)

ECM styr motorn inget annat, självklart kan den ha en glapp kabel som orsakar fel.
jäevs80t6exe skrev:Vad du har snöat in dig på REM:en då... den har ju som jag tidigare sagt inte ens ngt med motorns funktion att göra.. hur kan den i så fall vara relevant i denna fråga?
REM har i uppgift att styra dem funktioner som sitter bak i bilen. Belysning , torkare, lås i bakdörrar, evt RTI och Subwoofer... MEN INTE MOTORN ! :)

ECM styr motorn inget annat, självklart kan den ha en glapp kabel som orsakar fel.
är fullt medveten om det.
men om det finns ett elfel i bilen så påverkas spänningen i hela bilen. Jag misstänker att det bara är en slump att REM upptäcker det elfelet.
Jag hade fått samma misstankar oavsett vilken del som registrerat DTC ang. problem med spänningsmatning.
För vad jag kunde få fram ang. DTC på REM så stod aktuell DTC för spänningsfall på matningen. Alltså inte direkt knutet till REM eller dess funktionen, bara att det var problem med spänningsmatningen.
Det kan mycket väl vara så att elfelet påverkar tändning eller annat.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen