Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
man tycker ju att den kunde vara lite tacksam för att jag lagt ner halva vintern på att laga upp karossen och rostskyddat den istället för att få en hjärtinfarkt, f**tbil
Användarvisningsbild
av päpplet
Motorn släppte till sist från lådan (efter mycket svordomar och brytande med kofoten)
Bild

seger :D
Bild

Undrar lite smått om jag ska orka byta lådan nu samtidigt då ingående axeln har ganska stort spel eller om den orkar med 1000mil till :roll: Fick i ett "nytt" urtrampningslager iallafall vilket var välbehövligt då det gamla skurit en gång för mig och morrade hela tiden :roll:
Bild

en skitmotor paketerad och klar för transport in i garaget :)
Bild
En bonus nu är att jag får en ny koppling i bilen. Eller ny och ny, bättre hoppas jag iallafall :lol:
Användarvisningsbild
av dahlen
om du har en låda ligger så är det väll lika bra att byta medans du redan har börjat riva :) annars slutar det med att lådan rasar vid nästa provkörning :roll:
Användarvisningsbild
av päpplet
orkade inte byta låda, den håller nog ett år till

Motorn isatt och försökte provstarta men jag har nog råkat byta plats på två tändkablar så den slog och motade om vartannat.
Har lite fix kvar tills i morgon med kylare, tändkablar, bara oljetrycklampan fungerar (var tvärt om förut då den inte fungerade) men det är nog en kabel på generatorn som spökar och lite skruv här och där men den är på gång :D

Bilder kommer senare
Användarvisningsbild
av päpplet
en ny oljig klump jag hittade på gården :lol:
Bild

ny koppling och nytt urtrampningslager satt det i den också, mycket användbart :)
Bild

något som däremot inte var nytt på motorn var fördelarlocket som jag ska knäppa en bild på i morgon. Vi kan säga så här att det var tillverkat 87 och bör ha hängt med motorn i 40000 mil :lol:
Användarvisningsbild
av päpplet
Kollade tändkablarna mm idag och det var inga fel så jag gjorde ett nytt startförsök och nu hoppade den igång i ett moln av blårök :lol: Antagligen så var det olja kvar i cylindrarna sen motorn låg på sida så det var därför den motade.
Monterade klart allting och ska prova trampa ner kopplingen för att känna om den blev att gå lättare och då hör jag ett "plopp" under bilen och pedalen går i golvet :roll: Pinnen mellan kopplingsarmen och cylindern flög ur...
Satte tillbaka den och efter mycket krångel luftat så nu fungerar kopplingen prima (går att skicka lös den på tvåan igen på torr asfalt :lol: )

Märkte att när motorn gick på tomgång gungade den så bilen höll på att hoppa av pallbockarna så jag drog kablarna till spridarna en efter en och jodå, 4ans cyl var död. Byte av stift sen vart nästa missöde.
Gasar iväg ut på första provturen och ser inte ett skit i backspegeln för all blårök :o 4 km åkte jag och den blårykte lika jävligt hela tiden så jag kom hem, stängde av och kliade mig i huvudet och svor.
Jag låter den stå ett tag och drar iväg på nytt och då har den slutat blåryka och knackar inte ens i ventilerna som den alltid gjort :?

Då hoppar gasrullen isär och jag får gashäng istället :-(O)

Så efter mycket svordomar och dylikt så fungerar den nu till sist även fast tomgången sitter fast på 1500 varv och efter fullgasaccelerationer så ligger den kvar på 4000 varv och går inte ner förren jag duttar till på gasen. Ändå har jag gjort rent tomgångsmotorn och spjällhuskontakten :?

Bild

Bild

elantennen håller fanan hög 8)
Bild

Men den är inte lika pigg som med gamla motorn :(
Användarvisningsbild
av päpplet
den höga tomgången verkar vara fixad nu. Ett stift i kontakten till spjällhuskontakten var böjt så det hade inte riktig kontakt (många kontakter blev det :lol: ) Tomgången ligger mellan 1000-1200 varv men det låter ju inte som en kopplingsslirande gubbe längre som det gjorde innan :wink:

Nu ska jag försöka göra något åt avgasröret som fortfarande slår i golvet :)
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 75
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?