Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
eccy243 skrev:Just på 240 och 140-ok kan man såga till en tjock träkloss som man stoppar in där beläggen ska sitta. Sen tar man tryckluft och blåser ut kolvarna.

Annars kan man låta oket sitta kvar på bilen. Ta bort beläggen. Leta åt nån plåtbit i verkstan som är ungefär lika tjock som beläggplåten. Om man inte hittar någon som är lika tjock kan man bygga upp med flera plåtar. Lägg dessa plåtar där du normalt sätter beläggen, se till att plåtarna ligger under båda kolvarna. Sen trampar man ut kolvarna max, tills dom tar i plåtarna. Sen tar man bort plåtarna och kollar så att alla kolvar har kommit ut ungefär lika långt. Sen kan man trampa ut kolvarna mot skivan. När man har gjort det så lossar man oket. Nu går det att ta bort kolvarna med polygrip. OBS. Akta tätningsytan på sidan av kolven.

Om man "vet med sig" att kolvarna är långa nog så som inte hoppar loss innan dom tar i skivan så kan man skippa det där med plåtarna.

På ett enkolvsok tar man ju bara tryckluften och blåser ut dom. POOFF! :-O)
ja, och jag provade allt.
men en av kolvarna satt fast. Så fick lov att ta isär oket endå.

har f.ö köpt kopparrör å allt som behövs nu.
så imorn blir det till att fixa det sista innan den efterlängtade besiktningen...måste även leta rätt på ett par torkararmar imorn.
fyfan säger jag bara vad bromsfel kan vara irriterande!

började dagens mekande då med att sätta fast kopparröret så som det ska sitta och allt sånt... skulle lufta..
och vips.. det nyrenoverade oket är det tvärstopp i. och med tvärstopp menar jag inte att dom tar bra...
utan, dom tar inte överhuvutaget.
står och svär och håller på i någon timme och kommer fram till att den andra bromsslangen som går från rör till rör innan bromsoket är helt igensatt..ingen funktion i den slangen för 5 öre.. Och inte nog med det så är det även stopp i oket, :-(O)
har aldrig i hela mitt liv varit med om ett ok som är helt igensatt på något vis direkt efter renovering..
jag har ju tvättat, blåst rent hela oket invändigt med tryckluft och allting när jag renoverade det. Kan någon förklara för mig varför det är så?
jaja inget mer att göra åt det idag..
arg och förbannat och allt vad jag var då så sket jag i att forska något mer i det för dagen.
Ska köpa ny bromsslang imorgon och ta isär hela oket igen och se varför det är stopp i det. :cry:

Besiktningen blir uppskjuten än en gång... fått ny tid på fredag här i Mora. kl 10:50.

en bild kan jag iaf lägga upp på det förbannade bromsoket.
Bild
ja det är jävligt surt att det krånglar.
Men lixom hur många ggr av 10000 blir det stopp inne i oket direkt efter det blivit renoverat ?
Det är det som jag tycker är så konstigt.

Men iaf, ska iväg till skroten nu och sen iväg och köpa en bromsslang. Sen hem igen och ta isär oket.
Köp en luftningsanordning på mekonomen. en sån man byter ut locket på huvudbromscylindern mot det nya, och sen en slang till ett däck. sätt på ett par slangklämmor och sätt på det på ett däck med över 3 kg i... sedan så skruvar du upp luftningsnippeln en bit, och trycker på bromspedalen så hårt du bara kan. för mig släppte det efter bara några gånger... det är inte dyrt och verkligen värt att testa...
Frownlayer, jag har redan provat med riktig luftningsvagn som trycker i 5bar i systemet...sånna som dom använder till lastbilar.
och det lossnade inte av det heller.

Har inte hunnit tagit isär oket idag..men på skroten har jag varit.. gjorde mig ett bra fynd där.. finfina torkararmar helt gratis.

Bild

var även in på mekonomen och beställde en bromsslang. Som kommer på fredag..vilket betyder att det inte blir någon bes på fredag endå.
Så får lov att beställa ny tid imorn.
Måste ju besikta innan 7 april.. annars blir det vanlig kontrollbesiktning igen istället för efterkontroll.
okej.

nu är det såhär.
att jag upptäckte en konstig sak på oket idag..
en nippel som sitter typ högst upp mellan 2 bultar som håller ihop oket är avvriden längst med ytan på oket.
någon av dom förra ägarna verkar ha tagit i lite för mycket där.
och jag lyckas inte få fart i oket heller.. tvärstopp inne i det fortfarande :(
vettefan hur jag ska göra med detta nu.. måste iaf skaffa ett annat ok om det ska gå att lufta ordentligt.

:-(O)
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 48

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]

230fk går snålt

Detta är enda jag hittat på hur man m&a[…]

Rostskyddstips