...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Hur är det egentligen med rattfyllon? Kan man straffas för att t.ex ts nycklarna i ett sånt läge? Jag skulle göra det om jag fick tillfälle.. Även om det skulle vara straffbart.. Man skulle ångra sig ordentligt annars om den berusade körde iväg och körde ihop någon eller så.
Jag är tämligen säker på att gällande rattfyllon så får man ta nycklarna.
Vill minnas att jag läst om sådana fall både en och flera gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja jag hade för mig något sånt också.. Hittade det här på Lawline:
Att olovligen ta någon annans egendom utan uppsåt att själv tillägna sig egendomen är att betrakta som egenmäktigt förfarande enligt Brottsbalken (BrB) 8 kap 8 § 1 st, för vilket man kan dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader. I denna situation träder dock ansvarsfrihetsgrunden _nöd_ in, se BrB 24 kap 4 §. Nödrätten innebär att man har rätt att ingripa (dock inom rimliga gränser) när det föreligger fara för liv, hälsa, egendom eller något annat av rättsordningen skyddat intresse. Ett brott som begås under nöd är alltså inte straffbart, om gärningen är försvarlig med hänsyn till omständigheterna. Vid rattfylla föreligger fara för liv, hälsa och egendom och du hade alltså rätt att begå ett brott (egenmäktigt förfarande) i denna situation, vilket du på grund av nödrätten inte kan straffas för.
http://lawline.se/answers/14855#sthash.MVmU8O5W.dpuf

Man skulle ju kunna hävda att det också är att handla i nöd att tillfälligt ta någons mobil i den situationen som var ovan med idiot som kör uppenbart påverkad av att just prata i telefonen.
Torde ju egentligen göra det, men misstänker att det skulle krävas videobevis för det isåfall.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag låg på ett "säkert avstånd" sådär 25 m från men dessa meter krympte snabbt när han tvärnitade i 90 km/h. Nu blir det längre avstånd i fortsättningen eller vara säker på alltid ha fri vänsterfil att kunna slänga sig in i.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
25m i 90km/h är precis på gränsen till böter.. Det är exakt en sekund bakom och allt under 1sek ger böter (om nån nu lyckas mäta upp det).

Under 12,5m i 90km/h så ryker körkortet. (0,5sek)
I 120km/h är det 33,3m som gäller, eller 16,7m för körkortet... Synd att polisen inte går lite hårdare fram och tillämpar den lagen oftare kan jag tycka. (Menar inte ont mot dig nu utan dom som ligger på bara en billängds avstånd bakom och hetsar.. eller dom som ligger så nära utan att ens tänka på det. (Vissa vägrar ju köra om.. naglar sig bara fast av nån jävla anledning även om man ligger till höger.)
av NilsO
joel80 skrev:Hur är det egentligen med rattfyllon? Kan man straffas för att t.ex ts nycklarna i ett sånt läge? Jag skulle göra det om jag fick tillfälle.. Även om det skulle vara straffbart.. Man skulle ångra sig ordentligt annars om den berusade körde iväg och körde ihop någon eller så.
Det borde ju vara en viss skillnad på att hindra föraren från att köra genom att ta ifrån honom nycklarna, och på att ta själva bilen. Man kan väl tänka sig någon situation där man faktiskt måste köra iväg med någons bil för att hindra honom/henne från att köra, men även då måste ju "motivet" tas med i beräkningen.
Robbi skrev:Jag låg på ett "säkert avstånd" sådär 25 m från men dessa meter krympte snabbt när han tvärnitade i 90 km/h. Nu blir det längre avstånd i fortsättningen eller vara säker på alltid ha fri vänsterfil att kunna slänga sig in i.

Skickas från min iPad via Tapatalk
25 meter? Säkert avstånd? 90 Km/tim? Lägg tillbaka ditt körkort i det Kinderägg du fann det i :mrgreen: Tresekundersregeln lär man sig redan på körskolan. En sekund är en rätt normal reaktionstid. Ja, om man nu inte är ung och överskattar sin förmåga. Som unga förare gärna gör. Då tror man att den är en nanosekund. Högst. Sedan skall man hinna bromsa också. På en sekund har du redan smällt och gett förare och passagerare i bilen framför pisksnärtskador för livet. Jag misstänker att den bromsade hårt och inte allt vad den kunde, för då hade du smällt. Det positiva är ju att du förhoppningsvis lärt dig hålla avstånd nu.

Tresekundersregeln är en rätt bra regel. Den försöker jag begagna mig av. Så jäkla tight är det sällan på landsvägen så att man inte får plats med 75 meters mellanrum. Då kan jag bromsa in lugnt och kontrollerat om bilen framför nitar. Två sekunder känns på tok för tight.
  • 1
  • 367
  • 368
  • 369
  • 370
  • 371
  • 553
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]