joel80 skrev:Du får leta själv... det var i den här tråden när vi diskuterade livscykelanalyserna. Du var med på att det så länge bilar gick på diesel eller bensin så var det bättre med elbil, men att du tyckte att HVO var ett ännu bättre val. Kommer du ihåg det nu?
Jag finner ingen anledning att leta efter belägg för påståenden från din sida. Det får du göra själv. Om jag ändrat mig eller inte är ju därtill rätt ointressant för sakfrågan. Jag ser absolut inget fel med att ändra ståndpunkt när det finns goda argument för det. Vad som däremot är tokigt är att vidhålla samma ståndpunkt trots att den, som i ditt fall, för länge sedan är överbevisad.
joel80 skrev:Världens tankevurpa! Då får du räkna varje glödlampa, dator eller TV-timme hemma hos dig som ren fossilel.
Tankevurpan är helt och hållet din. Visst, oavsett om det är en bil, en glödlampa, en dator eller en TV-timme som vi räknar på som nytillkommande elförbrukare kommer den att resultera i fossil elproduktion. Men du gör två fundamentala förbiseenden när du påstår att detta är fel sätt att räkna. Det ena är att glödlampor, datorer och TV-apparater är något som vi redan har, inte något som vi är på väg att införa. Det andra är att vi i de fallen saknar alternativ till el. Glödlampor, datorer och TV-apparater kan inte drivas med något annat än el. Det kan däremot bilar. När vi skall jämföra batteribilar med andra bilar är det därför just på merproduktionen av el vi skall räkna, inte på någon elmix.
joel80 skrev:Men så kan man inte räkna, i takt med att vår basproduktion ökar så bygger man ut energiproduktionen.
Jodå, man både kan och bör räkna på det sätt jag beskriver. Det du säger i resten av meningen är obegripligt så det kan jag inte kommentera.
joel80 skrev:andersuw skrev:Att döma av det diagram från Northvolt som du länkade till här tänker de sig att mata fabriken från kraftnätet. Då kommer fabriken att ge upphov till produktion av fossil el alldeles oavsett hur det ser ut på papperet.
Se ovan.
De du säger ovan vederlägger på intet sätt mitt påstående.
joel80 skrev:På pappret är väldigt viktigt då det har med pengar att göra och vilka som får ens pengar för det man använder.
Det du väljer på papperet avgör mycket riktigt vem som får dina pengar. Men nu var det inte det vi diskuterade utan vilken elproduktion du får, för egen del liksom mer generellt. Och i det specifika avseendet saknar det betydelse vem som får de pengar du betalar för din el.
joel80 skrev:Jag har aldrig sagt emot det, däremot att bara säga att residualmixen blir högre har absolut ingen betydelse för utsläppen. Den kan vara 100% fossiil men ändå ge upphov till mindre utsläpp än idag.
Jag har varken påstått att du sagt emot det eller påstått att residualmixen speglar de totala utsläppen. Det finns därför ingen anledning att diskutera någondera.
joel80 skrev:andersuw skrev:
Jag har inte påstått att det faktum att residualmixen blir sämre innebär att vi totalt sett släpper ut mer. Att den blir sämre är däremot ett tecken på att det, i motsats till vad du påstår, inte hjälper att fler på papperet köper ren el.
Det har vi ju ingen aning om eftersom vi inte vet andelen av den mixen senaste åren.
Den kan som sagt gå upp till 100% fossil men ändå stå för mindre utsläpp än idag.
Du använder siffrorna om ökat utsläpp per kwh i resudialmixen som ett argument utan att egentligen veta om det är bättre eller sämre än tidigare.
Jag har inte uttalat mig om hur utsläppen utvecklats under de senaste åren. Vad jag sagt är däremot att du som elkonsument tyvärr har väldigt lite inflytande över hur de utvecklas. Ett tecken på det är att residualmixen blir smutsigare ju fler som på papperet köper ren el. Om efterfrågan på ren el faktiskt drev utbudet skulle residualmixen förbli på samma smutsighetsnivå som tidigare.
joel80 skrev:Pengar har betydelse.
Ingen har generellt sett påstått motsatsen. Men nu var det inte det vi diskuterade utan vilken elproduktion du får pengarna, i dina egna vägguttag liksom mer generellt. Och i det specifika avseendet saknar det betydelse vem som får de pengar du betalar för din el.