Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fördelen är att man får ett större synfält framåt. Det är helt enkelt väldigt trevlig för framåtsikten.

Att man tagit bort blinkersreglagen kan i alla fall inte jag se någon fördel med.
Det är väl främst mätarna, eller displayen som det är nu för tiden, man ser bättre. Jag har kört några bilar där sätet inte gått att sänka tillräckligt så ratten har täckt överdelen(typ "110-130km/h" regionen) av mätarna. Vetetusan om den lilla fördelen överväger nackdelarna med en sån ratt dock... Enda bil jag skulle kunna tänka mig en liknande ratt i är om jag någongång bygger en K.I.T.T-replica :-D
bem skrev: fre 30 dec 2022, 14:23 Sån där flygplansliknande ratt som inte är rund ser cool ut, men verkar rätt opraktisk med blinkreglagen på den Tessla som visades i videon. Kanske "rattknopp" på ena hörnet på "pilotratten" kan rädda dan vid behov av snabba rattvridningar? Nästa steg blir väl en bil utan ratt? Så småningom i alla fall. Så bra (säger nog somliga), man slipper styra själv och kan använda tiden till annat medan bilen kör själv...
Pang, krasch...
Tänkte inte på att den situationen skulle kunna uppkomma, sa biltillverkaren om orsaken till "olyckan" med den självstyrande/självkörande bilen. (Jag skojar bara.)
Personligen tycker jag en rund ratt funkar förträffligt, i alla fall så länge man får styra bilen själv vill säga.
Att Formel-1 bilar har en sån här specialratt som inte är rund kan jag förstå men i en vanlig personbil är det svårt se varför man bör ha det. Nån som ser fördelarna för oss vanliga "Svensson" i en vanlig personbil?
Snabba undanmanövrer med stora rattutslag...
Fickparkera och snurra på ratten...
Vända snabbt och snurra på ratten...
Om ratten är i läge upp och ner kan ev. knappar på ratten funka tvärs om...
Handskar av på vintern... med en sån fyrkantig Tessla-ratt, annars lär man väl inte kunna trycka på knapparna med precision annars?
Fullt rattuslag ska vara 60 graders vridning och då blir det inget snurrande (surrande så funkar ju extremt dåligt på en fyrkantig ratt.

Piloterna sitter ju inte och snurrar på ratten under färden :-D
Bilagor
ratten-och-cockpit-på-det-sovjetiska-lätta-flerfunktionsplanet-flerfunktionsflygplan-enmotoriga-kolvmotorflygplan-med-165325771.jpg
ratten-och-cockpit-på-det-sovjetiska-lätta-flerfunktionsplanet-flerfunktionsflygplan-enmotoriga-kolvmotorflygplan-med-165325771.jpg (163.59 KiB) Visad 543 gånger
Jag undrar om inte en personbil med ”fyrkantig” ratt som man inte behöver lägg om ratten kan bli för känslig i styrningen? Säg om rattutslaget är 60 grader åt höger och åt vänster, då kan nog små rattvridningar i högre hastigheter få bilen ändra riktning ganska snabbt. Kanske går lösa med exponentiella utslag på så vis att känsligheten i rattutslag är mindre vid små vridningar runt mittläget för att öka vid större vridningar. Det kanske är en vanesak snurra flera rattvarv vid behov på en fyrkantig ratt?
Varför inte styra bilen med spak i mitten, till höger eller vänster om föraren om man ändå vill vara ”modern”? Det går ju bra i flygplan så varför inte i bil? Drive by wire från spaken vidare till styrvostyrningen, passar väl fint i en elbil? Man slipper rattstång då också om det ev. kan an vara nån fördel. Spak kanske är svårt få till så man kan styra med valfritt höger eller vänster hand? Tänker på ergonomin i en bil. Man vill kanske inte bli låst till spakande bara med ena eller andra handen. Vilken elbil blir först med styrspak? Tesla?
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
bem skrev:Kanske går lösa med exponentiella utslag på så vis att känsligheten i rattutslag är mindre vid små vridningar runt mittläget för att öka vid större vridningar. Det kanske är en vanesak snurra flera rattvarv vid behov på en fyrkantig ratt?
Det är väl i princip så styrningen ska fungera på den där lexusen det länkades till på förra sidan, "Steer-by-wire". Ratt-hjul-vinkelförhållandet ändras dynaniskt beroende på hastighet osv.
Själv tycker jag det låter skitläskigt med en ratt som inte beter sig likadant från en styrning till en annan.
Lucif3r skrev: tis 03 jan 2023, 03:00
bem skrev:Kanske går lösa med exponentiella utslag på så vis att känsligheten i rattutslag är mindre vid små vridningar runt mittläget för att öka vid större vridningar. Det kanske är en vanesak snurra flera rattvarv vid behov på en fyrkantig ratt?
Det är väl i princip så styrningen ska fungera på den där lexusen det länkades till på förra sidan, "Steer-by-wire". Ratt-hjul-vinkelförhållandet ändras dynaniskt beroende på hastighet osv.
Själv tycker jag det låter skitläskigt med en ratt som inte beter sig likadant från en styrning till en annan.
Det kan ju gå därhän att de mer avancerade bilarna med myriader av funktioner och finesser med specialratt (ej rund och funkar som idag) kanske kommer kräva utbildning i körning med den bilen liknande det är för flygplan att man måsta "flyga in sig" på viss typ av flygplan för att få framföra det själv.
Vi är lite halvvägs på väg dithän tycker jag. Bilnördarna tycker nog det bara är intressant och lär sig nog på egen hand i och för sig, men vi resten av "Svensson" som mer använder bilen som ett flexibelt transportmedel kan ställas inför överraskningar i moderna bilar. Om jag skulle langa över "bilnyckeln" till min V90 T6 Recharge MY22 till någon som aldrig kört en modern Volvo så tror jag knappt de skulle få igång den och komma iväg på rull ens.
Ja, bara få upp dörren hur man gör är ingen självklarhet för att inte tala om hur man startar bilen eller "aktiverar" den som det heter numera. Sen gäller det att de inte behöver ändra stolsvärme eller rattvärme för det är inte säkert de hittar reglagen för det på skärmen än mindre hur man ändrar kupétemperatur. Hur de lägger i handbromsen är väl inte helt självklart heller. Många småsaker som är lite svårt att lista ut på egen hand (om man inte läser handboken) och säkert är mycket sånt här designat på olika sätt i moderna bilar idag. Jag tvivlar jag skulle få igång en Tesla utan stöd av nån som kan. För vissa är denna utvecklingstrend säkert underbar medan andra nog blir mest blir lite irriterade över alla "finesser" och funktioner som skall styras via skärm med "silkesvantar" på. Jag överdriver lite nu för tydlighetens skull.
StefanN ,
Intressant sammanställning.
Jag trodde inte laddhybrid med bensinmotor skulle ligga så högt som nr 2.
Om du tar en liknande bild nästa år för 2023 gissar jag både rena bensinbilar och dieselbilar passerat laddhybrid med bensinmotor, och rena elbilar rasat ganska kraftigt. F.n. anser jag det inte är så mycket (som förr) som väger över till rena elbilars fördel, men det kan ju hinna ändra sig under 2023 med både elpriset och priset på elbilar. Att miljöbonusen försvann bör nog visa sig rejält under 2023 tror jag. Personligen är jag rätt nöjd med att åka laddhybrid (bensin) f.n. men förr eller senare blir man ju sittande i en ren elbil om/när det inte finns bilar med förbränningsmotor att köpa (nya i alla fall).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Någon som vet när Tesla började leverera Model X Plaid här i Sverige? Trodde inte att det hade kommit igång än.
Såg en idag här i Stockholm för första gången...
fjohan82 skrev:Någon som vet när Tesla började leverera Model X Plaid här i Sverige? Trodde inte att det hade kommit igång än.
Såg en idag här i Stockholm för första gången...
För några veckor sedan började de
  • 1
  • 347
  • 348
  • 349
  • 350
  • 351
  • 445

Nej! Felet är kvar så problemet ligger […]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]