- tor 01 sep 2022, 16:43
#1510769
Service kan ju innebära så mycket olika... I min Värld betyder service; Olja, oljefilter, bränslefilter, remmar, kylarvätska, bromsolja, servoolja... Dom 4 första sakerna kan man ju direkt räkna bort på elbilar
Så i ren service har jag inte ett dugg svårt att tro att elbil är betydligt billigare än ICE-bilar.... Det som jag anser är mer intressant och relevant är reparationskostnader av slitagedelar... Styrleder, spindelleder, hjullager osv osv slits ju minst lika mycket på elbilar som ICE-bilar, kanske t om mer på vissa iom. högre vikt och belastning. Och sen givetvis den individuella kvaliteen på bilen i fråga... Man har ju läst om modeller som vägrar öppna "tank"(ladd)luckan, undermåttlig kvalitet på bärarmar osv osv. På andra sidan av samma mynt har vi givetvis likväl moderna ICE-bilar som vägrar låsa upp sig, eller låser sig själva, osv...

Så i ren service har jag inte ett dugg svårt att tro att elbil är betydligt billigare än ICE-bilar.... Det som jag anser är mer intressant och relevant är reparationskostnader av slitagedelar... Styrleder, spindelleder, hjullager osv osv slits ju minst lika mycket på elbilar som ICE-bilar, kanske t om mer på vissa iom. högre vikt och belastning. Och sen givetvis den individuella kvaliteen på bilen i fråga... Man har ju läst om modeller som vägrar öppna "tank"(ladd)luckan, undermåttlig kvalitet på bärarmar osv osv. På andra sidan av samma mynt har vi givetvis likväl moderna ICE-bilar som vägrar låsa upp sig, eller låser sig själva, osv...