Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Service kan ju innebära så mycket olika... I min Värld betyder service; Olja, oljefilter, bränslefilter, remmar, kylarvätska, bromsolja, servoolja... Dom 4 första sakerna kan man ju direkt räkna bort på elbilar :-)
Så i ren service har jag inte ett dugg svårt att tro att elbil är betydligt billigare än ICE-bilar.... Det som jag anser är mer intressant och relevant är reparationskostnader av slitagedelar... Styrleder, spindelleder, hjullager osv osv slits ju minst lika mycket på elbilar som ICE-bilar, kanske t om mer på vissa iom. högre vikt och belastning. Och sen givetvis den individuella kvaliteen på bilen i fråga... Man har ju läst om modeller som vägrar öppna "tank"(ladd)luckan, undermåttlig kvalitet på bärarmar osv osv. På andra sidan av samma mynt har vi givetvis likväl moderna ICE-bilar som vägrar låsa upp sig, eller låser sig själva, osv...
Okalettos skrev: ons 31 aug 2022, 23:01 Vet inte om saken varit uppe i tråden (den är ju rätt lång numera ;-) ).. Men hur ser servicekostnaderna ut för er som haft 's k rena' elbilar i några år (leasing exkluderat)..?
Tesla kräver inte service som tidigare nämnts.

Kör man långt kan dock VW och Skoda vara att föredra då dom inte heller kräver service första 2 åren och har FRIA mil (i service hänseende).

Dessutom har dom fria mil även på nybilsgarantin första 2 åren (dock är det någon garanti på batterikapacitet som är 16000 mil). Tesla har milbegränsning på 8000 mil på nybilsgarantin.

Jag skulle inte kunna köpa Tesla då nybilsgarantin i värsta fall bara skulle räcka i 14 månader.
Tror många har missuppfattat det här med service på elbilar, det finns fortfarande en massa rekomendationer, Tesla tex rekomenderatr att man rengör och smörjer upp alla bromsok 1gg per år, förmodligen pga att de används så lite, så antigen gör man det själv el så lämnar man in den på service, så att tro att man kan köra år ut och år in utan åtgärder är helt fel.
Ställ elbilen och spar på elen!

Detta anser De Gröna partiet i Schweiz.

https://bulletin.nu/energikrisen-i-euro ... ommunalt-2
Partiet De Gröna i Schweiz, motsvarande Miljöpartiet i Sverige, föreslår elransonering i form av att minska på elbilsanvändandet. De kräver att elbilar endast laddas i begränsad omfattning.
– Nu måste vi spara el där det inte skadar någon! Som ett alternativ finns kollektivtrafik, säger Kurt Egger riksråd för De gröna till schweisiska tidningen 20 minuten.
Vi har varit naiva! Ingen kunde väl tänka att elbilen skulle motarbetas av miljöpartiet?
Jag väntar på en elbil. När jag beställde den i våras så räknade jag med att kunna köra den för i snitt 4 kr milen. En elbil drar ca 2 kWh per mil. Så räknade med att ladda hemma för runt 1,50 och ute för runt 3 kr/kWh.

Nu verkar det spricka. Dels är kWh priset högre än 1,50 hemma i ena bostadsrättsföreningen (rörligt) och dels lär ju dom man laddar hos ute höja sina priser snart när det är så högt elpris. Andra bostadsrättsföreningen har dock bundet på 1,30 inkl allt, frågan är hur länge dom har bundet. (Bor växelvis i 2 olika föreningar).

Kanske blir att man försöker sälja bilen när man får den och fortsätter åka bensinare. Tyvärr är ju det också väldigt dyrt. Var ju därför man beställde elbil. Svårt val :-(
GustavE skrev:Kanske blir att man försöker sälja bilen när man får den och fortsätter åka bensinare. Tyvärr är ju det också väldigt dyrt. Var ju därför man beställde elbil. Svårt val :-(
Snabbsvar
Det blir billigare ändå att åka elbil till dess kwh priset ligger runt 10kr/kwh. Det kommer det inte tillåtas att göra. Om du dock räknat med att finansiera den högre värdeminskningen (som för tillfället är lägre men på sikt blir det nog mer) med lägre milkostnad så blir det ju svårare kanske.
Lövet skrev:
Det blir billigare ändå att åka elbil till dess kwh priset ligger runt 10kr/kwh. Det kommer det inte tillåtas att göra. [/quote]

Kanske, kanske inte. Man ska inte underskatta det faktum att politiker ofta är stolta och inte erkänner några misstag. Så politikerna har säkert råd att köra elbil trots 10:-/kWh, så bryr de sig inte om att andra inte har råd. Och svensken forsätter ändå att rösta för detta (se olika väljarbarometer) ändå var fjärde år. (samt många andra länder i (väst)Europa.

Dessutom så tycker de att "omställningen" är viktig, oavsett hur många männsikor som drabbas och som kan behöva gå från hus och hem. Lite får man offra för "klimatet" och för att politiker ska kunna känna sig goda i Eu och bilderberggruppen.

Det är bara att titta på hur många partiledare/övriga partitoppar som accepterade inbjudan och kom till soppköket "vi står vid din sida" i Stockholm, bara Moderaterna och SD.

Man bryr sig inte så mycket om vanligt folk, och fattigpensionärer. Man skyller på tidsbrist, men det fanns tid att vara med i pridetåget.

Samtligt är det väl inte förvånande om elbilarnas laddningstider blir för dyra, så har det ju varit innan också där olika drivmedel först uppmuntrats från politiskt håll, och sedan har kostnaderna ökat, aternativt har miljözoner införts, titta på på E85 samt dieselbilar.
  • 1
  • 330
  • 331
  • 332
  • 333
  • 334
  • 445

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]