...

Moderator: Moderatorer

Det var nån som länkade till den ena i kommentarerna. :)
Men man kan ju kolla här: https://www.reddit.com/r/Roadcam/new/

Och sen i sökrutan skriva [SWEDEN] så får man upp svenska klipp. Se till så kryssrutan för "begränsa min sökning till /r/Roadcam" är ikryssad.
joel80 skrev:Hittade mig här också.
En gammal video dom tagit upp.. samma som också låg på Reddit för nån dag sen, så det är väl en av reportens källor skulle jag tro. :D
http://teknikensvarld.se/dum-ide-130-bl ... -2-341857/

Skulle inte förvåna mig om det skrivits nån liknande artikel om nån av dina videos!
Det lustiga är en kommentator på TV som beefar mot Rabe om att det är bara larv att hålla på och jaga folk som kör 130 med släp och att den största faran i hela klippet är att polisbilen stoppar släpbilisten i vägrenen... Med dagens alla mobilsurfande bilister så är det en stor olycksrisk med att stanna så, dessutom är det förbjudet...
Det är till att välja att skita i det som inte är OK = 130 med släp och att bråka om det som är tillåtet = polis som stoppar bil i vägren... :roll:
Jag var i Tokholm i onsdags på jobb. Startade från Kista på eftermiddagen, söderut ut på E4:an. Det tog 7½ timme att köra de ~3,5 km till nästa avfart vid Järna/Arenastaden(?). Väl av motorvägen vände vi tillbaka till Kista, parkerade under Gallerian och tog tunnelbanan ner till Skanstull. Checkade in på hotellet vid midnatt. Roligare har man ju spenderat kvällar...

Igår hörde jag på nyheterna att var fjärde stockholmare fortfarande hade sommardäck...
Såg två töntar i BMW på morgonen stå i 1° motlut i Kista och slira utan att komma någon vart. Det är fan inte konstigt att det blir som det blev när finns så många idioter som inte kan sko sina bilar ordentligt. Vintern kommer ju minst en gång om året, ibland flera. Man blir fan upprörd. Samtidigt som man kommer ihåg att det finns stockholmare som säger att lantisar inte lika smarta. Men vi kan i alla fall hantera lite snö. :roll:
Det föll inte "lite" snö, det föll 40cm!
Bild
Lövet skrev:Det föll inte "lite" snö, det föll 40 cm!
Dessutom var det fuktig snö, inte fluff...

Låt gå för att de hade lite svårt att hinna med att snöröja, men fortfarande (en vecka senare!) finns det gott om gator och cykelbanor som inte är snöröjda! T.ex. mellan Roslagstull och Haga Södra..

I våra kvarter är det städdag en måndag i månaden. Huvudgatan hade städdag igår, och på kvällen såg det ut så här:
Bild
Ja, det är en trottoar där bakom/under....

Vår gata har städdag om två veckor, förhoppningsvis har snön smält bort tills dess, för vi skall nog inte räkna med att Solna stad fraktar bort någon snö.
Parkeringsavgifterna har nästan fördubblats och numera är det avgift 24/7 mot tidigare 8 - 16 vardagar. Detta borde betyda att intäkterna fyrdubblats, men har (snöröjnings-) resurserna ökat?
Ryktet säger att Stockholms stad avtal för snöröjning inte startar förrän 16 Nov. Det innebär att de alltså fick panikrekrytera de snöröjare som kunde ställa upp med kort varsel. Sant eller inte, men det låter ju möjligt. Min lilla lokalgata har säkert 30 cm tjock slask fortfarande och ingen snöröjning har skett trots städdag igår.
Det föll mycket snö men det var inga större problem att ta sig fram som bilist med bra vinterdäck.. om man alltså ser till väglaget och inte till alla idioter med sommardäck som stod stilla i varenda litet uppförslut, eller i diken där vägen var lite skevning/tvärfall.

Snöröjningen verkar inte funkat så bra.. gissar att dom som vann upphandlingen inte hade planerat för snö... det blir ju mycket bättre ekonomiskt om dom inte behöver ploga.. nu satsar dom på att allt smält inom nån dag så slapp dom hålla på med massa plogning på cykelbanor och småvägar.
Mja, du kan avsluta konspriationsteorin dock. Snöröjarna får inte betalt om de faktiskt inte är ute och åker så de hoppas snarare på att få åka ut många gånger. Det är inte heller de själva som avgör vid vilken snömängd de ska åka ut eller hur ofta. Det gör trafikkontoret.
Va? Nej så är inte avtalen skrivna. Dom har en baskostnad dom fakturerar oavsett hur mycket det snöar, men sen har dom också såklart per gång. Det jag skrev var dock med lite ironi.. Vilket jag har svårt att lära mig att det inte alltid går hem i skrift. :)

Trafikkontoret kallar inte ut de som är upphandlade av kommunerna. Där är det snödjup som gäller. Avtalen där ser olika ut. Vissa gator ska inte röjas innan det är visstantal centimeter snö. Jag hörde att det kan vara så mycket som 30cm på mindre gator innan det är krav på att dom ska snöröja. Det är i allafall nått som regleras i avtal med de upphandlade.

Trafikverket har däremot ju satt dom gränserna för det vägnät dom ansvarar för.
Snöröjningen upphandlas kommunvis, och det är minst lika dåligt i Solna som i Stockholm.
Planeringen verkar vara i stort sett obefintlig. Det verkar t.ex. inte finnas någon plan för tillfällig deponi av snö och när och vart snöhögar skall forslas bort. I dagsläget är ungefär 25% av alla parkeringsplatser blockerade av snö, och det finns inget överflöd annars heller.
Vi betalar som sagt för "rätten" att parkera på gatan, men nu undviker man att köra bil eftersom det är mycket svårt att hitta en ledig plats när man komner tillbaks.
  • 1
  • 325
  • 326
  • 327
  • 328
  • 329
  • 356

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]