- lör 17 okt 2015, 11:15
Kan bli irriterad på alla (ofta yngre kvinnor) som lägger större vikt vid sin mobiltelefon än bilkörningen. Jäkla trafikfara! :???:
Moderator: Moderatorer
White skrev:Kan bli irriterad på alla (ofta yngre kvinnor) som lägger större vikt vid sin mobiltelefon än bilkörningen. Jäkla trafikfara! :???:Gäller av nån anledning också budförare eller yrkesförare av mindre lastbilar/VANs!
PTV skrev:Det blir ingen skillnad för barnet och det påstår ingen heller. Däremot så är det en skillnad när det gäller ansvar och vållande. Det är så oerhört enkelt att i alla situationer påstå att någon har ett ansvar i alla lägen, precis som du nyss gjorde när du skrev:llesrof skrev:Oavsett vilket så är det ju kvinnan i detta fall som har ansvaret för ett tre månaders barns liv och såvitt jag förstått så är barnet numera avlidet.Hur i hela friden förändras detta oavsett om hon tuggade bubbelgum, pickade på telefonen eller fick blodtrycksfall !?.Eller det var ett UFO som i sin dragstråle drog vagnen rakt ut i gatan !?.
Har du andra källor än media eller låter du bara fantasin skena iväg när du anklagar mamman? Det är möjligt,mkanske till,och med troligt att hon tuggade bubbelgummi, pickade på telefonen och klev rakt ut i gatan, men det vet vi inte. Artikeln säger ju inte så mycket. Jag kan tänka mig ett antal andra scenarior, exempelvis att hon kan ha snubblat, fått blodtrycksfall eller kanske blivit bländad.
...så är det ju kvinnan i detta fall som har ansvaret...Det finns situationer som hamnar utanför ens kontroll och som kan dyka upp så plötsligt att man inte hinner ta det där ansvaret som du antyder att hon brustit i.
Arma stackars lilla barn.Tre månader gammal och så tog livet slut pga en mamma som använde barnvagnen som murbräcka.Tur för denna mamma att hon bor i landet Sverige annars hade hon väl hamnat bakom galler för mord på spädbarn.Om detta vet vi inget så det är därför jag undrar om du vet något som vi andra inte vet om just detta specifika fall. Det är möjligt och kanske till och med troligt att det gick till på det sätt som du tror, men tills vi vet det så känns det lite osmakligt att anklaga mamman. Om det sedan visar sig att det är som du tror så tjänar det ju heller inte så mycket till att förbanna mamman. För att citera dig igen:
Hur i hela friden förändras detta oavsett om hon tuggade bubbelgum, pickade på telefonen eller fick blodtrycksfall !?.Eller det var ett UFO som i sin dragstråle drog vagnen rakt ut i gatan !?Om det är som du tror, att hon gick rakt ut i gatan med barnvagnen först och utan att se sig för så är nog det bästa vi kan göra att låta denna tragiska händelse bli en varning och påminnelse till alla att vara mer uppmärksamma.
skrothögen skrev: I övrigt när det gäller hastigheten så har den ökat sen Gävle kommun började bygga fartgupp och cykelöverfarter var 50 meter så "kängurukörning" med full gas och tvärnit är nu mer regel än undantag.Funderar lite över vad så pass många fartgupp gör för utsläppen i en stad.. Det blir bra många fler inbromsningar och accelerationer än förut. Man borde satsa mer på att få ner medelhastighet på en viss sträcka än att sätta ut punkter där man måste sakta ner till bra mycket under gällande hastighet.
joel80 skrev:Men har du inte räknat ut det? Då kan ju kommunen hänvisa till ökade utsläpp och hitta på ännu mer saker för att mota bort bilismen.skrothögen skrev: I övrigt när det gäller hastigheten så har den ökat sen Gävle kommun började bygga fartgupp och cykelöverfarter var 50 meter så "kängurukörning" med full gas och tvärnit är nu mer regel än undantag.Funderar lite över vad så pass många fartgupp gör för utsläppen i en stad.. Det blir bra många fler inbromsningar och accelerationer än förut. Man borde satsa mer på att få ner medelhastighet på en viss sträcka än att sätta ut punkter där man måste sakta ner till bra mycket under gällande hastighet.
Sträckan på 7km jag kör nån eller ett par gånger i veckan för att storhandla har fått 4st nya gupp senaste åren. Förbrukningen på färddatorn har under den tiden ökat med 20-30% på den sträckan. Jag vet inte hur pass mkt det är vid pump, eftersom man inte bara kör den sträckan mellan tankningarna.. men det är väldigt tydligt att förbrukningen ökat, rätt mycket.
llesrof skrev: Men har du inte räknat ut det? Då kan ju kommunen hänvisa till ökade utsläpp och hitta på ännu mer saker för att mota bort bilismen.Vi kan ju alltid hoppas.. Om nån dryg månad kan jag ju köra på el i stan.. blir ju kanon om dom förbjuder alla illaluktande dieslar och bensinbilar! Ingen mer kö vid rödljusen för mig! ;)
joel80 skrev:Funderar lite över vad så pass många fartgupp gör för utsläppen i en stad.. Det blir bra många fler inbromsningar och accelerationer än förut. Man borde satsa mer på att få ner medelhastighet på en viss sträcka än att sätta ut punkter där man måste sakta ner till bra mycket under gällande hastighetFartgupp är en enkel metod för kommunpolitiker/tjänstemän att visa handlingskraft, det syns väldigt tydligt för alla kommuninvånare hur duktiga de är på att begränsa bilismen. Om utsläppsnivåerna ökar eller sjunker är inte lika synligt för medborgarna, men många Svenska städer börjar få problem med sin luftkvalitet så något är ju fel.
Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]