Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
ER skrev:
Waterlily skrev:Dessutom har vissa bilmodeller instrumentbelysning alltid tänd även när bakljuset är släckt. På detta viset har man tagit bort ett incitament att tända sina ljus då det mörknar.

Märkligt också att Volvo, som värnar så om sin säkerhetsimage, har modeller där bakljusen är släkta vid körning.

Vänligen Näckrosen.
Med ljusreglaget korrekt ställt så har ju volvo bakljusen tända även dagtid iaf på V70 och jag har sett nya XC60 med samma fina finess med bakljus tända ihop med DRL fram. Är ju bara tokstollar som petat på ljusreglage som har släckta bakljus dagtid, alt fipplat men mjukvara så bakljusen är släckta utan anledning.
Nej Volvo har ändrat så att bakljusen är släckta numera när DRL är tänt.
Användarvisningsbild
av ER
Ren idiot, bilarna borde automatiskt ha körförbud då klanten bakom ratten ändå inte kan hantera detta, bevis syns dagligen.
Måste "stalka" en ny V70 för att verifiera dumheterna.

EDIT: Manualen för V/XC70 MY15/16 liksom XXC60 2015 säger fortfarande att positions/parkeringsljus är påslagna i både auto och "parkeringljusläge"(läge 2 från vänster räknat), dvs som på MY14 för V70 där bakljus slås på.
Bara på överflödiga "nollan" finns dumläget kvar. Har dom ändrat så ljuger dom vitt och brett i manualerna.
av Lövet
ER skrev:Ren idiot, bilarna borde automatiskt ha körförbud då klanten bakom ratten ändå inte kan hantera detta, bevis syns dagligen.
Måste "stalka" en ny V70 för att verifiera dumheterna.

EDIT: Manualen för V/XC70 MY15/16 liksom XXC60 2015 säger fortfarande att positions/parkeringsljus är påslagna i både auto och "parkeringljusläge"(läge 2 från vänster räknat), dvs som på MY14 för V70 där bakljus slås på.
Bara på överflödiga "nollan" finns dumläget kvar. Har dom ändrat så ljuger dom vitt och brett i manualerna.
Inte ovanligt att programuppdateringar ändrar beteendet under en produkts livscykel. Exempelvis fick jag helt utan att vilja det automatisk påslagning av Start/Stopp vid start trots att man stängt av det. Min handbok proklamerade stolt att "bilen minns senaste inställning". I helsicke heller...

Poängen med automatiskt DRL är ju att man inte ska behöva ändra någonting själv. För egen del tycker jag att noll-läge osv borde förbjudas. Det borde bara finnas ett automatisk läge där DRL+bakljus är tänt samt halv och parkeringsläge.
Användarvisningsbild
av joel80
På nya V70 classic är bakljusen släkta i auto-läget under dagtid. Man kan endast få igång dem om man tänder halvljusen fram. Skitdåligt.
av Lövet
joel80 skrev:På nya V70 classic är bakljusen släkta i auto-läget under dagtid. Man kan endast få igång dem om man tänder halvljusen fram. Skitdåligt.
Håller med. Vansinne. Dessutom helt onödigt eftersom de flesta bakljus nu är LED och inte drar någon ström alls och har oändlig livslängd nästan.
av Mikeys
På min S40 lyser inte bakljusen när DRL är tända. Dock tycker jag att min bil är på tok för känslig när den står i Autoläget, xenonljusen tänds och släcks för minsta lilla. Om man kör under en bro, under träd, eller bara i skuggan av några byggnader så har den en tendens att slå på halvljuset, trots att det gott och väl är ljust nog. Så jag brukar faktiskt låta den stå på 0'an när jag kör i dagsljus då jag är lite rädd för att slita ut xenonljusen i förtid. (Hoppas inte jag svär i kyrkan). Dock har jag aldrig glömt att vrida på ljuset när jag kör i mörker, för det är ju rätt uppenbart när det är svart framför bilen. Dock har jag precis som er noterat att många faktiskt inte verkar fatta det... :roll:

PS, kan nämna en sak om en Dacia Sandero vi har på jobbet. Där måste man alltid vrida ner ljuset till 0 (Helt släckt, den har inte DRL) när man stänger av motorn, annars går ett larm. Dock lyser all instrumentbelysning även på läge 0, så när man kör iväg med bilen finns det inget som helst som varnar för att man inte har lyset på. Och det är en svensksåld bil. Total idioti.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mikeys skrev:PS, kan nämna en sak om en Dacia Sandero vi har på jobbet. Där måste man alltid vrida ner ljuset till 0 (Helt släckt, den har inte DRL) när man stänger av motorn, annars går ett larm. Dock lyser all instrumentbelysning även på läge 0, så när man kör iväg med bilen finns det inget som helst som varnar för att man inte har lyset på. Och det är en svensksåld bil. Total idioti.

Ja just det, det påminner mig om mina morsföräldrars bil. Dom har en hyundai accident(:P) årgång... -03 eller -02... Den är likadan, måste stänga av ljusen när man stänger av motorn. Givetvis har inte den bilen nå DRL heller, och är svensksåld.
Jag har dock bara kört den ett fåtal gånger, så kommer inte ihåg om det finns någon indikation att ljusen är avstängda... Men det är väl tveksamt med tanke på den obefintliga utrustningen som bilen har :P
Användarvisningsbild
av SvenB
Kul att fler uppmärksammat detta, att inte alla bilar hade halvljusautomatik tidigare. Det var i DRL:s första tid som jag påstod att vi inte hade halvljusautomatik på billigare bilar förr heller. Men jag blev "sågad" jämsmed fotknölarna för att jag skrev så. ?:-/
av rid54
Lyset-tänt-bestämmelsen kommer väl från 70-talet. Många bilar överlevde ju denna revolutionerande händelse genom att föraren fick komma ihåg att tända o släcka lysena... Det måste ha funnits en väsentlig tidsperiod där det var krav på att lyset skulle vara tänt, men inte krav på att det skulle vara automatiskt. Bilar från länder där kravet inte fanns, hade säkert inte automatik (med goda skäl), om inte importör/GA lät eftermontera nån form av tillsats på sverigesålda fordon. Volvo och Saab införde ju snabbt automatiska varselljus. Det var ju inte så svårt för en förare att anpassa sig; man tände själv om automatiken inte fanns. Glömma lysena efter körning gjorde man väl nån gång. Problemet nu tycks ju vara reglerna snarare än tekniken, eller kanske i kombination med tekniken. Många är invanda vid att det funkar automatiskt med fram- och baklysen och fattar tydligen inte den förändring som har skett. Reglerna är mycket dåligt anpassade till verkligheten, eftersom de tillåter en så undermålig teknik att installeras i nya bilar. Troligen måste reglerna ändras (krav att det lyser både fram och bak när bilen är i rörelse) och förarna får sedan anpassa sig (hur svårt kan det vara...?). Att det missas idag beror nog bland annat på att det inte är ett tydligt krav och många därför inte bryr sig helt enkelt.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 57
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden