Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Buntar tråden lite eftersom jag själv är på helt efter en T6 Recharge.

Frågor jag jag är

Förbrukning.
Idag har jag en D4 AWD som vin snål körning ligger på 0.5, vid pumpen.

Har ungefär 2km till jobbet och hur jobbar hybriden då. Kommer motorn aldrig starta oberoende av temp?

Hur snabb är fyrhjulsdriften? Kör man på el och det börjar spinna så måste den första dra igång motorn innan framhjulen kan hjälpa till.

Laddar högspänningen även lågspänningen? Tänker på om jag kör bensinvärmaren under en vecka så tömmer den ganska snabbt batteriet.

Hur är det med effekt? Som jag fattar det hade dom första 340hk, 2023 blev det 355 sen ger elmotorn cirka 50.
Har en 2022:a, levererad december -21, sedan i mars 2025.
Förbrukning. Vid ren bensindrift drar min ca 0,6 enligt mätarna. Svårt att mäta vid pump då den regenererar en del och jag sällan kör så långt utan laddning.
2km till jobbet. Ställer man in bilen i läge Pure går den bara på el. Osäker på om motorn startar om det är kallt.
Snabb fyrhjulsdrift. Vet inte helt men man kan ställa in den i Constant 4wheel drive och då verkar det inte vara någon fördröjning. Jag backade upp på en infart i uppförsbacke (i Hybridläge) med grus och då spann bakhjulen (de eldrivna) lite för länge.
När man laddar högspänningsbatteriet så laddas även startbatteriet när det andra är fullt.
Effekt. Tillräckligt anser jag. Kommer från en XC70 D5 -12 och V90n är klart piggare men behöver såklart varvas lite som bensinmotor.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]