Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
andreas_lofgren skrev: Visst är BMWn dyrare, det förnekar jag inte men du får rätt mycket förfining för de pengarna också. Sedan att fri service inte påverkar förmånsvärde, visst, men det påverkar onekligen totalekonomin för bilen ordentligt.
Man kan, som jag sade tidigare, diskutera hur jämförbara de olika tillvalen är och hur mycket "förfining" de innebär. BMW har kanske en bättre Bluetooth-koppling för 8.300 kr än Volvos för 2.900 kr, men är den 5.000 kr bättre? Är skinnklädseln 14.000 kr bättre?

Hur som helst så blir en någorlunda likvärdigt utrustad BMW nära 100.000 kr dyrare vilket har den överlägset största påverkan på totalekonomin, klart större än vad en eventuell ökad bränsleförbrukning på 1-2 dl/milen innebär (ni kanske kommer ihåg topic? ;) ). F ö så kommer nya XC60 med fyra års fri service så det är väl bara en tidsfråga tills Volvo erbjuder XC70 med fri service.
av dali
andreas_lofgren skrev:Kan bara kommentera lite kort pga tidsbrist men jag ser ett par punkter där du utrustat BMWn med dyrare saker. Bland annat har du stoppat in:

* Radio Professional - till vilken nytta? Själva ljudet blir inte bättre av detta utan det räcker om du tar HiFi paketet
* Komfortstolar - motsvarande finns inte till Volvon och jag ser inte behovet eftersom BMWs originalstol är utmärkt. Klart att det blir dyrare om du lägger till stol för 20.000kr utan att göra motsvarande på Volvon?
* Dragkrok - du har lagt in denna på BMWn från början men inte på Volvon. Det finns också en billigare som är avtagbar likt Volvos. Den du valt nu är elektriskt infällbar.
Det är ett tag sedan jag körde BMW, men man var då tvungen att beställa Professional för att ha möjlighet att ansluta CD-växlare. Jag la även till förberedelse för CD-växlare från fabrik för 700 kr eftersom det är väldigt mycket dyrare att göra i efterhand. Jag valde High Performance stereo till Volvon för att få samma funktionalitet (och uppgraderade högtalare).

Komfortstolarna tog jag för att Volvos stolar är bland de absolut bästa på marknaden och kan inte uppgraderas för att de är helt enkelt de bästa som Volvo kan erbjuda. Komfortstolarna från BMW är minst lika bra, om inte bättre. Standardstolarna är inte lika bra, man ska väl inte köpa en dyrare bil och få sämre stolar?

Dragkroken på BMW:n kanske ser onödigt dyr ut, men valde man den billigare kroken så valdes också automatiskt M Sportpaket, vilket höjde priset med ytterligare ca 30.000. Jag la inte till dragkrok på Volvon eftersom det inte går i konfiguratorn, men jag skrev klart och tydligt att det tillkommer på Volvons pris (+25.000 inkl v-hjul och mvk) men inte på BMW:ns (+15.000, väldigt snällt räknat för v-hjul och mvk).

Med andra ord så anser jag att man måste plocka på BMW:n mer saker för att konfigurationerna ska vara likvärdiga och då är prisskillnaden ganska exakt 100.000. Vad man vill ha på bilen skiljer från person till person, men vi ska väl jämföra äpplen med äpplen?

Volvon har dessutom nivåreglering och elektriskt öppningsbar baklucka, det fanns inte att välja till BMW:n. Tonade rutor glömde jag på BMW:n, kostar 3.500 kr.
av Lövet
Just det där exemplet var nog ganska extremt (1,2 liter diesel per mil på landsväg) men att D5an och 2,4Dn drar alldeles för mycket i jämförelse med deklaration och konkurrenter måste vara allmänt känt vid det här laget.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
XC90_Executive skrev:En stor nackdel med t.ex BMW är att det lätt sticker i ögonen på folk. Det spelar nåstan ingen roll vilken BMW....

Sen kan man komma med en Volvo för 750-800, det ser inte folk. En BMW för samma summa däremot... :roll:

Sen, det som jag ofta drar upp; Säkerheten. Det väger högre för mig än lite lägre bränslekostnader!

En stor nackdel med t.ex BMW är att det lätt sticker i ögonen på folk. Det spelar nåstan ingen roll vilken BMW....

Sen kan man komma med en Volvo för 750-800, det ser inte folk. En BMW för samma summa däremot... :roll:

Jag håller helt med, det är lite :lol: :wink: faktiskt.

Om jag tar mig själv då¨:

Ser jag en merca för massa pengar så tänker jag: Ja den där snubben har pengar!
Ser jag en porsche för 1 milj? så tänker jag: Vad är det nån jävel som tror han kan köra för att han har en sån bil?
En Bmw för massa pengar: Ja han har också mycket pengar. Och kör en osäkrare bil.

En nyare Volvo maxutrustad (executive V8): En sån där skulla ja köpa om ekonomin tillät det :mrgreen: Fina bilar oj oj.
--

Men ingen har väl bett om att få höra mina tankar så nu ska jag sluta tänka högt :idea: :wink:

/Kalle
av Ottoman
Igår blev det en runda GBG-Malmö och lite körning i Götet idag. För ett tag sen kom jag ner på 0,58 verklig förbrukning GBG-Sala men då var det lugn körning. Nu tänkte jag testa vad bilen drar vid lite snabbare körning. Tankade fullt nollställde medelförbrukningen och körde 3 mil i GBG stad, ner till Malmö, dryga milen inne i stan och sen hem och ytterligare 3 mil i GBG. När jag menar fortare så satte jag farthållaren på 140 vilket enligt min gps är 136 km/h, korta sträckor körde jag snabbare. Tankade nu ikväll vid samma pump. Den verkliga förbrukningen landade på 0,79 och färddatorn visade 0.8. Jag hade räknat med en högre förbrukning. Med en 520d hade säkerligen förbrukningen varit lägre men nu tycker jag att jag ändå körde på ganska bra.
Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev:
Kan bara kommentera lite kort pga tidsbrist men jag ser ett par punkter där du utrustat BMWn med dyrare saker. Bland annat har du stoppat in:

* Radio Professional - till vilken nytta? Själva ljudet blir inte bättre av detta utan det räcker om du tar HiFi paketet
* Komfortstolar - motsvarande finns inte till Volvon och jag ser inte behovet eftersom BMWs originalstol är utmärkt. Klart att det blir dyrare om du lägger till stol för 20.000kr utan att göra motsvarande på Volvon?
* Dragkrok - du har lagt in denna på BMWn från början men inte på Volvon. Det finns också en billigare som är avtagbar likt Volvos. Den du valt nu är elektriskt infällbar.

Utan att jag känner att jag missat så värst mycket får jag det till:

Visst är BMWn dyrare, det förnekar jag inte men du får rätt mycket förfining för de pengarna också. Sedan att fri service inte påverkar förmånsvärde, visst, men det påverkar onekligen totalekonomin för bilen ordentligt.
Radio professional måste du ha för att ex ha iPod gränssnitt som är både klart sämre och dyrare än Volvos. Vidare måste du ha Professional för att kunna spela mp3 skivor.
Original BMW stolarna är ju hårda som parkbänkar, jag håller med, komfortstolarna är i Volvoklass och en nödvändighet.
Om du nu ska räkna totalekonomiskt kanske andrahandsvärdet ska räknas in. BMW lär tappa mer i pengar på tre år än Volvon.
Bor man i Sverige och räknar med att ta sig fram i snö är väl inte bakhjulsdrift att föredra heller.
Jag gillar BMW bilarna också föv, men hur jag än räknade så fick jag en 520DT till mer pengar än en XC70. I den jämförelsen står sig en 520D slätt.
Krocksäkerheten i en 5-serie är ju inte direkt högsta klass heller.
av Tflex
kave skrev:
andreas_lofgren skrev:
Kan bara kommentera lite kort pga tidsbrist men jag ser ett par punkter där du utrustat BMWn med dyrare saker. Bland annat har du stoppat in:

Utan att jag känner att jag missat så värst mycket får jag det till:

Visst är BMWn dyrare, det förnekar jag inte men du får rätt mycket förfining för de pengarna också. Sedan att fri service inte påverkar förmånsvärde, visst, men det påverkar onekligen totalekonomin för bilen ordentligt.
Radio professional måste du ha för att ex ha iPod gränssnitt som är både klart sämre och dyrare än Volvos. Vidare måste du ha Professional för att kunna spela mp3 skivor.
Original BMW stolarna är ju hårda som parkbänkar, jag håller med, komfortstolarna är i Volvoklass och en nödvändighet.
Om du nu ska räkna totalekonomiskt kanske andrahandsvärdet ska räknas in. BMW lär tappa mer i pengar på tre år än Volvon.
Bor man i Sverige och räknar med att ta sig fram i snö är väl inte bakhjulsdrift att föredra heller.
Jag gillar BMW bilarna också föv, men hur jag än räknade så fick jag en 520DT till mer pengar än en XC70. I den jämförelsen står sig en 520D slätt.

Att man skulle behöva ha professional för att spela mp3 har jag svårt att tro. I min förra bil, en BMW X3 -05 hade jag bara business cd. Men det gick alldeles utmärkt att spela mp3. Däremot visste inte säljaren om detta, så när jag frågade sa han att det inte skulle gå. Men som sagt, det gjorde det.
Användarvisningsbild
av kave
Tflex skrev: Att man skulle behöva ha professional för att spela mp3 har jag svårt att tro. I min förra bil, en BMW X3 -05 hade jag bara business cd. Men det gick alldeles utmärkt att spela mp3. Däremot visste inte säljaren om detta, så när jag frågade sa han att det inte skulle gå. Men som sagt, det gjorde det.
Du menar inte brända musikskivor nu då? I 5 serien måste du ha Professional för MP3.
av Lövet
Inte nu längre. Det var så förut men nu ska Business klara MP3. Just stereobitarna är annars riktigt dyrt (vill du köra ipod måste du ha gränssnitt plus professional vilket blir runt 10k) och inte särskilt prisvärt.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 56

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå