...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Ok.. Då har du lite koll alltså.
Fast du skrev att du brukar ligga kvar och blocka.. Jag tolkade det som att du låg i vänster fast du inte behövde.

När jag kör om och det kommer nån stressbulle som lägger sig för nära händer det att jag saktar ner. Lärde mig när jag tog körkort att man ska ha större marginaler och köra försiktigare om man har någon som stressar en bakom... Inte bromsa eller göra nått farligt, utan bara försiktigt sakta ner. ;)
Ha ha brukar också sakta ner,när nån ligger för nära.Vilket jag gör även på 70/90 vägar.Ja och bäst är att låta dom åka om fortast möjligt.Innan de får panik.
BennyL skrev:Fast oavsett vad hastighetsmätaren visar så om jag på motorväg ligger och kör om en långtradare i 105 och en stressmupp kommer upp och gömmer sig bakom mig så har han ingen rätt att bete sig som en idiot. Jag är ansvarig för min omkörning och skall självklart byta till höger så fort det kan ske på ett säkert sätt för mig och den jag kör om.
Annars kan man testa att göra det den blinkande stressmuppen egentligen vill... Jag ligger halvvägs förbi en långtradare när muppen kommer upp bakom och blinkar att jag skall flytta på mig. Då sänker man farten så att långtradaren tar tillbaka sitt försprång så att man kan gå in bakom den så att stressmuppen kan få köra om före mig :evil:
Absolut.. Däremot tycker jag att man beroende på hur stor avvikelse från hastighetsbegränsningen man kör i bör man ha ökad respekt för andra på vägen som vill hålla laglig hastighet.
Det går åt båda hållen.. Den som kör i 130km/h på 110-väg får acceptera att det ibland kommer att vara folk som vill byta fil från höger körfält för att köra om sånna som kör saktare.

Kör man i 80-90km/h på 110-väg tycker jag det är lika viktigt att ta hänsyn till de som vill köra i 110km/h. Alltså inte kasta sig ut framför för att sega om nån som ligger i 80km/h i sina 85km/h... utan vänta till det är en tillräcklig lucka, och om man kan, accelerera lite så omkörningen går snabbare.
joel80 skrev:
BennyL skrev:Fast oavsett vad hastighetsmätaren visar så om jag på motorväg ligger och kör om en långtradare i 105 och en stressmupp kommer upp och gömmer sig bakom mig så har han ingen rätt att bete sig som en idiot. Jag är ansvarig för min omkörning och skall självklart byta till höger så fort det kan ske på ett säkert sätt för mig och den jag kör om.
Annars kan man testa att göra det den blinkande stressmuppen egentligen vill... Jag ligger halvvägs förbi en långtradare när muppen kommer upp bakom och blinkar att jag skall flytta på mig. Då sänker man farten så att långtradaren tar tillbaka sitt försprång så att man kan gå in bakom den så att stressmuppen kan få köra om före mig :evil:
Absolut.. Däremot tycker jag att man beroende på hur stor avvikelse från hastighetsbegränsningen man kör i bör man ha ökad respekt för andra på vägen som vill hålla laglig hastighet.
Det går åt båda hållen.. Den som kör i 130km/h på 110-väg får acceptera att det ibland kommer att vara folk som vill byta fil från höger körfält för att köra om sånna som kör saktare.

Kör man i 80-90km/h på 110-väg tycker jag det är lika viktigt att ta hänsyn till de som vill köra i 110km/h. Alltså inte kasta sig ut framför för att sega om nån som ligger i 80km/h i sina 85km/h... utan vänta till det är en tillräcklig lucka, och om man kan, accelerera lite så omkörningen går snabbare.
Ja absolut,brukar aldrig kasta mig ut framför nån,har aldrig så bråttom.Jag har testat en gång i tiden.En sträcka på 15 mil.Jag kunde tjäna 8 minuter,när jag körde mycket för fort.Det var nattetid,sommartid.I stort sett ingen trafik efter jag kom förbi sthlm.Åkte söderut.Numera åker jag oftast lagligt.Sporten nu är att ha låg förbrukning.
Håller med.. Jag ser det också som en sport att ha låg förbrukning.. Vilket gör att jag i den mån det går försöker slippa att bromsa ner från 110km/h till 85km/h bakom en lastbil för att sen accelerera om den. Försöker istället i god tid öka eller minska hastigheten några enstaka km/h för att tajma en lucka.
(då är det för övrigt extremt irriterande med folk som ligger och pendlar i hastighet i omkörningsfilen.. Och typ saktar ner till den hastighet man själv håller när dom ligger precis snett bakom. Gah!)
joel80 skrev:Håller med.. Jag ser det också som en sport att ha låg förbrukning.. Vilket gör att jag i den mån det går försöker slippa att bromsa ner från 110km/h till 85km/h bakom en lastbil för att sen accelerera om den. Försöker istället i god tid öka eller minska hastigheten några enstaka km/h för att tajma en lucka.
(då är det för övrigt extremt irriterande med folk som ligger och pendlar i hastighet i omkörningsfilen.. Och typ saktar ner till den hastighet man själv håller när dom ligger precis snett bakom. Gah!)
Joel.
Det där tror jag några har som sport.
Kör motorväg och ser bil/lastbil längre fram som håller en lägre hastighet.
Koll i backspegeln i god tid..aha där kommer en (lägg in valfri tysk bil) i vänster fil.
Ok saktar farten lite så att man kan gå ut i vänster efter bilen, men då lägger sig denna någon snett bakom i precis min hastighet ända till man tvingas bromsa för långsammare trafik i höger fil. Sen drar de på....kan nästan svära på att man hör dem hånskratta. :evil:
Nåväl, nästa gång så blir det ut med högerblinkers och sega om! :wink:
BennyL skrev:CW, håller med, hatar folk som skall "hänga på höften" utan att göra någon ansats att agera. Fler än en gång har jag klippt till och kört ut framför, men mest för att jag blir sur när de försöker låsa in mig. Då är det skönt med en T5... 8)
Det var en av sakerna jag störde mig på innan jag skaffade polestar, var tvungen att växla ner i sådana situationer. Efter polestar så är det bara att stämpla på sexan så löser det sig :)
  • 1
  • 305
  • 306
  • 307
  • 308
  • 309
  • 356

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)