Thomasksen skrev: ↑sön 15 okt 2023, 19:50
https://carup.se/tvingades-valja-bort-v ... rs-vantan/
Dom flesta av Volvos modeller, har ok leveranstider.
Tror inte ett ögonblick på vad Volvokillen säger som man kan läsa via länken:
”…tillverkningen prioriterar de modeller för vilka det finns störst global efterfrågan, säger Magnus Holst, PR-ansvarig på Volvo Cars Sverige.”
Varför tror jag inte på detta? Jo för att när det var komponentbrist som värst prioriterades XC90 och hör och häpna S/V90, så dessa blev aldrig chip brist edition med viss saknad utrustning. V90 lär inte höra till de Volvomodeller med störst global efterfrågan (varken då eller nu).
Vet av egen erfarenhet med min egen V90 Recharge MY22 early. Inget fattades på bilen vid leverans och det var under värsta chipbristperioden. BLIS och Driver Awareness fick min bil trots chipbrist. Och det var för att Volvo prioriterade 90-serien (S/V 90 och XC90). Detta trots att V90 har haft dalande försäljningssiffror globalt sen länge och V90 Recharge hänger säkert på gärdesgården att stå på tur att fasas ut härnäst (tillsammans med V60 Recharge) på grund av dalande global försäljning. England har slutat sälja Volvokombi helt t.ex. Låg efterfrågan borde betyda att man inte prioriterar varken datachip till sådan modell och att leveranstiden blir längre eftersom det finns få anledningar tillverka bilar med nån brådska som få beställer som inte bidrar till att visa fina försäljningssiffror och ge mycket vinst snabbare.
Det är ibland olika saker vad man säger och hur det förhåller sig i verkligheten.
Det var länge sen jag svalde med hull o hår vad en tillverkare säger. Det stämmer inte alltid vad olika representanter för ett företag säger.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.