Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
MartinS skrev:Statoil kör numer med 5% etanol även i 98 oktan. V-power är väl den enda högoktaniga såsen utan etanol numer om jag inte är felunderättad?
Även V-Power har numera 5% etanol..kort sagt alla verkar ha 5% även i 98 idag. Det var väl en nobrainer att inblandningen skulle öka... vi får väl se vem som blir först med E10 ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av Camel
Andis skrev:/.../Har testat i turbo bilar med med all modern reglering men kommit fram till att skillnaderna är mikroskopiska finns så många fler saker som kan spela in som vädret som gör att skillnaden försvinner helt.
Effektskillnaden på min 2,5FT mellan BF95 och E85 (102-104 oktan) är inte mikroskopisk. Den är i högsta grad märkbar. :D
Så även skillnaden i förbrukning. :wink:

Olika luftdensitet/fuktighet (på havsnivå) påverkar inte lika mycket. :mrgreen:
av Nicasl
Har en fundering ang 95 vs 98 i mitt fall ( V-Power ).
Den skillnad jag nu känner är kanske mer mellan Q-Star soppan och Shells bensin ?
Har hört rykten som säjer att Statoil garanterar "jämnhet" i sin Bensin?

Kanske rykten bara,men det är kanske möjligen större skillnad i bränslet mellan olika bolag än oktanet ?
av Andis
Camel skrev:
Andis skrev:/.../Har testat i turbo bilar med med all modern reglering men kommit fram till att skillnaderna är mikroskopiska finns så många fler saker som kan spela in som vädret som gör att skillnaden försvinner helt.
Effektskillnaden på min 2,5FT mellan BF95 och E85 (102-104 oktan) är inte mikroskopisk. Den är i högsta grad märkbar. :D
Så även skillnaden i förbrukning. :wink:

Olika luftdensitet/fuktighet (på havsnivå) påverkar inte lika mycket. :mrgreen:
Ja :-)
Mellan E85 och BF95

Men jag menade mellan BF95 och BF98 är det mikroskopiska skillnader I prestanda och förbrukning. I en standard såld motor.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Nicasl skrev:Har en fundering ang 95 vs 98 i mitt fall ( V-Power ).
Den skillnad jag nu känner är kanske mer mellan Q-Star soppan och Shells bensin ?
Har hört rykten som säjer att Statoil garanterar "jämnhet" i sin Bensin?

Kanske rykten bara,men det är kanske möjligen större skillnad i bränslet mellan olika bolag än oktanet ?
Ja vem vet. Har du hört talats om cocker gasoline (kan vara fel stavat) är väll osäkert om sån soppa sålts här men tvättades i smyg i Norge för ett antal år sen och oktan förstärktes i någon ryskt land längst Östersjön vägen hit är ju sen inte så lång men troligen inte sålts här då den är mycket oren och full med gift.

Finns ett program om det efter att det exploderade när dom höll på och tvätta i Norge och allt uppdagades.

Men vem vet svårt för gemene man att kontrollera om det är skillnad på soppan. Men jag skulle knappast tro det i Sverige.

Däremot har man jag själv varit med om bensin i utlandet på 90 talet som varit så dålig att även en ny bil blårykit med den i. Men det var ju länge sen och inte inte i Europa.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av MartinS
Andis skrev:
Men jag menade mellan BF95 och BF98 är det mikroskopiska skillnader I prestanda och förbrukning. I en standard såld motor.
Det lär ju variera mellan motorer, en del motorstyrsystem kan ju säkert göra mer nytta av den högre oktanen än andra. Jag märker 5-6% skillnad i förbrukning mellan 95 och 98 på XC60'n, och bilen går absolut bättre. Men det är ju valfritt om du vill tro på det eller inte...
Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev: [/.../valfritt om du vill tro på det eller inte...
Jag tror på det. :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
Andis skrev:/.../Men jag menade mellan BF95 och BF98 är det mikroskopiska skillnader I prestanda och förbrukning. I en standard såld motor.
Jag vill påstå att i en modern turboladdad ottomotor så blir skillnaden märkbar om man kör hårt längre tid (än ca 5 min), dvs. högfartskörning. Kanckningsregleringen ställer om tändningen, begränsar laddtryck och kyler med extra bränsle om knackningar uppstår. Om man kör innanför kanckningsgränsen påverkar det inte så mycket mellan t.ex. BF95 och BF98. Men även vid lugn körning märks lite skillnad på BF95 och E85 på min 2,5FT. Andrabilen i hushållet är en Focus med 1,8 FFV sugmotor utan turbo. På den bilen märks ingen skillnad mellan BF95 och BF98. En liten skillnad märks mellan BF95 och E85. Men den motorn har t.ex. ingen laddtryckbegränsning (saknar turbo) utan endast tändvinkeländring och i vissa lägen kylning med extra bränsle.
av Andis
Camel skrev:
Andis skrev:/.../Men jag menade mellan BF95 och BF98 är det mikroskopiska skillnader I prestanda och förbrukning. I en standard såld motor.
Jag vill påstå att i en modern turboladdad ottomotor så blir skillnaden märkbar om man kör hårt längre tid (än ca 5 min), dvs. högfartskörning. Kanckningsregleringen ställer om tändningen, begränsar laddtryck och kyler med extra bränsle om knackningar uppstår. Om man kör innanför kanckningsgränsen påverkar det inte så mycket mellan t.ex. BF95 och BF98. Men även vid lugn körning märks lite skillnad på BF95 och E85 på min 2,5FT. Andrabilen i hushållet är en Focus med 1,8 FFV sugmotor utan turbo. På den bilen märks ingen skillnad mellan BF95 och BF98. En liten skillnad märks mellan BF95 och E85. Men den motorn har t.ex. ingen laddtryckbegränsning (saknar turbo) utan endast tändvinkeländring och i vissa lägen kylning med extra bränsle.
Full gas i Sverige mer än 5 minuter :o
Du är inte rädd om kortet ;-)

Men då kommer nästa fråga då är vi väll inne på mikroskopiska skillnader, för hur ofta kör man så i detta landet?
Samt som du själv säger på en icke turbo laddad motor märks ingenting, men jag vet inte hur många gånger jag både hört och läst på forum där det tankats 98 och det framställs som bilen fått 20-30 hk extra.

Vi borde anordna en rejäl träff och göra en mätning ordentligt.
Vi kan ju lägga in en 5-10 min fullgas körning i den också och se vad resultatet blir.
På standard bilar. Skulle vara kul att se resultatet.

Jag har bara reflekterat över det i vanlig körning och känt efter och jämfört massor av gånger och både förbrukning och kör känsla. Givetvis på turbo bil. Av dessa erfarenheter så tycker jag bara det är mikroskopiska skillnader, men kanske bara för mig det blir så :D
Tyvärr dom gånger jag kört i Tyskland har det varit Sugmotor eller diesel så har inte kunnat göra ordentliga tester där nere.
Däremot körde jag en A6 3,2 bensin sugmotor genom Tyskland på mer eller mindre full gas hela vägen 60 mil på 3 Tim toppar 250 men låg runt 200-230 mestadels. Men märkte ingen skillnad på den i prestanda förbrukningen är svår att säga mycket om lite kö på vägen ner ingen kö på vägen hem.

Sist testa jag i alla fall svensk diesel kontra tysk super diesel men märkte ingen skillnad varken i prestanda eller förbrukning trots långa full gas körningar. För att testa. På den bilen som var en ny diesel bil. Snittade 0.55 vid autobahn körning och vid full gas 197 kmh och toppfart visade den 1.05 per mil. Dom är snåla dom här nya småbils dieslarna :-)

Men visst finns motorer som kräver extrema oktantal.
Finns ju högkompressionsmotor för race bruk som inte kan gå utan spikning på vanlig bensin utan kräver extremt höga oktan.
Högsta oktan jag hittat i Sverige är 102 oktan visserligen dunk vis. Sen spetsa den med oktan boster om man vill.
av Xuri
så vitt jag vet så har ST1 köpt alla shellmackar i sverige så shells soppa vs nån annans ?:P

Å vad jag hört så slutade shell/st1 sälja v-power för ett par år sen, vart mycke snack om skoteråkare som rasade sina injusterade motorer som gick på v-power men sen slutades den sälja utan att något sas å de började rasa motorer i skogarna å då kom de fram att soppan var utbytt.... sanning/myt ?

volvo inte sålt något bil heller som lämnar mer effekt för den körs på bra soppa..

däremot kanske den inte lämnar fabrikseffekt om man kör den på dålig soppa hela tiden...

är de 200 hk har den 200 hk om den körs på rätt bränsle...

däremot om man chippar den så optimerar man den lite mer men då gäller de att man alltid tankar bra soppa..
jag skullle inte kört söderut å legat å pressat kärran längs autobahn utan å varit lite försiktigt.
finns mycke skitsoppa å få tag i å att prova bilen mil eller mil på nära maxeffekt de tänjer gränserna rejält.
Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]

Synd att Mar-a-Lago inte hinner hamna under vatten[…]

rensade felkoden och provkörde bilen 80-100 k[…]

Trasig motorvärmare/slangvärmare

På motorvärmarmodellen du har stå[…]