Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fälgens storlek + 11 hekto var tumregeln på verkstaden där jag servar. I mitt fall 2,7 bar med 205/60-16.

Slitage i mitten av däcken får man av körning i hög hastighet, inte lågt eller högt däcktryck.

På offroadaren kör jag ibland med 0,5 bars tryck på väg hem från träffarna. Det går tungt och framförallt sakta för det är inte särskilt trevligt. Brukar tanka luft på första stället man hittar.. I skogen märker man också väldigt tydligt skillnad mellan högt och lågt tryck. med 2,5 bar som jag brukar ha på väg så studsar det något djävulskt. Med 0,5 bar så kramar däcket bra om ojämnheterna. Mina däck är 30"x9,5"-15" som sitter på 6" fälg. (243/80-15)
mattish skrev:På offroadaren kör jag ibland med 0,5 bars tryck på väg hem från träffarna. Det går tungt och framförallt sakta för det är inte särskilt trevligt. Brukar tanka luft på första stället man hittar.
Har en sådan här för 300 kr, funkar kanon....

Bild
dissonans skrev:Som sagt, kolla vad däcktillverkaren rekommenderar för ditt däck. Här är t ex Continentals rekommendationer:
http://www.continental-tyres.co.uk/www/ ... 010-en.pdf
Blev nyfiken eftersom jag kör conti sportcontact, men det fanns ju inga vettiga dimensioner i den där pdf'en ;) Synd dom inte hade åtminstone 19 och 20" också.

Lustigt dock att de på de dimensioner de har på V70 anser att det ska vara samma däcktryck. 0.1 upp per tum är det jag fått lära mig. 2,6-2,7 känns på tok för lågt med mina lågprofil...
Brainy skrev:
dissonans skrev:Som sagt, kolla vad däcktillverkaren rekommenderar för ditt däck. Här är t ex Continentals rekommendationer:
http://www.continental-tyres.co.uk/www/ ... 010-en.pdf
Blev nyfiken eftersom jag kör conti sportcontact, men det fanns ju inga vettiga dimensioner i den där pdf'en ;) Synd dom inte hade åtminstone 19 och 20" också.

Lustigt dock att de på de dimensioner de har på V70 anser att det ska vara samma däcktryck. 0.1 upp per tum är det jag fått lära mig. 2,6-2,7 känns på tok för lågt med mina lågprofil...
De högre värdena har tagits fram för "breda" däck med lågprofil och utifrån maximal prestanda när de bara hade det syfte. Nu har ju vi medelsvensson dessa däckstyper för vardagskörning och undrar kan över hur däckstrycket kan ge bättre komfort.
Har du valt 19-20" så är det väl utifrån utseende eller prestanda och då trycker man i så mycket att de blir stabila och ger bra styrrespons.
Vill inte vara dryg, men har man gjort det valet behöver man knappast fråga om vilket däckstryck tillverkaren rekommenderar, eller har jag missuppfattat något?
Har själv tävlat tidigare och kan inte köra skiten ur vår bil med 225/50*17 då bilen i sig inte har väghållning för det.
VolvoB20 skrev:
mattish skrev:På offroadaren kör jag ibland med 0,5 bars tryck på väg hem från träffarna. Det går tungt och framförallt sakta för det är inte särskilt trevligt. Brukar tanka luft på första stället man hittar.
Har en sådan här för 300 kr, funkar kanon....

Bild

Nja, en sån orkar inte med. Blir överhettad ganska omgående så man måste pausa för att låta den kyla av sig.
Men det finns andra som man kan köpa, fast dom kostar :(
Jag har typ en sån här (tidigare modell)
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... sor-37905/
...och den funkar fint till att pumpa upp några däck. Man får i ca 0,5-1.0bar/minut.
Har man den fulladdad går det fint att pumpa upp både dina och kompisens däck efter terrängkörningen om man har ett par minuter över, utan att behöva koppla in i cigguttaget. (att i allafall pumpa upp dem till 1,5bar istället för 0,5 bör ju göra stor skillnad på väg hem.)

Sen är den ju praktiskt då den kan ladda ett batteri som blivit tomt. :)
Man ska köra med det rekomenderade däcktrycket som ges av antingen bilfabrikant eller däckfirma som monterar däcken.

Allt annat är vanskligt på grund av
-För högt tryck = ojämt/högre slitage av däck
-För lågt tryckk = ojämt/högre slitage av däck
-Felaktiga vägegenskaper (du vill väl kunna väja för älgen, slippa vattenplana, få rätt grepp med dubben etc)

Att gå lite över eller under rekommenderat tryck anser jag kan vara motiverat av olika orsaker, dock pratar vi då mindre ändringar.

Att köra ett däck avsett för 2,5 på ex vis 1,8 skulle jag kalla mordförsök på medtrafikanter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]