- tis 18 jun 2013, 01:17
#762919
Tack för infon! Finns det någon sida med information som man kan jämföra med just gällande v 70? Vad man ska vara uppmärksam på? Hur vanligt är det idag att någon fifflar med mätare och kommer en OBD2 läsare då visa det?
Rådlös skrev:Rackarn:
Beroende på OBD2-läsarens omfattning-programmering-minne-pris etc. etc. kan du läsa ut det mesta, men dom blir dyrare ju mer dom kan och omfattar. Men i prisexemplet omkring 1000 kr kan nog dom flesta läsare tala om för dig om motorns kondition vad det gäller avgasutsläpp m.m. Den bör ju också kunna berätta om det finns någon missad service eller liknande händelse. Påkostade läsare kan också berätta om eventuella fel på t.ex bromsar och krockuddar.
Alltså sådana fel som kan vara svårt att upptäcka bara genom provkörning och besiktningsprotokoll. Man kan också om man har utrustning för det, läsa ut motordata i realtid. Här på forumet klagas det många gånger på att moderna bilar saknar tempmätare. Den finns i datorn, men visar sig bara om något är fel, men går att läsa ut i grader Celsius med en OBD2-läsare. Och om man är intresserad eller har turbo etc. etc. kan man läsa ut bränsleblandningen vid olika belastningar och tändkurvor m.m. I den här tråden är ju en FFV-bil aktuell. Man kan se den aktuella etanolhalten i bränslet.
Googla på bildiagnostik, OBD2, ELM327.
Man borde alltså ha rätt bra koll på en bil som man är spekulant på med en OBD2-läsare och slippa drabbas av plötsligt uppkomna och okända fel eller störningar en liten tid efter att man har köpt bilen.
Tack för infon! Finns det någon sida med information som man kan jämföra med just gällande v 70? Vad man ska vara uppmärksam på? Hur vanligt är det idag att någon fifflar med mätare och kommer en OBD2 läsare då visa det?