- ons 05 jun 2013, 10:31
#759919
För mig, som ofta har släpkärra eller husvagn, och inte sällan kör utanför asfaltvägen med bådadera, är AWD fantastiskt. Värt varje krona.
Senast i söndags skulle jag igång med husvagnen i uppförsbacke med blött gräs. Av erfarenhet kan jag säga att det hade inte gått bra med framhjulsdriven 850. Om inget annat så hade jag förstört gräsmattan. Med min XC70 märktes ingenting av att det var slirigt gräs under bilen. Inte tillstymmelse till slirning.
Haldex generation 4 kan sätta åt kopplingen hur mycket den vill, när den vill. Det går alltså att åstadkomma alla varianter av ingrepp från några få till 100%. Men om man har lite halvdant ingrepp och framhjulen slirar, då slirar det troligtvis i kopplingen också. Hur mycket som helst av det tåler den förstås inte, trots oljebad. Temperaturen övervakas dock, och inkoppling avbryts om det blir för varmt.
Fyrhjulsdriften är mekaniskt likadan i V70 och XC70, men XC70 har även HDC. Huruvida denna funktion använder Haldex olika är inte lätt att reda ut, om man inte jobbar inom rätt avdelning på Volvo, men i broschyrerna påstår Volvo att HDC gör det lättare att dra upp båten, så någon skillnad bör det vara.
Jag gillar motorer med bra dragkraft. Blir inte så ansträngt, speciellt inte när man ska igång. Dyrare blir det förstås, men det är ju upp till var och en vad man ska lägga pengarna på.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.