Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Honke skrev:
henka35 skrev:Helt rätt CarMan. Och vem har sagt att Haldex-systemet är någon bergsget??? De som är intresserade kan ju läsa Teknikens Värld nr 4 2006. Där testas 8 olika AWD-system.

/Henrik
Exakt! Där fick ju volvon (med Haldex) inte alls bra kritik. Nä de här haldex är nog ganska över reklamerat.
jag har inte läst testen.
vad får dom dålig kretik på?
vilket av volvos haldexssystem testar dom?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag är skitnöjd med -06ans Haldex (pre-load varianten).

-Går kanonstabilt i 110 med massor av snö och feta moddsträngar.

-1800 kg släp i massiva tokbranta upförsbackar med snö är en barnlek.

-Dra upp en 1600 kg båt med lösgrus på rampen var en barnlek.

-Tokaccelerera ifrån alla vid rödljusen trots blixthalka och friktionsdäck utan dubbar.

Vad mer kan man önska?
Användarvisningsbild
av henka35
http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml

Slutsatsen för XC70 är att:
-Det är svårt om inte omöjligt att få antisladdsystem att fungera med viskokoppling . Där av en av flera orsaker till att Volvo övergick till Haldexkopplingen.
-XC70 har svårt att hantera situationer när ena sidan har tappat fäste. Men i vardagslag, på vanlig , isig vinterväg känns den väldigt trygg, nästan i klass med Audi A6 Quattro.

/Henrik
av -94 9000 2,3T cse
Frigge skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:Viscon är ett j-la skit. Enklare än så går det nog inte att beskriva det:

- Viscon kopplar in långsamt, du redan halva bilen nere i diket innan systemet vaknar till.
- Viscon äter däck, bak som fram
- Fyrhjulsmätningar med jämna mellanrum pga snedslitningar, främst i alla däckens ytterkant.
- Max en mm får det skilja i mönsterdjup mellan fram o bakaxel, annars riskerar viscon att brinna upp. Det kan innebära byte av däck mellan axlarna även mitt i sommaren o mitt i vintern.

Försök att sträcka dig till en Haldex-årsmodell, det är mitt tips.

Mvh
SKITSNACK !!!!!!!

Min erfarenhet säger något helt annat allafall.
Enda gången Vinkelväxeln går sönder är när man monterar olika
däck fabrikat fram o bak INTE att det skiljer 1 mm mellan fram o
bakhjul.
Varför skulle en XC 70 med Visco kräva mer hjulinställning ???
Varför skulle en sån slita mer däck ??????
Fullständigt NONSENS !!!!!

/Fredrik
:shock: Menar du att en modern Volvo inte klarar av olika däcks-märken på fram o bakaxel??!! Varför det???

Tja, inte vet jag svar på dina frågor.

Men detta vet jag:

-ALLTID byte till nya GoodYear sommardäck, ALLTID pga utslitna i ytterkant, ALDRIG pga jämt utslitna däck. (vår granne har samma problem med sin XC70). Vinterdäcken höll bättre, kan bero på att vi har "riktig vinter" hos oss.
- Dessa jävla fyrhjulsmätningar år efter år, för att försöka få bort det groteska däckslitaget. (Vår granne har samma problem med sin XC70)
-Bilbolaget var mycket tydlig med att det fick skilja MAX en mm mellan fram o bakaxel, därför rådde de oss att byta mitt under "säsong".
-Med mera (vad allt det innebar orkar jag inte skriva om. Just nu)

Min slutsats:

Jag skulle A-L-D-R-I-G få för mig att köpa mig en XC70 med visco! Aldrig! Sån jävla dynga. Vilka milkostnaderna blev på dessa skitbilar vill jag inte veta. Men gärna en XC70 med Haldex.

Mvh
av -94 9000 2,3T cse
CarMan skrev:dom enda som klagar o tycker att visko är dåligt, brukar vara dom som aldrig kört en sån bil, utan läst o ört för mycke.
Visko är ett bra system!
Det har du nog rätt i. Jag har inga åsikter om visco i allmänhet, jag har åsikter om visco i Volvos XC70.

I vårt företag, handlar det om totalt ca 50,000 mil fördelat på tre XC70 visco, årsmodell 2000.

Visco i Volvo XC70, är som ett reservhjul, bäst när det ej används. :wink:

Mvh
av -94 9000 2,3T cse
Frigge skrev:
sillen skrev:Visco tester har gjort på V70 och visar på att den är inte lika bra som Haldex på det som den är gjord för. Den har för dåligt driv på alla hjulen när du behöver det, absolut inte lika bra som Haldex!!
Ja, Haldex är ju en vidareutveckling av 4WD för Volvo så självklart är den bättre. Vore den inte det skulle det ju vara o gå tillbaka istället för
framåt i utvecklingen. Det var väl ingen av oss som sa att Visco var bättre än Haldex ??

/Fredrik
Jag antar att du inte menar att Haldex är en vidareutveckling från viscon, utan att du menar att Haldex:en är ett HELT ANNAT fyrhjulssystem, då Volvo av nååååågon.., :roll: anledning, valde att lämna visco-systemet.

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
henka35 skrev:http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml

Slutsatsen för XC70 är att:
-Det är svårt om inte omöjligt att få antisladdsystem att fungera med viskokoppling . Där av en av flera orsaker till att Volvo övergick till Haldexkopplingen.
-XC70 har svårt att hantera situationer när ena sidan har tappat fäste. Men i vardagslag, på vanlig , isig vinterväg känns den väldigt trygg, nästan i klass med Audi A6 Quattro.

/Henrik
Va sa du nu? svårt att få antisladsystemet att arbeta bra? det finns inte antisladdsystem på bilar med viko
av sillen
Hehe, det finns visst folk som testat riktiga Visco och Haldex xc70!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
-94 9000 2,3T cse skrev:
Frigge skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:Viscon är ett j-la skit. Enklare än så går det nog inte att beskriva det:

- Viscon kopplar in långsamt, du redan halva bilen nere i diket innan systemet vaknar till.
- Fyrhjulsmätningar med jämna mellanrum pga snedslitningar, främst i alla däckens ytterkant.
- Max en mm får det skilja i mönsterdjup mellan fram o bakaxel, annars riskerar viscon att brinna upp. Det kan innebära byte av däck mellan axlarna även mitt i sommaren o mitt i vintern.

Mvh
SKITSNACK !!!!!!!

bakhjul.

/Fredrik
:shock: Menar du att en modern Volvo inte klarar av olika däcks-märken på fram o bakaxel??!! Varför det???

Men detta vet jag:

-ALLTID byte till nya GoodYear sommardäck, ALLTID pga utslitna i ytterkant, ALDRIG pga jämt utslitna däck. (vår granne har samma problem med sin XC70). Vinterdäcken höll bättre, kan bero på att vi har "riktig vinter" hos oss.
- Dessa jävla fyrhjulsmätningar år efter år, för att försöka få bort det groteska däckslitaget. (Vår granne har samma problem med sin XC70)
-Bilbolaget var mycket tydlig med att det fick skilja MAX en mm mellan fram o bakaxel, därför rådde de oss att byta mitt under "säsong".

Min slutsats:

Jag skulle A-L-D-R-I-G få för mig att köpa mig en XC70 med visco! Aldrig! Sån jävla dynga. Vilka milkostnaderna blev på dessa skitbilar vill jag inte veta. Men gärna en XC70 med Haldex.

Mvh
Nä! en morden volvo klarar olika däckslitage!
men om man skulla ta fram nått som var dåligt med det 15 år gammla systemet som finns på gamla volvobilar så var det just det att man inte bör ha för stor skilnad på mönsterdjupet, om man ska ha bästa bränsle & däcksekonomi.
av Frigge
-94 9000 2,3T cse skrev:
Frigge skrev:

Mvh
SKITSNACK !!!!!!!

bakhjul.

/Fredrik

Men detta vet jag:

Min slutsats:

Mvh

Snacka om att yttra sig utan att ha en aning !!!

-Anledningen till att man inte ska blanda olika fabrikat är att rullningsomkretset inte är densamma oavsett om det är samma dimensioner.
-Att däcken slits beror ju på körningen o användandet av bilen,inget annat.
-Man ska hålla sig ifrån trottoarkanterna du vet :roll: .
-Viscon brinner INTE upp pga olika däckhöjd,det är vinkelväxeln som tar skada av dom olika hastigheterna mellan fram o bakhjul.
-Det uppstår inga skador om däckslitaget mellan fram o bak är 1 mm, det kan vara mycket mer. Däremot kan man ju som ägare till en sån bil skifta lite mellan fram o bak så man byter alla 4 däck på samma gång men det är inget måste.

Synd att du inte har en aning om vad du pratar om !!!

/Fredrik
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]