Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av darkien
(S) ingen ide o vidare diskutera jag kommer hur som o fortsätta köra med min nybesiktade enligt vissa "olagligt" besiktade bil o även fortsätta besikta med olaglig kombination på däcken när de behövs i framtiden (RO)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Besiktningen bryr sig inte om vad det sitter för däck på bilen, dom kollar bara mönstret och att dom går fritt ifrån hjulhus/skärmkanter.
Visst kan dom väl påpeka lite spydigt om det sitter dubbdäck på bilen mitt i sommaren, men det är inget dom slår ner på - det är trafikpolisernas jobb.
Jag har ett flertal gånger varit med och besiktat "vinterbilar" på "sommardäcks halvåret" med dubbdäck. Mycket spydigheter får man höra, men som sagt, inget dom slår ned på så länge mönstret är ok.
Användarvisningsbild
av XouZ
Lucif3r skrev:Besiktningen bryr sig inte om vad det sitter för däck på bilen, dom kollar bara mönstret och att dom går fritt ifrån hjulhus/skärmkanter.
Visst kan dom väl påpeka lite spydigt om det sitter dubbdäck på bilen mitt i sommaren, men det är inget dom slår ner på - det är trafikpolisernas jobb.
Jag har ett flertal gånger varit med och besiktat "vinterbilar" på "sommardäcks halvåret" med dubbdäck. Mycket spydigheter får man höra, men som sagt, inget dom slår ned på så länge mönstret är ok.
Eftersom det är godkänt att köra så under vinter säsong så måste de godkänna det, bilen du besiktar kan vara en så kallad vinter bil dom har besiktningsmånad under sommaren därför kan de inte kräva att du ska ha däck för sommar säsong när du besiktar den och vise versa, men det måste fortfarande vara godkänt att köra med dem under någon säsong annars finns det ingen mening med att de ska kolla djupet i överhuvudtaget.

Och till alla andra.

Som det står så definieras vinterdäck som däck som är SPECIELLT framtagna för vinterväglag. Ni kan babbla hur mycket som helst men fruktionsdäck / all-around-däck är INTE SPECIELLT framtagna för vinterväglag det är all around, de har gjort uppoffringar på dessa däck för att det ska fubgera att köra året runt med dem, vilket gör att de är sämre på vintern än dem som är speciellt framtagna för vintern. Eftersom de inte är speciellt framtagna för vintern så klassas de inte som vinterdäck och får därför användas ihop med sommardäck när det inte råder vinterväglag. Dock borde fruktionsdäcken sitta back samt att bilen är två hjulsdriven kan vara en fördel också (Dock inget krav)
av PTV
thorsens skrev:hej! får man köra med 2st allvädersdäck och 2st sommardäck? hälsningar classe
Det går utmärkt rent lagligt att färdas med 2st allvädersdäck och 2st sommardäck så länge det sker sommartid. :D
Användarvisningsbild
av ThomasT
PTV skrev:
thorsens skrev:hej! får man köra med 2st allvädersdäck och 2st sommardäck? hälsningar classe
Det går utmärkt rent lagligt att färdas med 2st allvädersdäck och 2st sommardäck så länge det sker sommartid. :D
Vad är ett allvädersdäck? Länka gärna till ett...

.
av PTV
ThomasT skrev:
PTV skrev:
Vad är ett allvädersdäck? Länka gärna till ett...

.
Ett däck som rent lagligt är tillåtet att köra på året runt.I stekande solsken som i en meter snö.Herregud, vet inte folk någonting längre på dessa bilforum. :D

Här är en länk till allvädersdäck / allroundtires som överst på sidan benäms som helårsdäck :

http://www.tirendo.se/bil/dack/helarsdack/

Google förklarar mer om detta med lagliga året runt däck :

https://www.google.se/#q=%C3%A5ret+runt+d%C3%A4ck

Själv har det hänt att jag tagit bort dubbar från dubbade vinterdäck och kört slut på dessa däck sommartid.Också helt lagligt.Ett par av dessa före detta dubbdäck blev lite småklistriga när det var varmt som ett mc däck blir ungefär och den bilen låg som klistrad på vägen vid kurvtagning.Var riktigt kul även om däcken slets ut fortare i sommarvärmen. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skillnaden mellan vinter och sommardäck är mest gummiblandningen.
Vinterdäck är gjorda för kalla temperaturer, och blir som klet på heta sommarvägar=fungerar, men slits otroligt fort. Sommardäck är gjorda för varmare temperaturer, och blir stenhårda på vintern=totalt värdelöst.
Användarvisningsbild
av ThomasT
PTV skrev:Ett däck som rent lagligt är tillåtet att köra på året runt.I stekande solsken som i en meter snö.Herregud, vet inte folk någonting längre på dessa bilforum. :D

Här är en länk till allvädersdäck / allroundtires som överst på sidan benäms som helårsdäck :

Själv har det hänt att jag tagit bort dubbar från dubbade vinterdäck och kört slut på dessa däck sommartid.Också helt lagligt.Ett par av dessa före detta dubbdäck blev lite småklistriga när det var varmt som ett mc däck blir ungefär och den bilen låg som klistrad på vägen vid kurvtagning.Var riktigt kul även om däcken slets ut fortare i sommarvärmen. :D
Nu kollade jag bara de fem första däcken i listan men inget av dem är godkända som vinterdäck...

Sedan behöver du lära dig att i lagens ögon finns inget som heter allvädersdäck/helårsdäck, det finns bara sommardäck eller vinterdäck.
Och för att svara på första frågan: ett däck som är godkänt att användas som vinterdäck får ej blandas med sommardäck.

Ett tips är att läsa första sidan i denna tråd...

.
av PTV
ThomasT skrev:
PTV skrev:Ett däck som rent lagligt är tillåtet att köra på året runt.I stekande solsken som i en meter snö.Herregud, vet inte folk någonting längre på dessa bilforum. :D

Nu kollade jag bara de fem första däcken i listan men inget av dem är godkända som vinterdäck...

Sedan behöver du lära dig att i lagens ögon finns inget som heter allvädersdäck/helårsdäck, det finns bara sommardäck eller vinterdäck.
Och för att svara på första frågan: ett däck som är godkänt att användas som vinterdäck får ej blandas med sommardäck.

Ett tips är att läsa första sidan i denna tråd...

.
Klart som korvspad att det finns allvädersdäck enligt lagen.Varför är dessa däck annars tillåtna att använda året om.Lider du av dyslexi eller ... :D
Användarvisningsbild
av ThomasT
PTV skrev:Klart som korvspad att det finns allvädersdäck enligt lagen.Varför är dessa däck annars tillåtna att använda året om.Lider du av dyslexi eller ... :D
Till att börja med tycker jag att du bör hålla en lite mer ödmjuk attityd.

Vi tar det ifrån början...

Här http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2009_19.pdf så definieras i §3 vad som i lagens ögon är vinterdäck.
LAGEN skrev:3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning OCH som är märkt M + S, M.S., M & S, M – S, MS eller ”Mud and Snow”.
Mao SKALL de vara märkta med M + S, M.S., M & S, M – S, MS eller ”Mud and Snow” MEN... de skall även vara "särskilt framtagna för vinterkörning" för att enligt lagen vara godkända som vinterdäck.

Så... hur vet vi om de är "särskilt framtagna för vinterkörning"? Jo, det vet vi genom att importörer samt tillverkare meddelar det till våra myndigheter som i sin tur sammanställer det i denna lista: http://stro.se/wp-content/uploads/2014/ ... wedish.pdf

Så finns ditt däck inte med i listan så är det inte ett vinterdäck i lagens ögon och därmed olagligt att framföra i vinterväglag mellan 1 december till och med 31 mars.

Något som fortfarande är oklart?
Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!