Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Bilprovningens lista på felkoder anger att P0135 är ett fel i uppvärmningen av lambdasensorn före katalysatorn. Det bör ju stämma, då dessa koder ska vara "generella" och inte Volvospecifika (enligt lag eller liknande). Det är nåt knas med lambdaregleringen, vilket kan ge hög bränsleförbrukning, bl.a. Du bör nog få någon verkstad att ta hand om detta, om du inte vill prova att byta lambdasonden själv.
Mvh
/RID
av rid54
Om jag fattat det hela rätt är det den första sensorn (dvs närmast motorn) som avses ("bank 1, sensor 1"). Om inte lambdasonden funkar som den ska, kan inte motorns styrsystem ställa in rätt bränslemängd och detta kan leda till att det blir för fet blandning, vilket i sin tur kan ge höga värden på skadliga gaser. Detta är inte "kärnkraftsteknologi"... felkoderna styrs av ett regelverk som gäller alla bilar efter vissa tillverkningsdatum; samma felkod betyder samma sak i min Lada Niva som i din Volvo, när det gäller emissioner (utsläpp av oönskade gaser); en hyfsat schysst felkodsläsare ska klara detta och en hyfsat bra fristående verkstad ska kunna fixa detta (läsa av kod, föreslå och genomföra reparation). Sedan har Volvo en mängd specifika koder för en massa Volvospecifika fel, men det är inte aktuellt här (som jag fattar det hela).
Mvh
/RID
av Kena
Sök här på forumet, inte så längesedan någon beställde från england via ebay tror jag. Kostade just över 1000 lappen. Volvo och Mekonomen tar ca 2700kr. Bara inte universal eller biltema, dessa funkar inte. Det du måste veta är om det är en Bosch eller Denso.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]