...

Moderator: Moderatorer

av PTV
Hade Blackbirden ute i går på en längre runda och väl hemma igen på hemorten var där en bilist som svänger vänster rakt ut framför mig vid detta trafikljus trots att jag inte blinkade och då skulle rakt fram.Sparkade på svinets dörrsida där han trots detta valde att försvinna fort som ögat istället för att stanna till och bara be om ursäkt.Jag på hojen hade förmodligen hamnat på sjukhuset och idioten bakom ratten glömt allt till nästa gång han gör om dumheten.Nä, fy fan ...
Användarvisningsbild
av joel80
Att man som bilförare "missar" högerregeln på en parkeringsplats om det kommer en MC i 50km/h är väl inte så jävla konstigt? I den farten färdas MCn ca 14m/s. Sikten bakom bilar och hörn på en parkeringsplats är inte alltid så bra att man har mer än 14 meters sikt åt sidorna när man rullar fram.

Skulle hela händelsen filmats är jag övertygad om att MCn skulle åka på hela skulden, det är han som orsakat krocken. Att bevisa det är såklart inte lika lätt. Men komma och säga att man ska förutsätta att idioter på MC "testar" sina cyklar på trafikerade parkeringar tycker jag är lite fräckt.

Min uppfattning är, om TS version stämmer med hastigheter mm, att MC-föraren är vållande, helt eller till stor del. Att det sen troligen inte kommer att bli så p.g.a bevissvårigheter är en annan sak.
Användarvisningsbild
av joel80
PTV skrev:Hade Blackbirden ute i går på en längre runda och väl hemma igen på hemorten var där en bilist som svänger vänster rakt ut framför mig vid detta trafikljus trots att jag inte blinkade och då skulle rakt fram.Sparkade på svinets dörrsida där han trots detta valde att försvinna fort som ögat istället för att stanna till och bara be om ursäkt.Jag på hojen hade förmodligen hamnat på sjukhuset och idioten bakom ratten glömt allt till nästa gång han gör om dumheten.Nä, fy fan ...
Isch.. sånt är läskigt.. Men om du sparkade på dörren och såg allmänt förbannad och "farlig" ut kanske bilisten inte vågade stanna.. Han kanske har sett för mycket film och "vet" att alla MC-förare är kriminella och är med i gäng..
Om du inte sparkar på folks bilar (förstår dock att det lätt blir så när man blir förbannad över att någon riskerar livet på en p.g.a ouppmärksamhet.) kanske de vågar stanna och be om ursäkt.
av Annders
torbjorn_75 skrev:
50 km/h ja... det är väl ganska god marginal då.
Euro NCAP gör krocktester och kollar om folk skulle överleva i 29 km/h.......
Fick den här motorcyklisten ens ett blåmärke?
Fast det är inte riktigt samma sak att bli påkörd av en bil som gångtrafikant och att köra på en bil med ett eget fordon, så den jämförelsen haltar högst betänkligt.
torbjorn_75 skrev: Det är rimligt att bilar som dyker upp respekterar högerregeln eller andra regler om väjningsplikt.
Man kan inte förutse att någon skall missa det, på parkeringsplats eller någon annanstans.
Praxis visar att den som missar högerregeln får bära huvudansvaret.
Ja under förutsättning att man för egen del efterlevt regelverket - vilket som sagt troligtvis inte är fallet här. Vad jag kan se så verkar det som om ytan är väldigt öppen och att sikten är god. Det borde innebära att MC:n haft en väldigt hög hastighet. Men som sagt, detta bygger helt på spekulation och hörsägen så vi vet ju inte.

//Anders L
joel80 skrev:Att man som bilförare "missar" högerregeln på en parkeringsplats om det kommer en MC i 50km/h är väl inte så jävla konstigt? I den farten färdas MCn ca 14m/s.
Det är inte nödvändigtvis "konstigt", olyckor händer varje dag. Men det är fortfarande högerregeln som gäller.
Högerregeln upphör inte att gälla bara för att det kommer en mc i 50 km/h från höger.
joel80 skrev:Sikten bakom bilar och hörn på en parkeringsplats är inte alltid så bra att man har mer än 14 meters sikt åt sidorna när man rullar fram.
Det har ingen betydelse.
Jag körde ut från ett villaområde in på 70-väg på uppkörningen när jag tog körkort.
Häckar gjorde att sikten var 0 meter åt bägge sidorna. Jag hade väjningsplikt ändå.

Det funkar inte att krocka och säga "ja men hallå, jag hade faktiskt jättedålig sikt åt sidorna!".
Det håller inte på något sätt överhuvudtaget. Har aldrig gjort, kommer aldrig att göra.
av Annders
För rätt många år sedan råkade en bekant till mig ut för en MC. Personen ifråga körde med sin bil ut från en sidogata, där han skulle lämna företräde enligt utfartsregeln och blev då påkörd från sidan av en MC. Då var krockvåldet så högt att hela bakaxeln lossnade från hans Renault och bilen blev skev (=inlösen). Han fick givetvis till en början bära ansvaret - han hade ju inte följt regelverket utan kört ut framför näsan på MC:n. Men samtidigt hävdade min bekant att MC:n haft extremt hög hastighet och att han inte hade en möjlighet att bedöma att han skulle dyka upp med den farten helt plötsligt.

Det hela slutade med rättegång. Min kompis påtalade då att han inte haft en chans att ens hinna uppfatta sporthojen och MC:ns förare påstod i sin tur att han inte kört "så fort". Rättens ordförande började dock fråga ut sporthojsföraren - som nog inte var Sveriges smartaste person - om hur fort han egentligen hade kört. Killen svarade i rätt svepande ordalag så ordföranden blev allt mer misstänksam och frågade till slut: -"Är det ens tekniskt möjligt att hålla en hastighet som är så hög på denna vägsträcka med en MC"? Killen svarade då ordföranden att : - "Vad tror du, det är en Yamaha R1" (kommer inte ihåg vilken modell det var- men den hade avsevärda prestanda). Ordförande: - "Finns det en möjlighet att Ni klarar av att hålla denna hastighet med er starka sporthoj"? även där blev svaret - "ja".

MC-Killen dömdes för vårdslöshet i trafik och fick stå för alla skador på både sin egen som motpartens bil.

Bara en historia direkt från verkligheten.

//Anders L
Senast redigerad av 1 Annders, redigerad totalt 0 gånger.
Annders skrev:Ja under förutsättning att man för egen del efterlevt regelverket - vilket som sagt troligtvis inte är fallet här. Vad jag kan se så verkar det som om ytan är väldigt öppen och att sikten är god. Det borde innebära att MC:n haft en väldigt hög hastighet. Men som sagt, detta bygger helt på spekulation och hörsägen så vi vet ju inte.
Jo, troligtvis har motorcyklisten följt regelverket.
Jag har inte hört något om han ens fick så mycket som ett blåmärke?
Det borde innebära att mc:n haft väldigt låg hastighet.
av Annders
torbjorn_75 skrev:
Annders skrev:Ja under förutsättning att man för egen del efterlevt regelverket - vilket som sagt troligtvis inte är fallet här. Vad jag kan se så verkar det som om ytan är väldigt öppen och att sikten är god. Det borde innebära att MC:n haft en väldigt hög hastighet. Men som sagt, detta bygger helt på spekulation och hörsägen så vi vet ju inte.
Jo, troligtvis har motorcyklisten följt regelverket.
Jag har inte hört något om han ens fick så mycket som ett blåmärke?
Det borde innebära att mc:n haft väldigt låg hastighet.
Enligt trådens skapare körde MC:n för fort. Mer har vi inte att gå på. Skadebiten är sedan en annan sak, blåmärken med mera har vi i sak heller inga kunskaper om. Men vad jag kan se så torde han bjudits på en rejäl luftfärd. Rent skademässigt är det farligaste det kraftiga stoppet.

Hade han däremot haft de 30 km/h som är lämpliga i ett sådant område med hänvisning till maximal trafiksäkerhet så skulle han troligtvis lyckats stanna - eller väja undan från Volvon. Så utifrån vad jag kan bedöma så har MC:n kört för fort.

//Anders
Annders skrev:För rätt många år sedan råkade en bekant till mig ut för en MC. Personen ifråga körde med sin bil ut från en sidogata, där han skulle lämna företräde enligt utfartsregeln och blev då påkörd från sidan av en MC. Då var krockvåldet så högt att hela bakaxeln lossnade från hans Renault och bilen blev skev (=inlösen). Han fick givetvis till en början bära ansvaret - han hade ju inte följt regelverket utan kört ut framför näsan på MC:n. Men samtidigt hävdade min bekant att MC:n haft extremt hög hastighet och att han inte hade en möjlighet att bedöma att han skulle dyka upp med den farten helt plötsligt.

Det hela slutade med rättegång. Min kompis påtalade då att han inte haft en chans att ens hinna uppfatta sporthojen och MC:ns förare påstod i sin tur att han inte kört "så fort". Rättens ordförande började dock fråga ut sporthojsföraren - som nog inte var Sveriges smartaste person - om hur fort han egentligen hade kört. Killen svarade i rätt svepande ordalag så ordföranden blev allt mer misstänksam och frågade till slut: -"Är det ens tekniskt möjligt att hålla en hastighet som är så hög på denna vägsträcka med en MC"? Killen svarade då ordföranden att : - "Vad tror du, det är en Yamaha R1" (kommer inte ihåg vilken modell det var- men den hade avsevärda prestanda). Ordförande: - "Finns det en möjlighet att Ni klarar av att hålla denna hastighet med er starka sporthoj"? även där blev svaret - "ja".

MC-Killen dömdes för vårdslöshet i trafik och fick stå för alla skador på både sin egen som motpartens bil.

Bara en historia direkt från verkligheten.
Ja om det kommer en sporthoj i 200 km/h och klyver din bil har du ett case, absolut.
30 km/h på parkeringsplats, nej. glöm det.
Annders skrev:Enligt trådens skapare körde MC:n för fort. Mer har vi inte att gå på. Skadebiten är sedan en annan sak, blåmärken med mera har vi i sak heller inga kunskaper om. Men vad jag kan se så torde han bjudits på en rejäl luftfärd. Rent skademässigt är det farligaste det kraftiga stoppet.
Vi har mer att gå på. Vi vet att motorcyklisten inte hade hjälm på sig
och att han inte fick några skador. och inte blev bjuden på någon luftfärd.
Det blev ingenting förutom lite plåtskador.
Annders skrev:Hade han däremot haft de 30 km/h som är lämpliga i ett sådant område med hänvisning till maximal trafiksäkerhet så skulle han troligtvis lyckats stanna - eller väja undan från Volvon. Så utifrån vad jag kan bedöma så har MC:n kört för fort.
Kör man i 30 km/h och ett hinder plötsligt dyker upp 1 meter framför
lyckas man garanterat inte stanna eller väja.

Utifrån vad som framkommit hittills i tråden har mc:n inte kört för fort.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Polestarmärke baklucka v60 D3

Hej, Jag köpte nyligen en v60 d3 -19. P&arin[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]