Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ah17
StringerBell skrev:Vibrationer är nog det första man lägger märke till efter bensinbilsägande. Har svårt att tro att Drive är värre än andra.
Instämmer. Liten motor = mindre massa= mindre kraft i vibrationerna. Sedan är det klart att ju fler cylindrar desto mindre vibrationer. Dock behöver man inte mer än en rak 6:a för att uppnå balans.
av refbob
Det skall vara en Volvomotor i en volvo. Ingen ford- eller fransk motor. Dessa bilar är ju kassa var för sig. Hur skall det då kunna bli bättre när man stoppar in deras prylar i en Volvo. Köp Volvos 5-cylindriga diesel. Den har fungarat utan problem för mig. Nu blir det en Volvo igen. Med en beprövad 5-cylindrig volvomotor. Hoppas jag inte får äta upp detta! :)
av dst02
Peanuts: att du bara vågar snacka skit om en volvo, de är ju enligt alla tester å statistik de bästa bilarna i världen!

Nåja, vissa av oss har andra uppfattningar och upplevelser men det får man inte tala om här utan kritik.
Jag vet precis hur tråkigt det är att köpa en ny dyr bil och kort efter börjar skiten krångla :/ .
Hoppas du får tur med din nya bil och allt kommer fungera som det skall.
Hittils har min saab rullat 1000 mil i min ägo och 3000 mil sammanlagt, fortfarande inga fel/problem.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är väl bra att någon tycker om SAAB, men inte tillräckligt många tydligen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Turbodieslarna har också förhållandevis högt effektuttag vid låga varv, något som gör att varje förbränningscykel i motorn märks tydligare. Automatlåda med hydraulisk momentomvandlare gör att pumphjulets tyngd, tillsammans med den hydrauliska kraftöverföringen, maskerar en hel del av dieselns lågvarvsvibrationer. Vid högre varv/hastigheter kopplas momentomvandlaren förbi av lock-up, men då märks inte vibrationerna så mycket heller, för de kommer så tätt inpå varandra.
av dst02
KKR skrev:Det är väl bra att någon tycker om SAAB, men inte tillräckligt många tydligen.

Jag var kritisk till den föråldrade saaben jag också,tveksam till kvalitetn och tveksam till hela bilen men gav den en chans och blev nöjd.
Det finns massor v detaljer på min 9-3 som skulle kunna gjorts mycket bättre men bilen är iallafall problemfri och går bra .
Inte min drömbil på långa vägar men jag har hittils sluppit verkstan :)
av jpennerb
ah17 skrev:
StringerBell skrev:Vibrationer är nog det första man lägger märke till efter bensinbilsägande. Har svårt att tro att Drive är värre än andra.
Instämmer. Liten motor = mindre massa= mindre kraft i vibrationerna. Sedan är det klart att ju fler cylindrar desto mindre vibrationer. Dock behöver man inte mer än en rak 6:a för att uppnå balans.
Jämför man med en bensinmotorn så har även dieselfemmorna stora vibrationer/oljud på tomgång, vilken inte känns direkt premium!
Användarvisningsbild
av StringerBell
jpennerb skrev: Jämför man med en bensinmotorn så har även dieselfemmorna stora vibrationer/oljud på tomgång, vilken inte känns direkt premium!
Jämför man med en bensinare förlorar en diesel ALLTID i vibrationshänseende. Det är inte ens diskussion.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det ENDA dieseln vinner på är ekonomi. Ett riktigt budgetalternativ med andra ord ;-)

Sen kan man naturligtvis uppskatta olika effekt och vridkurvor men det är ju en högst subjektiv bedömning så där finns det knappast en vinnare.

/Martin
av ansjo
dst02 skrev:
KKR skrev:Det är väl bra att någon tycker om SAAB, men inte tillräckligt många tydligen.

Jag var kritisk till den föråldrade saaben jag också,tveksam till kvalitetn och tveksam till hela bilen men gav den en chans och blev nöjd.
Det finns massor v detaljer på min 9-3 som skulle kunna gjorts mycket bättre men bilen är iallafall problemfri och går bra .
Inte min drömbil på långa vägar men jag har hittils sluppit verkstan :)
Gott mos :-)-) ! Varför inte beställa en ny nästa gång :mrgreen: :wink: ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX